Gå til innhold

Antec satser på vannkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meh.. enda et sett med 120 radiator og middelmådig cpu-blokk. Får håpe 240 versjonen av corsair h60 får litt fart på utviklingen av denne typen kjølere igjen...

 

Så enig så enig..

 

Alle disse settene er jo 95% like. At enda en produsent setter navnet sitt på settet gjør det ikke noe bedre (forsåvidt ikke verre heller, men det blir liksom ingen framdrift).

 

Det samme ser vi med tårnkjølere også. _alle_ produsentene kommer med design som er nesten lik hverandre, og avviker svært lite i pris/temperatur. Det vi trenger er noe nytt, ikke enda mer av det samme.

 

EDIT: Nesten 90 grader på varmeste kjerne vil jeg ikke kalle spesielt kjøling i alle fall. 4.2GHz er burde være ganske oppnåelig med relativt lav spenning på en 980X, så det bør ikke være spenningen som er problemet her heller. Tenker man på at LinX presser temperaturene enda høyere enn Prime95 da så passerer nok denne 90 grader med glans.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Kan noen svare på dette:

 

Oppsett 1:

Vann avkjølt CPU, 120mm vifte, 30dB, radiator på utsiden av kabinett, 8000cm3 areal på radiator.

 

Oppsett 2:

Luft avkjølt CPU (tårn), 2stk 120mm vifte (en på cpu, en kabinett for luftstrøm), totalt lyd nivå vifter 30dB, 8000cm3 areal på kjøleribbe.

 

Hvilket oppsett vil ha kaldest CPU?

Eller vil de være tilnærmet like (+/-3 grader)?

 

Lurer egentlig på hva som leder best varme av varmerør og vann "flow"..?

Lenke til kommentar

Kan noen svare på dette:

 

Oppsett 1:

Vann avkjølt CPU, 120mm vifte, 30dB, radiator på utsiden av kabinett, 8000cm3 areal på radiator.

 

Oppsett 2:

Luft avkjølt CPU (tårn), 2stk 120mm vifte (en på cpu, en kabinett for luftstrøm), totalt lyd nivå vifter 30dB, 8000cm3 areal på kjøleribbe.

 

Hvilket oppsett vil ha kaldest CPU?

Eller vil de være tilnærmet like (+/-3 grader)?

 

Lurer egentlig på hva som leder best varme av varmerør og vann "flow"..?

 

Med forbehold om at det er et godt tårn vi snakker om, vil luftkjøleren gi en bedre temp enn et ferdigsett. Setter man sammen vannkjølingen selv kan det bli endel bedre, men man vil fortsatt komme like langt med en luftkjøler.

 

Vann leder varme bedre, det er det ingen tvil om - men disse settene er virkelig ikke så gode at de slår luftkjølere. Som alltid finnes det fordeler/ulemper, men i utgangspunktet er ikke ferdigsett bedre enn luft.

 

Man vil kanskje komme noe lengre på overklokking, ettersom delta-temperaturen vil bli noe mindre.

Lenke til kommentar

Kansje jeg er usannsynlig dum, men jeg har enda ikke skjønt noe særlig av hvorfor de kommer med slike sett når luft er minst like bra og egen komponerte også er like bra eller bedre.

Er det bare pga. at en litt grei tårnkjøler tar mye plass, er det eneste grunnen til at slike kopi sett eksisterer?

 

Men antec har vel heller aldri lagd gode vifter strengt tatt, man kan jo ikke kjøre de 120mm på noe anna enn laveste hastighet før man får tinitus på begge sider.

 

Føler at dette er mye gimmick.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Eneste jeg kan se med slike sett er dersom det hadde vært flere varianter ute. En kanskje med dobbel radiator og en ekstra kjøler til GPU også. Da kunne det vært et intro-kit til vannkjøling. Slik som dette blir poengløst. Når det blir både kaldere og stillere med tårnkjøler, hva skal man da med en pseudo-kjøler?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mye rart her, har satt opp en H50 med noctua vifte på en 3.8GHz Core i7 og vifta går på ca. 600rpm, helt lydløs og CPU temp er på under 40 i 25 grader i rommet.

 

Ja.

Det er en del kommentarer som tyder på en noe konservativ innstilling, muligens parret med 0 - null - praktisk erfaring med disse settene.

 

De beste og dyreste tårnkjølerne (Noctua/Thermalright m.fl) koster jo en liten formue.

Har kjøpt Corsair-kit til godt under halvparten (weekend-tilbud).

Disse kit's er svært enkle å montere og dekker ikke halve hovedkortet.

Har sett (gode) tårnkjølere som ikke lar seg montere uten at hovedkortet må ut, og kjøler montert før man setter på plass hk'et. Dette fordi man ikke kommer til skruene. (Typisk tårnkjøler hvor ribbene er montert 90grader parallellt med hk'et og dekker tilgangen til skruene.)

Kjøling for disse enkle 120mm kits er naturlig nok dårligere enn et "custom" oppsett med iwaki-pumper og 2xtrippl-rads i "gull" til ett par-tre-fire-fem tusen som en vannkjølingsentusiast gladelig bruker på en "fet" vannkjølings-rigg.

 

Edit:

Når det er sagt kjøpte jeg en bra tårnkjøler sist(til en ci7/1366-rigg). Prolimatech Megahalems. Grei montering, bra kjøling. Omtrent som H70-kitet jeg hadde i riggen tidligere :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg hadde H50 selv tidligere og har forsøkt denne passiv (jepps, faktisk), med 1 og 2 vifter, originale og uoriginale vifter, og de fleste kombinasjoner (push pull, pull pull, push push osv).

 

For all del en god kjøler som er relativt billig, gir fra seg lite lyd, kjøler helt greit. Men nå har det da altså kommet H50, H60, H70, Antec sin versjon av H60, og alt dette er basert på Asetek. I tillegg har vi CoolIt som i det minste har egne produkter, selv om de havner i stort sett samme bås de også.

 

Kritikken min går ene og alene ut på det faktum at produktene skiller veldig lite eller ingenting fra hverandre. Det føles derfor ganske meningsløst at enda flere setter navnet sitt på samme produkt.

 

Jeg skal være den første til å hylle den produsenten som virker tør å satse, og tar disse ferdig-settene ett og to steg videre. Virkelig lager noe nytt, og ikke bare mer av akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Det som gjør vann bra er at man kan ha en stor radiator utenfor maskinen, da trenger man nesten ikke luftgjennomstrømming. En 8cm vifte på lav hastighet sammen med en 3x120mm radiator kjøler mye bedre enn en 120 mm radiator med 120mm vifte på høy hastighet.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Det som gjør vann bra er at man kan ha en stor radiator utenfor maskinen, da trenger man nesten ikke luftgjennomstrømming. En 8cm vifte på lav hastighet sammen med en 3x120mm radiator kjøler mye bedre enn en 120 mm radiator med 120mm vifte på høy hastighet.

 

Ja men da er vi inne i kjernen av problemet med disse ferdig settene.

Det er ikke noe valg for kundene, de kan ikke settes opp med større radiator, både CPU og GPU kjøling etc. Det er samme produkt fra samme produsent med forskjellige logoer og akkurat det trenger vi ikke flere av. Og det jo akkurat derfor slike løsninger har fått kritikk her i tråden.

 

Skal en ha fleksibilitet må en gå for selvbygg eller et av de bra men kostbare kittene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde H50 selv tidligere og har forsøkt denne passiv (jepps, faktisk), med 1 og 2 vifter, originale og uoriginale vifter, og de fleste kombinasjoner (push pull, pull pull, push push osv).

 

For all del en god kjøler som er relativt billig, gir fra seg lite lyd, kjøler helt greit. Men nå har det da altså kommet H50, H60, H70, Antec sin versjon av H60, og alt dette er basert på Asetek. I tillegg har vi CoolIt som i det minste har egne produkter, selv om de havner i stort sett samme bås de også.

 

Kritikken min går ene og alene ut på det faktum at produktene skiller veldig lite eller ingenting fra hverandre. Det føles derfor ganske meningsløst at enda flere setter navnet sitt på samme produkt.

 

Jeg skal være den første til å hylle den produsenten som virker tør å satse, og tar disse ferdig-settene ett og to steg videre. Virkelig lager noe nytt, og ikke bare mer av akkurat det samme.

 

Coolit og corsair har samarbeided på H60

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...