Gå til innhold

Guide: Hvorfor får jeg mørke bilder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blitsen kan ikke lyse opp en hel storby, den blir bare reflektert i vinduet.

 

Fint å vite at om det ikke er glass i veien så kan man lyse opp en hel by. HeHe bare måtte.

 

Ellers om man skal hjelpe til med blitsen for å lyse opp ett helt rom så kan man holde ett hvitt ark slik at du reflektere lyset i en helt annen retning en dit objektivet peker. Helst en hvit/vegg eller tak. Da vil du få mye bedre fordelt lys i rommet. Du korter ikke ned lukkertiden så mye som ved å peke blitsen rett fram men det hjelper en del.

Lenke til kommentar

Blits mot vindu-problemet burde vært med som eget punkt selv om det ikke gjør bildene mørke. Blits mot vindu er en av de begynnerfeilene jeg observerer oftest, enten på bilder eller når folk tar bilder.

 

Det være seg folk som prøver å fotografere gjennom vinduet på bilen, flyet, et bygg med fint utsikt, en båt, eller folk bare prøver å ta bilde av seg selv i speilet. Løsningen er å slå av blitsen. Ofte må man bytte fra grønn modus til en av de skumle ubrukte modusene for å få slått av blitsen. F.eks P-modus, portrettmodus eller noe annet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har et lite Fujifilm FinePix F60fd (tror jeg det heter) som jeg diller litt med, og disse tipsene kom meg godt til nytte. Kjenner meg spesielt igjen i solnedgang situasjonen!

 

Takk for en fin og informativ artikkel, eneste problemet er at jeg ikke kan se bilde av det andre symbolet som det står skal være til høyre.

 

 

Edit: Slenger med et spørsmål siden artikkelen handlet litt om snø. Jeg skulle gjerne tatt kamra mer med i skibakken, men har bare turt å gjøre dette en gang så langt. Grunnen er at sist gang jeg gjorde det så fikk det en del snø på seg og det var relativt vått, hadde også blant annet problemer med at det ikke ville "lukke" seg ordentlig fordi det var snø mellom linsen.

 

Er dette noe jeg burde være veldig forsiktig med? Jeg hadde kameraet i en sokk og inni jakka mi som er vanntett, ja jeg vet :whistle:

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Ofte må man bytte fra grønn modus til en av de skumle ubrukte modusene for å få slått av blitsen. F.eks P-modus, portrettmodus eller noe annet.

 

Hmmmm.... Du oppfordrer ikke til å skru på knappen på toppen? Den har eg limt igjen for å unngå nettopp slike situasjoner.

 

Man kan jo justere på ting da.

 

Ellers: Kjekk artikkel!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

 

Edit: Slenger med et spørsmål siden artikkelen handlet litt om snø. Jeg skulle gjerne tatt kamra mer med i skibakken, men har bare turt å gjøre dette en gang så langt. Grunnen er at sist gang jeg gjorde det så fikk det en del snø på seg og det var relativt vått, hadde også blant annet problemer med at det ikke ville "lukke" seg ordentlig fordi det var snø mellom linsen.

 

Er dette noe jeg burde være veldig forsiktig med? Jeg hadde kameraet i en sokk og inni jakka mi som er vanntett, ja jeg vet :whistle:

 

Det enkle svaret her er JA vær forsiktig med masse snø på kameraet ditt. Men ta det gjerne med i bakken. Det skal ikke være så vanskelig å holde det tilnærmet snøfritt. Noen snøfnugg er ikke farlig men når du begynner å få problemer med at det ikke lukker seg, da er du fort ute å kjører. Det finnes forøvrig kameraer som takler hvor mye snø som helst ;)

Lenke til kommentar

Okay takk, tror det går bra med det foreløpig. Tenkte egentlig mest i forhold til fuktighet og at det ofte snør litt på toppen av fjellet, jeg fikk et par "watermakrs" på bildene mine blant annet. Men, det må da tåle litt skulle jeg tro? Er jo mening at man skal ha med kameraene sine ut og ikke bare sitte på rommet å ta bilder hele dagen :p

Lenke til kommentar
Blitsen kan ikke lyse opp en hel storby, den blir bare reflektert i vinduet.

 

Fint å vite at om det ikke er glass i veien så kan man lyse opp en hel by. HeHe bare måtte.

Da har du ikke stor nok blitz. HeHe bare måtte.

 

Med andre ord så må man handle inn en blits som er basert på fisjon/fusjonteknologi.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Med andre ord så må man handle inn en blits som er basert på fisjon/fusjonteknologi.

..Og bruker skydekket som reflektor. ;)

 

 

Tåpeligste bruk av blits jeg har sett var under solformørkelsen i Plymouth på slutten av nittitallet, hvor en stor folkemengde skulle ta bilde av den mørke himmelen med blits...

Lenke til kommentar

Flott artikkel som kommer til å være nyttig for mange! Hadde kanskje vært fint om den etterhvert kunne forsterkes med eksempelbilde-par hele veien, altså at hvert eksempel får både dårlig og godt resultat. F.eks. mus-over misslykket viser vellykket?

 

 

Tåpeligste bruk av blits jeg har sett var under solformørkelsen i Plymouth på slutten av nittitallet, hvor en stor folkemengde skulle ta bilde av den mørke himmelen med blits...

Hehe, fort gjort. Men, da får man jo fram detaljene i månen :D

Lenke til kommentar

I avsnittet "Blits", betyr det at man skal øke ISOen og fortsatt bruke blits?

Ja, det fungerer bra når det er langt fram til motivet. Det som eventuelt er nærmere kamera vil da fort bli for kraftig belyst.

 

Eventuelt bruke en sterkere ekstern blits for å få et penere og jevnere blitslys over hele fjøla.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...