Gå til innhold

Nokia tjener mindre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haddde de vært tidlig ute med Android (som de ikke har i det heletatt) og Meego, kunne nok saken vært annerledes. Symbian har blandt mange blitt sett på som et fallende mobil-OS, og det kan nok bli vanskelig for Nokia å vise forbedringene, spesielt når man har såpass hippe mobil-OS som Android og iOS er for tiden.

Lenke til kommentar
Suffice it to say' date=' that my first few months at Nokia have been remarkably illuminating, and remarkably busy. We look forward to sharing the next step in our journey with all of you on February 11th.[/quote']

Det blir spennende å følge utviklingen til denne noe vaklende kjempen.

 

Noe av det siste fra ryktebørsen:

- Nokia begynner med WP7-mobiler

- Nokia blir _eksklusiv_ produsent av WP7-mobiler

- Nokia dropper MeeGo

- Nokia og Samsung samarbeider videre om Bada OS

 

Noe litt mer sannsynlig enn annet, men da i enda større grad blir det spennende å se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Nokia blir eksklusiv win7 produsent? Hvor i alle dager har du dette ryktet fra?

Der jeg henter de fleste rykter fra, mobile-review.com-forumet. Har forøvrig ingen tro på det, men tror faktisk det kunne funket bra både for Microsoft og Nokia. Som sagt, løst rykte sannsynligvis uten noe særlig fundament.

Lenke til kommentar

jeg har vært en Nokia rytter i 10 år, men etter N97 fikk jeg så ekstremt Nokja..

 

At folk fortsatt klarer å skryte av det Symbian lappeteppe er for meg en gåte. Håper de går konk så folk kan få seg skikkelige telefoner.

 

Tja, jeg har bare gode erfaringer fra Symbian^3 :)

Men OS er så individuellt att det nytter ikke å favorisere ett OS foran ett annet, folk har veldig forskjellig smak når det kommer til UI. Det er fordeler og bakdeler både med Android, Symbian osv..

 

Jeg syns uansett det viktigste er selve mobilen fysisk, att den er fremst på teknologi osv, der er Nokia i en klasse for seg :)

 

Anyway, utifra tallene ser vi att Nokia øker videre i omsetning (noe som ikke er uventet), att de derimot sitter igjen med dårligere resultat skyldes nok mye kostnader i forbindelse med utvikling av blant annet OS.

Men, 124 MILLIONER solgte enheter i 4-kvartal 2010 (si tallet høyt og tenk over det) ingen over, ingen ved siden, det er sykt.... !!!

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Jeg syns uansett det viktigste er selve mobilen fysisk, att den er fremst på teknologi osv, der er Nokia i en klasse for seg :)

 

Nokia har veldig bra telefoner i de litt mindre modellene og byggekvaliteten er heller rikke noe å si på.

 

De kommer kort og godt ikke til å hevde seg mot iOS og Android fordi Symbian er og blir gammeldags måte å tenke på.. Det er ikke Touch vennlig i alle fall.. sikkert blitt bedre, men uansett... N95 skinner gjennom fortsatt.

Lenke til kommentar

1) Folk som mener en mobilprodusent skal droppe et OS som selger 124 millioner eksemplarer i kvartalet, mer enn noe annet mobiltelefon-OS, trenger å tenke litt ekstra gjennom det.

 

2) Når man øker satsningen på et marked, går profitten ned og omsetningen opp. Det er endel som kan tolkes ut av disse tallene annet enn 'OMG GI OPP ALLEREDE'. Når satsningen har lykkes, lener man seg bak og høster fruktene. Nokia har som verdens desidert største produsent av mobiltelefoner lent seg tilbake for lenge, og får nå bank i media, med medfølgende hoderullinger. Men de har altså økt satsningen. Noe vi nok får se mer til etterhvert som Symbian^3 kommer over barnesykdommene.

 

3) N97 var en katastrofe for Nokia. Meg bekjent er det ikke vanlig for Nokia eller andre å gå offentlig ut og be om unnskyldning for kvaliteten på et produkt. Derfor blir det nok også feil å sette likhetstrekk mellom N97s dårlige kvalitet og Symbian^3's muligheter på markedet. Derimot er det riktig å bruke N97 som et mål på hvor dårlige telefoner Nokia tillater seg å lage før de innser at det er for dårlig. N97 kan vel derfor sies og være over smertepunktet på hvor røtne telefoner Nokia selv kan leve med å lage.

 

4) Tross mitt "forsvar" av verdens mest valgte OS for telefoner, vil jeg påpeke at jeg foreløping ikke har noen planer om å noen gang bruke Symbian. Jeg er ingen Nokia fan. Min nåværende telefon er en Nokia N900 - og alle som har fulgt litt med vet at å være N900-eier gjør at man får et hat/kjærlighetforhold til Nokia. Eventuelt bare hat. Nokia har droppa vårt valgte OS som om det var en bitanke, og telefonen vår føles halvferdig på overraskende områder. Samtidig er den et unikt produkt som gruser Android på noen områder.

 

Nokia kan lage skikkelig gode telefoner og har noen skikkelig gode ideer på OS-utvikling. For eksempel utvikles MeeGo i full åpenhet - helt ut i det at man inviteres til å bivåne når de gjennomfører sine sprint-møter. Desverre er det vanskelig å tro på at de kommer til å levere helt ut.

 

Men at Nokia skulle droppe MeeGo/Symbian og bare bruke andres OS, ville vært som om Microsoft slutta og utvikle Windows og bare levere OS/X og Red Hat Enterprise.

Lenke til kommentar
Suffice it to say' date=' that my first few months at Nokia have been remarkably illuminating, and remarkably busy. We look forward to sharing the next step in our journey with all of you on February 11th.[/quote']

Det blir spennende å følge utviklingen til denne noe vaklende kjempen.

 

Noe av det siste fra ryktebørsen:

- Nokia begynner med WP7-mobiler

- Nokia blir _eksklusiv_ produsent av WP7-mobiler

- Nokia dropper MeeGo

- Nokia og Samsung samarbeider videre om Bada OS

 

Noe litt mer sannsynlig enn annet, men da i enda større grad blir det spennende å se hva som skjer.

 

- Nokia dropper MeeGo.

 

If you're gonna call bullshit, post a link to prove it...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytt til Android og jeg tror det kan bli fart på sakene.

 

Men det er ikke akkurat verdens største problem når selskapets utfordring er at de kan ende opp med å selge 100 millioner telefoner fremfor 140. Det er uansett snakk om en gigant, og deres posisjon i Afrika og andre områder er ikke til å kimse av.

 

Man kan bli ganske så rik av å selge billigtelefoner også. :)

Lenke til kommentar

Bytt til Android og jeg tror det kan bli fart på sakene.

 

Men det er ikke akkurat verdens største problem når selskapets utfordring er at de kan ende opp med å selge 100 millioner telefoner fremfor 140. Det er uansett snakk om en gigant, og deres posisjon i Afrika og andre områder er ikke til å kimse av.

 

Man kan bli ganske så rik av å selge billigtelefoner også. :)

 

OS er veldig individuelt hva folk foretrekker, selv liker jeg best Symbian.

 

Billigtelefoner???

Ta f.eks N8 som er langt fra en billigtelefon og første modell med Symbian^3, denne var den mest forhåndsbestilte mobilen ever for Nokia (og det sier litt!!!).

Det har helt siden den ble lansert i oktober vært store problemer å levere nok til markedet (Norske nettbutikker slet med å levere nok).

Tross lav markedsføring er denne solgt i ca 4 millioner siden den ble lansert i oktober (og husk USA som er verden største marked for smart-telefoner selger omtrent ikke N8, av andre årsaker).

 

http://www.cybercellphones.com/nokia-n8-sold-4-million-units-october-december-2010.html

 

Anyway, Iphone er solgt flere av, ingen tvil om det (ca 14 mill i 4 kvartal), men de blir og markedsført på ett helt annet nivå!! Galaxy S er nok også solgt flere enn N8 på dette tidspunkt, enn så lenge....

 

I tillegg har Nokia nettopp lansert C7 med Symbian^3 som også er forventet å komme til å ta ett meget stort marked, så kommer N9...

 

Jeg tror Nokia har mer enn nok utfordringer mht. kapasitet for å lage nok telefoner som markedet idag etterspør. Når etterspørselen har normalisert seg kan vi se hva de endelig tallene blir, att Nokia kommer til å omsette enormt mye med Symbian^3 er helt klart.

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

 

Billigtelefoner???

 

Billigtelefoner ja, Nokia er mester i det. Jeg snakker ikke om smarttelefonene deres, jeg snakker om Nokias posisjon i den delen av verden som ikke er bortskjemte og rike som vår del. Eksempelvis Afrika.

 

Posisjonen der med billigtelefonene og hvordan de dominerer sammen med LG og Samsung gir dem et solid ben å stå på. At de sliter i kampen hva gjelder high-end telefoner er ikke krise for dem, slik det ville vært for eksempelvis Apple om deres Iphone med ett skulle tape konkurranse nå som bølgen av telefoner basert på mer åpne løsninger (som android) flommer over oss.

 

Å selge 250 millioner av denne her gir de en fin markedsposisjon i kommende vekstområde:

500x_nokia1100.jpg

 

At vi her i norden ser oss blind på de dyreste telefonene er vel mer et symptom på samfunnet vi lever i. Nokia er en gigant og de bruker mye resurser på å lage telefoner vi anser som primitiv søppel. Men for dem er det en gullgruve, for verden er langt større utenfor den rike vesten. :)

 

Artikkel om det hele: http://gizmodo.com/5634258/the-most-popular-phone-in-the-world

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dotten sier det som er og si om mobil salg, verden kan deles i 3 områder når det gjelder mobiltelefoner, vesten og usa med dyre avanserte telefoner, japan og sør korea med billige avanserte telefoner fra kina og tilslutt resten av verden som enda ikke har oppdaget anroid, appel eller symbian. Og det er disse landene der det selges mest telefoner, og det er der de selger nokia telefonner i bøtter og spann for en billig penge for oss i veste men de koster sjorta for de som bor der.... Så nokia ovelever nok, bare ikke i vesten enda!

Lenke til kommentar

 

Billigtelefoner???

 

Billigtelefoner ja, Nokia er mester i det. Jeg snakker ikke om smarttelefonene deres, jeg snakker om Nokias posisjon i den delen av verden som ikke er bortskjemte og rike som vår del. Eksempelvis Afrika.

 

Posisjonen der med billigtelefonene og hvordan de dominerer sammen med LG og Samsung gir dem et solid ben å stå på. At de sliter i kampen hva gjelder high-end telefoner er ikke krise for dem, slik det ville vært for eksempelvis Apple om deres Iphone med ett skulle tape konkurranse nå som bølgen av telefoner basert på mer åpne løsninger (som android) flommer over oss.

 

Å selge 250 millioner av denne her gir de en fin markedsposisjon i kommende vekstområde:

500x_nokia1100.jpg

 

At vi her i norden ser oss blind på de dyreste telefonene er vel mer et symptom på samfunnet vi lever i. Nokia er en gigant og de bruker mye resurser på å lage telefoner vi anser som primitiv søppel. Men for dem er det en gullgruve, for verden er langt større utenfor den rike vesten. :)

 

Artikkel om det hele: http://gizmodo.com/5634258/the-most-popular-phone-in-the-world

Nokias problem er vel at kinesiske leverandører vokser kraftig i markeder Nokia fortsatt er sterk i, og med billigtelefoner for voksende massemarkeder. De kinesiske telefonene øker i polularitet, og produsentene jobber med å skvise Nokia fra bunnen, samtidig som Nokia får bank i toppen av Apple, HTC, osv.

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar

 

Billigtelefoner???

 

Billigtelefoner ja, Nokia er mester i det. Jeg snakker ikke om smarttelefonene deres, jeg snakker om Nokias posisjon i den delen av verden som ikke er bortskjemte og rike som vår del. Eksempelvis Afrika.

 

Posisjonen der med billigtelefonene og hvordan de dominerer sammen med LG og Samsung gir dem et solid ben å stå på.
At de sliter i kampen hva gjelder high-end telefoner er ikke krise for dem, slik det ville vært for eksempelvis Apple om deres Iphone med ett skulle tape konkurranse nå som bølgen av telefoner basert på mer åpne løsninger (som android) flommer over oss.

 

Å selge 250 millioner av denne her gir de en fin markedsposisjon i kommende vekstområde:

500x_nokia1100.jpg

 

At vi her i norden ser oss blind på de dyreste telefonene er vel mer et symptom på samfunnet vi lever i. Nokia er en gigant og de bruker mye resurser på å lage telefoner vi anser som primitiv søppel. Men for dem er det en gullgruve, for verden er langt større utenfor den rike vesten. :)

 

Artikkel om det hele: http://gizmodo.com/5634258/the-most-popular-phone-in-the-world

 

 

Tja, det var vell en litt rask konklusjon... Greitt nok att billigmobilene omsettes i større antall, men har du tenkt på att prisen på de er veldig lav og dermed utgjør mindre i omsetning???

 

Differansen her øker selvsagt også etterhvert som smartmobiler blir mer utbredt.

 

nokiah.jpg

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...