Gå til innhold

Test: Mobilt bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har ikke kapasitet til å teste samtlige underleverandører i de tre store nettene. Ei heller har vi kapasitet til å teste hver av de små lokale operatørene.

 

Derfor har vi plukket de tre store aktørene som har hvert sine landsdekkende nett. Mindre operatører i disse nettene har ofte det samme utstyret som de store. (ZTE) MF636 som Chess kjører, er for eksempel den gamle nettpennen Netcom inntil nylig brukte. Vi valgte å teste HSPA+-pennen som er med her fremfor å teste utstyr som er utgående. Vi regner med at også Chess vil ha tilgang på den nye HSPA+-pennen med tid og stunder.

 

Chess og Netcom deler også mobilnett, så dekningsdelen vil være lik.

 

I mange tilfeller vil altså underleverandører i de samme nettene kun skille seg på abonnementsløsninger og tjenester. Derfor mener vi at vi får dekket det meste ved å bruke disse tre aktørene som utgangspunkt.

 

Når det er sagt - vi har lang erfaring med ZTE MF636 også.

 

Den har den samme plagsomme hetten som Telenors USB-pinne har. Minnekortplass har den, men ikke inngang for ekstern antenne. SIM-kortet festes på en klønete måte, og det er lett for at man ikke får det langt nok inn. Man må bruke hetten for å presse skyvemekanismen helt på plass - eller annet verktøy, om man har mistet hetten.

 

Netcoms programvare for tilkobling er likt utformet på MF636 (såvidt jeg erindrer) som på HSPA+-pluggen vi testet her. Jeg regner med at samme programvare brukes av Chess, men med deres egen profilering. Det er imidlertid en annen produsent av selve pinnen (ZTE vs. Huawei), så det kan hende at driverne ikke passer like godt til Linux som på Netcoms nye plugg.

 

Ellers er den enkel å installere og stabil og grei. Moods of Norway-versjonene fra Netcom så noe sprekere ut enn de svarte og røde fra Chess, synes jeg, men det er vel en smakssak. Traktorene var herlig ironi i områder med dårlig dekning :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Har prøvd både Netcom og Ice sitt utstyr. Netcom var enkel å bruke, men jeg fikk mye bedre hastighet med Ice.

Men trådløsruteren til Ice har dårlig rekkevidde i forhold til andre billige rutere.

Ellers er kundeservice hos Ice dårlig. Vanskelig å få hjelp når det er trøbbel med modem. (Eks: resetting av hastighet etter forbruk over 6gb)

Lenke til kommentar

Jeg synes dere bør nevne som tilleggsinformasjon at dersom man har smarttelefon og bruker internett på mobilen kan det ofte lønne seg å heller bestille en datapakke og bruke mobilen som WiFi hotspot. Er sikkert mange der ute som både betaler for internettbruk på mobilen og i tillegg har mobilt bredbånd til PCen og dermed betaler dobbelt opp.

Lenke til kommentar

Symbian_Pro: Dette kommer :)

 

Denne første testen er kun toppen av isfjellet. Vi har masse igjen. Flere deler av testen, og relaterte artikler som vil bli publisert rundt.

 

(edit)

 

Greit å spesifisere at dere ikke må slutte å tipse oss om ulike ting likevel. Det kan fort dukke opp problemstillinger vi ikke har tenkt på :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Det å merke seg er at telenors USB-modem fungerer utmerket i linux(testet med diverse etterkommere av debian), trenger ikke noe tredjeparts programvare, man må derimot å slå av cdroms-virtualiseringen ved hjelp av usb_modeswitch, så man får tilgang til modems-funksjonaliteten.

 

 

 

Installer usb_modeswitch og lim følgende inn på slutten av /etc/usb_modeswitch.conf

 

########################################################
# Huawei E1752
#
# Contributor: 

DefaultVendor=  0x12d1
DefaultProduct= 0x1446

TargetVendor=	0x12d1
TargetProdct=	0x1001

MessageEndpoint=	0x01

MessageContent=	"55534243000000000000000000000011060000000000000000000000000000"

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har hatt Ice og D35 i bobilen i hele sommer. Liker å reise på fjellet og ellers litt avsidesliggende steder. Valgte derfor Ice (kanskje mest ut fra deres egen markedsføring, og uten å sjekke alternativer). Men Ice er definitivt IKKE det rette til dette bruket. Har Telenor på mobilen, og mange steder uten Ice-dekning, hadde jeg dekning på mobilen. Kun enkelte steder var situasjonen omvendt. Kona mi har Netcom på sin mobil, og også denne så ut til å være "på nett" flere steder enn Ice.

 

De stedene vi har reist i sommer er fjelltraktene i sør-norge og Sogn og Fjordane. Jeg er klar over at Flåm ikke er noen storby, men til og med der var det absolutt null Ice-dekning.

 

Routeren D35 fungerer veldig godt. Og siden jeg benytter den i en bobil, er ikke størrelsen noe problem. Det er til og med greit å ta den med i sekken om man skulle være avhengig av å være på nett når man går seg en tur. Batterikapasiteten er god.

 

Bindingstiden med Ice går ut i løpet av vinteren, så da blir det å prøve noe annet neste sommer.

 

Gunnar

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...