Gå til innhold

Posten blir digital


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Posten våkner opp minst 10 år for seint. De burde vært på banen da folk her i landet begynte med epost så kunne de bygd tjenester rundt epost kontoene fra dag 1.

 

Jeg ga beskjed til markedsavdelingen Deres om dette i 1997 da jeg var innleid til Posten ei stund. De smilte pent og så ikke ut til å ta poenget.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dette høyrest ganske bra ut. Kunne gjerne fått samla sånt som dette på Altinn eller liknande. Alle kunne fått velge om dei ville ha post i brevformat eller på e-post. Enkelte ting høver seg kanskje ikkje i digital form, men det meste av brevpost, faktura osv. kunne like gjerne vore digitalt. Det å ha den slags informasjon samla på nettet er jo genialt, sikra mot brann og den slags. Er nokon som scanner inn og lagrar sånt i dag på nettservere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

@Tiltman:

Posten gjorde jo dette for 10 år siden.

Hmmmm... tror ikke det var spesielt heftig markedsført (?).

Hvis man registrerer seg en plass, med all informasjon (bla. personnummer), hva er da forskjellen på "digipost" og e-post, utover at det koster penger å sende digipost?

Du kan sende til gateadresser også, dvs. posten finner rett person via denne.

Litt usikker på om de gjør det om til et brev for deg til folk som ikke er registrert i systemet med epost adresse. Det burde de nesten, ihvertfall når det er mulig å gjøre om eposten til brevs form.

Lenke til kommentar

@Tiltman:

Posten gjorde jo dette for 10 år siden.

Hmmmm... tror ikke det var spesielt heftig markedsført (?).

Det fikk vel en del medieoppmerksomhet i en kort periode. Det ble også en dundrende fiasko, såvidt jeg kan huske. (Dermed naturlig at ikke så mange husker det idag)

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Jeg har ikke spesielt lyst til å gi bort personnummeret til gud og hvermann.

Siden jeg bor i Sverige så er jeg litt forundret over denne motvilje til og gi sitt personnummer til noen, hvorfor er det sånn? Finnes det noen konkrete overhengende fare for og bli utnyttet i Norge som er så mye større en i Sverige?
Lenke til kommentar

Dette er vell en opptrapping i forhold til DLD hvor staten får enklere innsyn i e-posten til folk hvis de bruker posten sitt nye system, ser ikke noe annen grunn til at Posten skal lansere en "digipost" som også kan defineres som e-post hos andre. Men uvitende folk kommer til å bruke posten sitt system og gjør det lettere for andre(f.eks politiet) for å få innsyn i hva du får i e-posten. Er vell ikke like lett for politiet i Norge å få innsyn til en Gmail konto?

 

 

Og flere og flere aktører bruker e-post for å sende regninger til sine kunder noe som er ganske nyttig hos folk som ikke har lyst på regninger på papir. Men det kommer vell en lov sikkert etter at DLD er innført at alle aktører skal sende regninger og post gjennom "Digipost" og folk må bruke det å vi får ikke frihet til å velge hvilken e-post leverandør man vil bruke. Norge i et lite nøtteskall som er på tur nedover.

 

hehe, så et litt finurlig spørsmål hos posten angående Digipost:

 

Hus på vann

 

Hva om jeg vil bygge huset mitt på vannet? da har jeg ikke fast hus adresse vil dette fungere med digital postkasse?

Endret av vivastar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Sikkerhetsløsning på linje med nettbanker ja... blir kjekt å måtte logge inn med kodebrikke for å sjekke epost... Kyss meg i ræva, norske tjenester er og blir bak mål

Lenke til kommentar

Sikkerhetsløsning på linje med nettbanker ja... blir kjekt å måtte logge inn med kodebrikke for å sjekke epost... Kyss meg i ræva, norske tjenester er og blir bak mål

Hvem sa digipost skal ta over for epost? Ellers vil jeg og sette pris på nettbank sikkerhet når kode til bankkort og andre sensitive opplysninger skal sendes digitalt...

 

Epost er en relativt usikker form for kommunikasjon slik for flest bruker det privat. Om digipost vil bruke feks. bankid for innlogging vil det jo være ett annet sikkerhets nivå enn ola dunk sine 1234 passord og brukernavn på epost.

Lenke til kommentar

Hvis man registrerer seg en plass, med all informasjon (bla. personnummer), hva er da forskjellen på "digipost" og e-post, utover at det koster penger å sende digipost?

Det er nok litt sikrere hos posten kanskje? Men når (hvis) DLD kommer, så er jeg ikke helt sikker lenger.

 

 

Jeg skanner, makulerer og kaster alt av viktige dokumenter jeg får i posten. Hvis Posten kunne gjort dette for meg hadde jeg vært takknemmelig for det.

Ja, men hvordan? Vil du at de skal åpne posten din og scanne det? Så vidt jeg vet finnes det ikke maskiner som åpner brev, og skanner disse. Ihvertfall ikke i norge. Men forøvrig så er jeg enig. Jeg liker også å digitalisere slikt. Hvis du skal arkivere posten fysisk, så blir det veldig mye opp gjennom årene. Hater å ha unødvendige "papirhauger" som tar opp plassen i leiligheten. Egentlig synes jeg det er bedre å bare få slikt på mail, rett fra avsender når dette lar seg gjøre.

 

Sikkerhetsløsning på linje med nettbanker ja... blir kjekt å måtte logge inn med kodebrikke for å sjekke epost... Kyss meg i ræva, norske tjenester er og blir bak mål

Hvem sa digipost skal ta over for epost? Ellers vil jeg og sette pris på nettbank sikkerhet når kode til bankkort og andre sensitive opplysninger skal sendes digitalt...

 

Epost er en relativt usikker form for kommunikasjon slik for flest bruker det privat. Om digipost vil bruke feks. bankid for innlogging vil det jo være ett annet sikkerhets nivå enn ola dunk sine 1234 passord og brukernavn på epost.

Tror heller at han mente at Digipost egentlig bare blir som en e-post, bare at du må betale for å sende, samt bruke kodebrikke for å logge inn. Det med passord er folks eget ansvar. Men når det gjelder meg selv trenger jeg strengt tatt ikke noe kodebrikke, da jeg av prinsipp har lange passord, som ingen kan tyde og som inneholder tall, samt store og små bokstaver. Liker også Gmail-brukergrensesnittet. Mailen er organisert i "mapper". Tviler egentlig på at jeg vil like posten sitt system like godt. Sikkerheten til Google er kanskje ikke det beste, men det er vel bra nok.

 

 

Jeg synes dette er tåpelig, men samtidig en bra ting for enkelte. Personlig kommer jeg ikke til å benytte meg av dette. Slik teknologi har man allerede. E-post, filoverføring, dette har eksistert lenge.

Lenke til kommentar

Dette er vell en opptrapping i forhold til DLD hvor staten får enklere innsyn i e-posten til folk hvis de bruker posten sitt nye system, ser ikke noe annen grunn til at Posten skal lansere en "digipost" som også kan defineres som e-post hos andre. Men uvitende folk kommer til å bruke posten sitt system og gjør det lettere for andre(f.eks politiet) for å få innsyn i hva du får i e-posten. Er vell ikke like lett for politiet i Norge å få innsyn til en Gmail konto?

 

Det er vel i all hovedsak regninger og den slags som skal sendes i den postens nye system, ikke vanlige private e-poster. At politiet har innsyn i dette er også ren spekulasjon fra din side, og skulle de ha det så bryr jeg meg faktisk lite. Jeg planlegger alle mine kriminelle handlinger med g-mail uansett og kommer til å fortsette med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skanner, makulerer og kaster alt av viktige dokumenter jeg får i posten. Hvis Posten kunne gjort dette for meg hadde jeg vært takknemmelig for det.

Ja, men hvordan? Vil du at de skal åpne posten din og scanne det? Så vidt jeg vet finnes det ikke maskiner som åpner brev, og skanner disse. Ihvertfall ikke i norge. Men forøvrig så er jeg enig. Jeg liker også å digitalisere slikt. Hvis du skal arkivere posten fysisk, så blir det veldig mye opp gjennom årene. Hater å ha unødvendige "papirhauger" som tar opp plassen i leiligheten. Egentlig synes jeg det er bedre å bare få slikt på mail, rett fra avsender når dette lar seg gjøre.

Jeg vil anta det er (fra posten og genser sin side) snakk om å sende det digitalt fra fra avsender, dvs. ingen papirkopi. Oppsparing ellers vil bli temmelig uvesentlig.

 

Ellers må jeg si jeg liker tanken på å ha alle dokumenter automatisk arkivert og tilgjengelig for meg når jeg trenger det, sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...