Gå til innhold

Test: Eye-Fi Pro X2 8 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant å kunne knipse i vei og la overføringen skje automatisk, men når kameraet etterpå må stå påslått og gjøre "ingenting" i flere timer, høres det rimelig uaktuelt ut for meg. Men jeg ser ikke bortifra at neste generasjon Eye-Fi-kort kan gjøre jobben raskere.

 

Mens jeg venter, kjøper jeg meg et SanDisk 16GB Extreme-kort til ca samme prisen.

Lenke til kommentar

Opplastingen direkte til Facebook fungerte knirkefritt, men man må fremdeles ha en PC

Hei, kjøpte et kort på juletilbud, og her ser det ut til å være en del misforståelser i testen.

For det første, kortet kan jo laste opp nesten hvor som helst, ikke bare hjemme. Poenget er jo at du skal kunne laste opp på farten, mens du tar en lunch eller kaffepause. De har avtale med veldig mange åpne nett (via Easy WiFi), og det er bra dekning på Østlandet i hvert fall. Bare se på kartet. Det er kjekk iPhone og Android app som hjelper deg med å finne nett.

Men tjenesten koster $30/år, første år gratis for de to dyreste kortene.

 

Alle bildene blir først lastet opp til "din" konto hos Eye-fi.

Derfra kan du umiddelbart se på bildene, også med egen mobilportal.

Der ligger de 1 uke gratis, eller du kan abbonere på ubegrenset lagring.

Så lastes bildene videre avhengig av regler, til dine lagringsplasser. Til din lokale pc (når den er påslått) og/eller til sosiale portaler. Dette styrer du med "beskytt" (nøkkel) funksjonen til kameraet, ganske snedig!

 

Du kan velge om alle bildene skal lagres både hos deg og sosialt, at bare de merkede skal til sosiale portaler, eller bare at de merkede skal lastes opp i det hele tatt. Jeg bruker den midterste, da er det bare å ta bildet, trykk Vis og Beskytt, vente et par minutter, så er den på Facebook. Ganske kult!!

 

Men det går litt tregt ja, bruker den bare hjemme, og har gått ned til Medium- størrelse (6 mpx). Det holder fint til hverdagsbilder og laster opp på noen sekunder. Small-bilder kommer opp nesten umiddelbart etter de er tatt.

Hadde litt problemer i starten med video-filer, det funker nå, men de lagrer jeg heller på det andre minnekortet.

Min D300s har jo to minnekort, og den overfører bare det som ligger på "seg selv".

 

Hadde noen supportsaker i starten, men det ordnet seg, programvaren er nå bra, og man får rask og bra hjelp. Så jeg gleder meg til å teste i "felten", og opplasting ute.

 

En ulempe er at jeg ikke kan se på kameraet om de er lastet opp. Men kamera viser tydelig når den laster opp, har egen støtte for eye-fi. Har ikke merket noe særlig ekstra strømbruk, har lastet opp noen Giga. Du sjekker jo om de er lastet opp på mobilportalen.

 

Du må ha skjøteledning til leseren ja, og det følger selvsagt med.

 

Vet ikke om jeg vil anbefale før jeg har fått testet opplasting i felt, men det ser ganske lovende ut.

Står masse bra info på deres hjemmesider.

 

PS, har ikke forsøkt autosletting.

 

NB, kun Pro-versjonen laster opp raw-filer, de andre tar bare jpg. Og da begynner det å bli dyrt...

Lenke til kommentar

Opplastingen direkte til Facebook fungerte knirkefritt, men man må fremdeles ha en PC

For det første, kortet kan jo laste opp nesten hvor som helst, ikke bare hjemme. Poenget er jo at du skal kunne laste opp på farten, mens du tar en lunch eller kaffepause.

 

En eller annen form for PC må du ha for å få lagret dem hjemme hos deg selv, og dersom vi opplevde overføringen som treg og batterispisende, så vil den i alle fall være det når du forsøker å overføre ørten gigabytes med et offentlig tilgjengelig nett, som har mye lavere overføringshastighet og i tillegg sannsynligvis større avstand enn vi hadde, og dermed mer batterispisende og ustabil linje.

 

Alle bildene blir først lastet opp til "din" konto hos Eye-fi.

 

Ikke nødvendigvis. Dersom du bruker ditt eget lokale nett, kan du overføre filene rett inn på PCen, som vi gjorde.

 

Men det går litt tregt ja, bruker den bare hjemme, og har gått ned til Medium- størrelse (6 mpx).

 

Personlig hadde jeg ikke vært villig til å gå ned på bildestørrelse eller -kvalitet fordi jeg absolutt skulle overføre bildene trådløst. Som jeg nevnte i testen hadde jeg da heller brukt pengene på et minnekort med fire ganger så stor lagringsplass.

 

Du må ha skjøteledning til leseren ja, og det følger selvsagt med.

 

Ikke i pakken vi fikk tilsendt, og den var fabrikkforseglet og så ut som et helt vanlig salgseksemplar.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg fikk et Pro X2-kort til jul, og har noen tanker om disse kortene:

 

På den ene siden er det jo rimelig at man, når man mottar et minnekort til test, tester det som et minnekort. På den andre siden synes jeg det er litt synd at man nesten utelukkende tester Eye-Fi-kortene som et drop-in-substitutt for normale høyhastighets minnekort. For som Akam oppdaget: Til det bruket er de helt uinteressante. Kobber slår luft i ren overføringshastighet, og hvis man uansett går rett bort til PC'en for å bearbeide bilder etter endt fotoøkt, er ekstrajobben ved å flytte minnekortet over i en leser og synce bildene til disk minimal.

 

Jeg savner litt refleksjon over (og kanskje litt eksperimentering med) hvilke scenarier disse kortene er interessante i. Selv har jeg eksperimentert litt med mitt kort, og jeg ser et par retninger jeg synes er interessante:

 

  • Hverdagsknipsing: Med et slikt kort i dagligkameraet som ligger og slenger i stua, vil bildene magisk poppe opp i Picasa på bildeserveren etterhvert som de knipses. Ingen "oi, dette minnekortet har vi ikke tømt på lenge!", eller "ja, vi har et kamera vi tar bilder av ungene med, men ingen får noensinne se bildene, for vi gidder aldri å tømme kameraet"
  • Festbruk: Legg et fulladet kamera med et Eye-Fi-kort i på bordet, og sett opp en maskin som viser bildene som blir tatt fortløpende på TV'en. (Jeg har et ambivalent forhold til festbilder, bare så det er sagt, men jeg tror dette kan være interessant også på andre typer fester enn firmajulebordet.)

 

Jeg tror det kommer til å dukke opp flere interessante bruksområder rundt disse med tida, og jeg er fortsatt veldig fornøyd med julepresangen min. Men jeg tror altså man kommer til å bli skuffet hvis man tror at de erstatter vanlige, raske minnekort til det vanlige, raske minnekort gjør best.

 

Kr.

Endret av kg2
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

En liten kommentar til hastighet.

 

Vist du er ute i felt å kobler mobilen til kortet sin tråløse del går overføring mange ganger raskere. (ca 5 sec på 14mb)

 

Jeg kjøpte et kort i sommer og er fremdeles meget godt fornøyd tross alt.

Jeg ser de samme begrensingene som det skrives om, men er fremdeles kjempe fornøyd i forhold til min bruk.

 

Jeg tar bare bilder i raw format med kamera og har valgt at kortet ikke skal overføre raw format kun JPG.

Når jeg er ferdig å knipse i vei lager jeg en jpg fil fra kamera og vips så har jeg bilde på mobilen og kan sende dette videre på facebook, mms eller vise til andre osv.

Når jeg kommer hjem putter jeg minnekortet i PC og overfører til Lightroom på vanlig måte.

 

Så til min bruk er kortet helt suverent, tross begrensingene.

Speilrefleksen tar bedre bilder en mobilen, så det er greit å få noen gode bilder inn på mobilen, så jeg kan dele dem mens jeg er i farten.

Lenke til kommentar

Så til min bruk er kortet helt suverent, tross begrensingene.

 

Vi er også kjempefornøyd med vårt Pro X2-kort. Det har sittet i vårt Nikon D7000 i et år nå. Kameraet tar RAW, kortet er i "endless memory"-modus, og vi tømmer aldri minnekortet. Kameraet ligger på hylla og dumper bilder og rydder plass på egenhånd, og bildene dukker opp på PC'en uten at vi løfter en finger. Integrasjonen med D7000 er også veldig bra - infodisplayet sier fra om kameraet overfører eller er ferdig, og det venter med å skru seg av til kortet er ferdig med overføringen. De halvproffe har kanskje andre behov, men til dagligknipsere som oss er det helt genialt.

 

Kr.

Endret av kg2
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Kjører ett slikt kort i ett Nikon D7000, funker helt glimrende til det jeg vil ha det til.

Har to minnekort i kamera, ett som lagrer bilder i raw mens dette kortet i vanlig jpg. Får da bildene direkte over til iPhone slik at jeg kan sende de videre til aviser osv på mail med en gang. Perfekt!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...