Gå til innhold

Roteskuffen din kan bli verdifull


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mobiler til 1 kr vil da sikkert få et litt dyrere abb, hvor pant er inkludert i prisen f.eks.Men dette må jo da også gjelde på gamle mobiler, så.. kjekt om man har en haug liggende ;)Har en eske med div eldre mobiler liggende, så kan jo bli noen kjappe kroner om panten er høy nok til at jeg gidder :p

Lenke til kommentar

Jo, det koster. Du betaler pant når du kjøper mobilen, så får du det tilbake dersom du leverer den tilbake. På samme måte som med brusflasker.

Ja det gjør man, men jeg tenkte på de gamle mobilene som jeg har liggende. De er ikke kjøpt med pant.

Men tror nok at prisen vil øke et sted hvis det innføres pant...

Lenke til kommentar

Normalt sett når ein innfører pant så vil ein ikkje få pant for gjenstander som er kjøpt før panteordnigna blei innført. Det skal derfor mykje til for at roteskuffa med gammle mobiler blir verdifull.

 

Det er nok ikkje meininga at norske myndigheiter skal betale f.eks 50 kroner per mobiltelefon du leverer inn uansett. Men det vil kunne bli aktuellt at neste gong du kjøper ny mobiltelefon så må du betale inn eit pantebeløp (f.eks 50 kroner) som du ikkje fårigjen før du leverer telefonen inn til resirkulering.

 

Dersom du får pant for alle telefoner uansett så vil jo heile verden sende gamle mobiltelefoner til norge for å få penger for den. Vi har ein del penger i oljefondet men ikkje nok til å betale mobiltelefon-pant til heile verden.

Lenke til kommentar

Eg rekner vel med at dersom ei slik ordning blir innført så blir det lovpålagt med pant, slik at dersom du kjøper mobiltelefon frå utlandet så må du registrere den og betale inn panten for den i norge.

 

Dette blir nok vanskelig å kontrollere, men ikkje så mykje værre en det er å i dag kreve inn moms for varer som du bestiller med verdi over 200 kroner (for dei varene som denne regelen gjelder for).

 

Kven som blir taparen på dette er vel ikkje gitt, det bil sjølvsagt bli dyrare å investere i mobiltelefon men dette er penger som du fårigjen med mindre du berre kaster mobiltelefonen i søppla når du er ferdig med den.

Lenke til kommentar

Om det er "Pant bare for å ha pant", så ser jeg ikke hensikten.

Er hensikten at man skal selge ut eller dele ut mobilen til fattige - gjerne i andre land? I så fall - helt greit!

 

Problemet er at man da må ha et apparat, som skal drive å slette/tømme telefoner, sjekke om de fungerer, m.m.

Må også ha lager, transport, emballasje, reservedeler (ladere, kabler, o.a.).

 

Slik som det er i dag, kan folk kaste mobilen på elreturen.

Om formålet er at bare folk skal kaste det til elretur, ser jeg ikke helt vitsen med pant.. (da blir jo pant bare tullete og gir ingen miljøgevinst).

 

Slik det er i dag, ligger gjerne mobiler på loft, i skuffer, m.m., de færreste kaster vel mobilen i bosset.

 

jeg har selv flere mobiler liggende hjemme, bla.a. e65, k750i, 8850, m.m. Jeg kunne vel levert inn e65 for "pant" ev salg, men 750i har dårlig joystick. 8850en vil jeg ha, rett å slett pga den er så fin og jeg betalte evig mye for den i sin tid :p

Lenke til kommentar

Gjevinsten ved å innføre pant er vel at sannsynligheita for at folk leverer mobiltelefonen til el-retur blir større når du har ein økonomisk motivasjon for å gjere det.

 

Slik som det er no er så er det for meg enklare å berre kaste min gamle mobiltelefon i restavfallet en det er å ta med seg mobiltelefonen til nærmaste butikk som tarimot slikt.

 

Problemet er vel at panten må være foholdsvis høg for at dette skal hjelpe. Dersom panten er lav så blir det litt slik som det er med tom-flasker idag. 1 krone i pant er akkurat litt for lite til at dei fleste tar seg bryet med å pante flaska si. I dag er det mange som berre kaster brusflaska i nærmaste søppelbøtte. Dersom panten hadde vært 10-20 kroner per flaske så er sannsynligheita for at nokon ikkje tar seg råd til å gå glipp av panten større.

 

Ei tilsvarande ordning har vi for bilvrak der du får 1500 kroner dersom du leverer inn den gamle bilen. Problemet er vel at også her er panten litt for liten i forhold til kor mykje tiltak det er å få frakta bilen til vraking. Mange velger derfor å dumpe bilen i sjøen, skogen eller andre (u)passande plassar i sataden for å levere inn bilen til pant.

Lenke til kommentar

Så nå vil man at folk skal få penger for å levere inn mobiler. Så kommer de innsamlede mobilene til å havne hos de samme firmaene som samler inn annen elektronikk, for så å sende det til afrika hvor fattige barn brenner "søppelet" for å få tak i metaller og annet dill som kan selges. Disse fattige barna som ingen bryr seg om er så stappfulle av gifter og tungmetaller, og dør en smertefull død lenge før de blir voksene.

 

Er det ikke en fin verden?

 

Jeg elsker sosialister som vil redde verden med mine skattekroner.

Lenke til kommentar

Så nå vil man at folk skal få penger for å levere inn mobiler. Så kommer de innsamlede mobilene til å havne hos de samme firmaene som samler inn annen elektronikk, for så å sende det til afrika hvor fattige barn brenner "søppelet" for å få tak i metaller og annet dill som kan selges. Disse fattige barna som ingen bryr seg om er så stappfulle av gifter og tungmetaller, og dør en smertefull død lenge før de blir voksene.

 

Er det ikke en fin verden?

 

Jeg elsker sosialister som vil redde verden med mine skattekroner.

 

Det er vel dette som er meningen at ikkje skal skje når mobiltelefonen blir levert inn til el-retur.

 

Men korleis dette blir gjennomført i praksis har eg ingen anelse om.

Lenke til kommentar
Normalt sett når ein innfører pant så vil ein ikkje få pant for gjenstander som er kjøpt før panteordnigna blei innført. Det skal derfor mykje til for at roteskuffa med gammle mobiler blir verdifull.

Hvem skal stå og kontrollere og vurdere alderen på telefonene som kommer inn? Hvem skal avgjøre tvilstilfeller? Eller mener du at folk må ha med seg kjøpskvittering for å få ut panten?

 

Jeg tror panteordningen må være så enkel som mulig for at den skal fungere. Dvs. at alle telefoner aksepteres. I et miljøperspektiv vil det også være fornuftig. Det er særlig de telefonene som ble produsert før RoHS-direktivet som er miljøskadelige og man ønsker inn. Mange av de har også de gamle miljøsynderne NiCd-batterier.

 

Eg rekner vel med at dersom ei slik ordning blir innført så blir det lovpålagt med pant, slik at dersom du kjøper mobiltelefon frå utlandet så må du registrere den og betale inn panten for den i norge.

Det tviler jeg på. Ordningen må som sagt over være enkel i bruk. Om det blir en import av gamle telefoner så vil det bidra akkurat like positivt i miljøregnskapet.

 

Apropos vaner så tror jeg en slik ordning bør ha et høyt beløp i starten. F.eks 50 kr. Deretter kan det justeres nedover når det blir mer automatikk og vane i returen. F.eks til 40 kr og ennå senere 30 kr. Nedgang i forbindelse med nye statsbudsjett slik at media forteller folk om det. Da vil nok pantemottakene få stor pågang før nedgangen. Et incentiv som får folk til å gå mann av huse for å levere mens de ennå får mest mulig igjen. Et incentiv som kommer med jevne mellomrom.

 

PS. Var det ikke en slik panteordning i regi at et privat selskap for noen år siden? Bare at pengene skulle gå til et veldedig formål så vidt jeg husker. 50 kr/telefon.

Lenke til kommentar

Det hadde vært godt å få rydda opp i roteskuffen...

 

 

PS. Var det ikke en slik panteordning i regi at et privat selskap for noen år siden? Bare at pengene skulle gå til et veldedig formål så vidt jeg husker. 50 kr/telefon.

Jeg mener å huske det samme.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Normalt sett når ein innfører pant så vil ein ikkje få pant for gjenstander som er kjøpt før panteordnigna blei innført. Det skal derfor mykje til for at roteskuffa med gammle mobiler blir verdifull.

Hvem skal stå og kontrollere og vurdere alderen på telefonene som kommer inn? Hvem skal avgjøre tvilstilfeller? Eller mener du at folk må ha med seg kjøpskvittering for å få ut panten?

 

Det enklaste hadde nok vært å la ordninga gjelde for alle nye modeller som kjem ut på markedet medan dei som alt er på markedet er fritatt.

 

Dersom det skal være ei panteordning så må det også være eit system som sikrer at folk betaler også betaler inn det beløpet dei kan få igjen ved å sendet mobiltelefonen til gjennvinning.

 

Dersom forbrukeren ikkje betaler inn pant så er det ikkje ei panteordning, då er det eit "miljøhonorar" som premierer dei som resirkulerer. (Litt på samme måte som at du får billegare renovasjonsavgift dersom du har kompost).

Lenke til kommentar

Dette er kjempebra. Men SV er ikke de første som kommer på banen med en slik ordning. Som vanlig blir det vel bare med ordene fra SV...Venstre har fremmet et slikt forslag tror eg, ihvertfall har de det på programmet.

 

Det som er fint med panteordning er ikke bare at det sparer naturen og bosssortering for "fremmed" elementer, men det gir også flere arbeidsplasser og fører til bedre gjenbruk av mobillegeringer og deler. Det er mye verdifulle metaller lagret i verdens mobiler, som er tross alt billigere, og mer miljøvennlig å hente ut fra en avleggs telefon enn å grave frem i en gruve.

 

Akkurat som panteflaskenæringen tjener på panteordningen, kommer nok mobilbransjen til å tjene på dette. Så lenge vi får selskaper som faktisk tar ansvar for en seriøs gjenbruksproduksjon, og ikke sender det til søppelhauger i Afrika, som blant andre Elkjøp i Danamark har gjort gjennom flere skjulte kanaler...for å spare penger selvsagt.

Lenke til kommentar
Det enklaste hadde nok vært å la ordninga gjelde for alle nye modeller som kjem ut på markedet medan dei som alt er på markedet er fritatt.

Hva er enkelt med det? Da må man jo ha kontrollører med tabeller osv for å vurdere om man får innvilget pant eller ikke. I tillegg vil ikke dette fange opp de mest miljøskadelige mobilene og det vil ha uheldige markedseffekter i overgangstida.

 

Dersom det skal være ei panteordning så må det også være eit system som sikrer at folk betaler også betaler inn det beløpet dei kan få igjen ved å sendet mobiltelefonen til gjennvinning.

Jeg tror du har misforstått hensikten med panteordningen. Hensikten er utelukkende miljøpolitisk. Ser man bort fra miljøaspektet er det ingen grunner til å innføre en panteordning. Å frata pantemulighet på miljøbomber fra f.eks 1998 er bare idiotisk i forhold til hensikten. Det samme gjelder telefoner som er f.eks kjøpt i Sverige eller Polen.

 

Ja, det kommer til å koste for staten, både i form av panteutbetalinger til telefoner man ikke betalte pant for i sin tid, samt import av gamle telefoner, men staten er neppe så desillusjonert at miljøsatsinger ikke skal koste penger.

 

Dersom forbrukeren ikkje betaler inn pant så er det ikkje ei panteordning, då er det eit "miljøhonorar" som premierer dei som resirkulerer. (Litt på samme måte som at du får billegare renovasjonsavgift dersom du har kompost).

Ok, kall det miljøhonorar da for de telefonene som er kjøpt før panteordningen trer i kraft. Etter noen år vil det uansett stort sett være telefoner man betalte pant på som også blir pantet.

 

PS. Er det noen som vet hvordan panteordningen fungerte for flasker da den ble innført her i landet? For det var jo neppe strekkodelesere den gangen. Hensikten med flaskepant var selvsagt å redusere forsøplingen, ikke å bedrive pengeflytting ved kjøp og innlevering.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...