Gå til innhold

Test: Pogoplug


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det triste er at det eneste denne tingen egentlig gir er en revers tilkobling til en eller annen server. Hadde vi tidligere kommet over på IPv6 og bort fra NAT hadde det vært lite poeng med denne tingen. Med fast ekstern IP på alle mine maskiner ser jeg lite poeng med den.

Hadde vi hatt IPv6 hadde ytelsen økt dramatisk også da den ikke hadde trengt å passere gjennom alskens servere på veien.

Lenke til kommentar

Jeg er dritt lei av at alt som er tilgjengelig på nettet plutselig er skyer!

 

Nettskyen var en gang den klassiske tegningen i et nettdiagram som viste det store og ukjente internettet! En samling definerte servere er ikke og vil aldri være en sky! Det nærmeste du kommer en sky som samlet utfører arbeid for noen er alle @home-prosjektene som har dukket opp de siste årene!

 

I et @home-prosjekt har du en ukjent mengde arbeidsstasjoner som når som helst kobler seg til og fra, og som sammen utgjør stor regnekraft som i det store og det hele er ganske tilregnelig, fordi like mange skrur av maskinene som de som skrur dem på. Det er en sky. Den boksen der er det ikke.

 

Firmaet som selger tilgang til remote desktop er ikke en sky bare fordi du ikke sitter ved siden av serverne deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at det stadig kommer flere slike. Det ville vært fint å se en router med innebygget slik funksjonalitet, eller ev. en PlugComputer med switch, router og modem-funksjonalitet, så man klarer seg med én nettverksboks i huset.

 

Selv bruker jeg foreløpig egen hardware (en gammel desktop) og kjører derfor http://www.amahi.org. Det frister litt å teste ut en plug (Sheeva?) med enten Plugbox Linux, Amahi Plug eller kanskje TonidoPlug, men Amahi på gamle P4'en gjør jobben fint enn så lenge.

Endret av cc
Lenke til kommentar

For de som ikke har fast IP men vil sette opp sin egen ftp server vil jeg annbefalle dyndns.org. Du legger ett lite program på pcen din som oppdaterer din dynemiske IP til dyndns sine servere. Deretter blir ipen routet til ett domenet (alt dette er gratis).

 

Fungerer utmerket for meg :)

-Er forøvrig håpløst at jeg har 20/20 fiber uten fast IP ;)

Lenke til kommentar

Jeg er dritt lei av at alt som er tilgjengelig på nettet plutselig er skyer!

 

Nettskyen var en gang den klassiske tegningen i et nettdiagram som viste det store og ukjente internettet! En samling definerte servere er ikke og vil aldri være en sky! Det nærmeste du kommer en sky som samlet utfører arbeid for noen er alle @home-prosjektene som har dukket opp de siste årene!

 

I et @home-prosjekt har du en ukjent mengde arbeidsstasjoner som når som helst kobler seg til og fra, og som sammen utgjør stor regnekraft som i det store og det hele er ganske tilregnelig, fordi like mange skrur av maskinene som de som skrur dem på. Det er en sky. Den boksen der er det ikke.

 

Firmaet som selger tilgang til remote desktop er ikke en sky bare fordi du ikke sitter ved siden av serverne deres.

Dette er ikke helt nødvendigvis helt riktig, det kommer litt ant på diffinisjonen. En sky kan i mange tilfeller deffineres som noe ukjent som utfører en eller flere gitte tjenester. La oss si at du skal tegne et nettverksdiagram for to lokasjoner. Da tegner man begge med hver sin stripe inn i en sky (internett) som på sin side utfører en transporttjeneste.

 

Selv om du i stor grad vet hvordan denne kommunikasjonen foregår og hva som måtte finnes av servere inne i denne skyen, er du ikke sikker på hva som nøyaktig foregår der inne. Mye samme som black box tankegangen. Data A inn, resultat B ut, etc.

 

Nettsky er også tankt ut i fra denne deffinisjonen. Du har ditt eget nett, og en strek ut i en sky. Der har du mange tjenester, alt fra filområder til applikasjoner, du vet hva som generelt måtte være av datasystemer bak, men hvordan ting egentlig gjøres aner du ikke. Nettsky er ikke et nytt konsept, men et nytt begrep i utbredt forstand da det først nå er blitt mulig med denne typen tjenester i så utbredt og funksjonibel skala.

 

Skal du tegne et diagram med en nettskyløsning tilkoblet lokalt nett, får du altså en strek opp i en sky. Nettskyen er ikke en samling, for deg, deffinerte servere.

 

Jeg skal imidlertid være enig i at denne lille saken kanskje ikke kan deffineres som en nettsky i den forstand, selv om du i ytterste grad kunne gjort dette om du låner ut lagringsplass til en kompis som ikke aner hvordan dette fungerer, men bare bruker tjenesten. I uansett fall kan man lett henvise til konseptet som sin egen lille nettsky i den grad man får en egen liten tjeneste som kan etterligne funksjonen i en nettsky.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var da en søt liten sak. :)

 

Rimelig, enkel å sette opp, antagelig også snill mot strømregningen. (i motsetning til en gammel P4 maskin om er satt opp med ftp, dyndns og gud vet hva ;) )

 

 

Jeg er særlig fan av dette med enkelhet, jeg *kan* sette opp en hjemmeserver hvis jeg bare gidder men hvis det bare er å 'trykke på knappen' så foretrekker jeg det. Samtidig så mener jeg det burde være et krav at avanserte instillinger er tilgjengelig for den som måtte være interessert.

 

Og det finner vi kanskje her: http://www.pogoplugged.com/article/11798/How-To-Install-OpenPogo-On-Your-Pogoplug-Harness-The-Power-of-Linux-Apps/

 

Siden denne er linux-basert så har jo noen begynt å endre på den, stikkordet er 'openpogo'. Prøves på eget ansvar. ;)

 

 

Selv bruker jeg en gammel eeepc som hjemmeserver, ubuntu med operaunite, funker bra og er mer enn enkelt nok for meg, lite strøm bruker den også. :D

Lenke til kommentar

For de som ikke har fast IP men vil sette opp sin egen ftp server vil jeg annbefalle dyndns.org. Du legger ett lite program på pcen din som oppdaterer din dynemiske IP til dyndns sine servere. Deretter blir ipen routet til ett domenet (alt dette er gratis).

..dersom maskinen er direkte tilkoblet internett uten NAT eller at du har forwaredet alle påkrevde porter til dens lokale IP som gjør at ingen andre på lokalnettet kan bruke samme porter. (ish)

Denne saken har ikke den begrensningen.

Lenke til kommentar

Jeg mener også at det er dumt å forenkle internett og omskrive det til metaforer. Flere som skriver om fenomenet er heller ikke helt inneforstått med metaforene. Det er vel en konseptisk forenkling som er i tankene - men den misforstås litt mener jeg.

 

Cloud Computing oversettes noe upresist til Nettskyen.

På meg virker det som at det er en diger sky ovet hodet på oss og alt er inne i tåkeheimen der. Leser en nøye, mener man at himmelen er stooor og har plass til mange skyer - også din private lille sky av data. Og at man kan velge på himmelen hvilken sky man vil ha kontakt med.

En sky fortoner seg som en upresis masse for alle som betrakter den utenfra, likevel synes den godt på himmelen. Og de som har kontakt ser noe ingen andre ser.

 

SaaS (Svensk absolutt alt Samma) er feks en av flere tjenester som konseptet nok mener det skal betales litt for - etter at folk er hekta.

Så, er vi nyttige idioter som følger i flokk inn i et konsept som ikke vil tjene oss ?

Er dette et prosjekt med en skjult agenda ?

Lenke til kommentar

jeg *kan* sette opp en hjemmeserver hvis jeg bare gidder men hvis det bare er å 'trykke på knappen' så foretrekker jeg det. Samtidig så mener jeg det burde være et krav at avanserte instillinger er tilgjengelig for den som måtte være interessert.

 

Det er vel ingenting i veien for at det innebygde systemet kan nås via SSH ihvertfall, og firmaet bak har meg bekjent ingen begrensninger på brukerne sine

 

pogoplugwiki

 

Har selv sheevaplug med debian squeeze, anbefales hvis du vil fikle med ting. pogoplug er derimot tiltenkt å være så enkelt som det lar seg gjøre(?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...