Gå til innhold

Japan elsker 3D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"90%" meg her og "90%" meg der... Faktum er at enkelte av de største produsentene inkluderer 3D på sine high-end produkter, samtidig som prisene faller hvert år. Billigere TV'er og Blu-Ray spillere med mer funksjonalitet, altså, så man må nesten gjøre et aktivt valg for å slippe unna 3D-funksjonaliteten.

 

Bare i tilfelle 3D skulle vise seg å bli mer aktuell underholdning i 2013 enn det har vært så langt i 2011, vil du da foretrekke at TV'n du kjøper i dag har det, eller ikke? Når samtidig 3D-TV'n faktisk er billigere enn fjorårsmodellen, og det ikke har noen negative konsekvenser i forhold til normal 2D-funksjonalitet? Da lukter det ubegrunnet motvilje.

 

Gang på gang, i mange tiår, har 3D-bølgene forsøkt å bølge over oss. Men det er en stor forskjell denne gangen i forhold til alle de andre gangene. 3D koster så lite ekstra at det faktisk allerede står i mange, mange hjem og en høy andel av nytt utstyr støtter det. Ingen tvinges til å kjøpe 3D, men man må heller ikke rettferdiggjøre det for kona med årets priser.

 

Aldri før har 3D-bølgene nått ut i de mange hjem. Nå selges det på tusenvis med 3D-ready hardware. Og likevel snakker tekblogger om at 3D var det som floppa verst i 2010. Hvor raskt hadde disse forståsegpåerene egentlig forventa seg at 3D-hardware skulle komme inn i privathjem? Det har da sannelig skjedd mye raskere enn spredningen av vanlig Blu-Ray.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Over halvparten av alle Blu-ray-spillere solgt i Japan forrige måned hadde 3D-kompatibilitet.

 

-> Japan elsker 3D

Hvordan kom dere til den konklusjonen? Salgstall for blyray-spillere med 3D-støtte sier svært lite om hvor mange 3D filmer som sees i forhold til 2D.

 

1. Salgstall siste måned er noe helt annet enn hva den gjennomsnittlige befolkningen eier. En gjennomsnittlig eid filmspiller er sannsynligvis rundt 3-4 år og majoriteten av de er sannsynligvis DVD-spillere.

 

2. DVD-filmer selger så vidt jeg vet fortsatt i mye større antall enn bluray.

 

3. Det overveldende antallet bluray-filmer som selges er 2D.

 

4. Ser man på solgte filmer siste 10 år (det folk eier og har i filmhylla) så er det nok en forsvinnende liten andel 3D-filmer.

 

5. Japan er på ingen måte representativt for verden.

 

6. Man kan sikkert se på salgstallene for bluray-spillere i klassen 5000 kr+ fra Elkjøp i Sandvika i desember og finne en svært høy andel toppmodeller med 3D-støtte. Det betyr slett ikke at nordmenn flest sitter og ser 3D-filmer over 50% av tida de har TVen på. Jeg tipper at minst 50% av de nordmenn som har sett en hel 3D spillefilm kun har sett Avatar på kino og ikke noe annet 3D.

 

7. Statistikk kan brukes og det kan misbrukes. Her er det tydelig misbrukt for å fremme salget av spillere med 3D-støtte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Salgstall for 3D-filmer vil da også vise svært dårlig om folk elsker 3D, da det knapt finnes noen 3D-filmer å kjøpe. Statistikken viser sånn sett utelukkende om folk velger de merkene og modellene som har 3D-støtte eller ikke, men ikke om 3D var relevant for valget.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Statistikken viser sånn sett utelukkende om folk velger de merkene og modellene som har 3D-støtte eller ikke,

Det hadde vært interessant å sammenligne med prosentandelen spillere med 3D-støtte som tilbys.

 

Hvis det f.eks er 80% spillere med støtte for 3D og de siste 20% selger så godt som nesten 50% av salget så betyr det at folk helst ikke vil ha 3D. Og vise versa.

Lenke til kommentar

Salgstall for 3D-filmer vil da også vise svært dårlig om folk elsker 3D, da det knapt finnes noen 3D-filmer å kjøpe. Statistikken viser sånn sett utelukkende om folk velger de merkene og modellene som har 3D-støtte eller ikke, men ikke om 3D var relevant for valget.

 

Salgstallene or 3d vs ikke 3d på samme film vil vel si noe, men finnes det filmer som gis ut separat mtp på dette? De fleste (alle?) har vel begge deler på samme plate og er en release?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tipper ikke mer enn kanskje 20-30% av blu-ray spillere på markedet støtter 3D (enda), men det er sikkert helt andre tall i made-in-landet. Det var fint lite utstyr til salgs før 2010.

 

Sammenligning av 2D vs 3D-versjoner av samme film vil bare bli relevant dersom alle kjøpere faktisk har tilgang på relevant avspillerutstyr...

 

Ellers så jeg Aliens vs Monsters 3D i kveld, første 3D-filmen min hjemme, faktisk. Neat. Tror nok animasjonsfilmer kommer til å "3D-blomstre" lenge før spillefilmer.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg tipper ikke mer enn kanskje 20-30% av blu-ray spillere på markedet støtter 3D (enda), men det er sikkert helt andre tall i made-in-landet. Det var fint lite utstyr til salgs før 2010.

 

Sammenligning av 2D vs 3D-versjoner av samme film vil bare bli relevant dersom alle kjøpere faktisk har tilgang på relevant avspillerutstyr...

 

Ellers så jeg Aliens vs Monsters 3D i kveld, første 3D-filmen min hjemme, faktisk. Neat. Tror nok animasjonsfilmer kommer til å "3D-blomstre" lenge før spillefilmer.

 

Man må jo selvfølgelig kompansere mtp antallet 3d-kompatible enheter som ligger rundt omkring. Det er ikke nødvendig at alle har utstyr.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, hvis man kompenserer for disse faktorene - men da må man ha endel kjennskap utover rene salgstall.

 

Som nevnt, man må ha mere bakgrunnsinfo og analyse. Det er ikke noe enkelt tall som alene vil gi oss svaret på dette uten at det har gått igjennom en grundig analyse.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...