Gå til innhold

Hjelp oss å gjøre Prisguide.no bedre


  

301 stemmer

  1. 1. Hvilken punkter ønsker du blir forbedret?

    • Navigering
      146
    • Filtreringsmeny
      208
    • Hastighet
      102
    • Søk
      118
    • Produktdata
      131
    • Prishistorikk
      61
    • Erfaringer
      61
    • Handlelister
      52
    • Sammenligning
      59
    • Priser og lagerstatus
      111
    • Annet (spesifiser i tråd)
      23


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi holder på med en gjennomgang for å se på hva vi skal prioritere i arbeidet med å forbedre Prisguide. Etter oppgradering i 2009 løste vi flere utfordringer, men skapte dessverre helt nye. I 2010 ble mye fikset, men vi kan ikke si oss fornøyde før vi har gjort det vi kan for å tilfredsstille også de mest kritiske sjeler.

 

Vi ble del av nytt selskap 1. januar i år, med nye ansvarlig for tjenesten. Det skal satses mye på Prisguide fremover og akkurat nå ønsker vi å finne ut hva som fungerer dårligst med tjenesten - slik at vi kan prioritere riktig.

 

Om dere kan teste ut og gi tilbakemelding, ville dette vært kjempeflott! Det er fint om man bruker dagens Prisguide og ikke baserer på erfaring fra et år siden, ettersom det har skjedd visse endringer.

 

Punkter å se på:

 

  • Navigering (hvor lett/vanskelig er det å finne frem)
  • Filtreringsmeny (fungerer den - mangler noe?)
  • Hastighet (lasting av sider)
  • Søk (finner du det du leter etter?)
  • Produktdata (hvordan står det til med detaljer på produktet)
  • Prishistorikk
  • Erfaringer (mulighet for å legge til karakter og kommentar på butikk)
  • Handlelister
  • Sammenligning
  • Priser og lagerstatus (er de korrekte?)
  • Annet (spesifiser i tråd)

 

Mangler på produkter kan du forøvrig gi beskjed om i denne tråden. Feil/mangler i filtreringsmeny kan du poste om i denne tråden.

 

Takker så mye for tilbakemelding, både undertegnede og representanter fra drift vil følge med her og svare som best kan på det som kommer. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en kikk på prisjakt.no. Dere har mye jobb foran dere! :)

 

Det finnes flere gode prissammenligningstjenester, og for brukerne er det ikke nødvendigvis en fordel at alle er like. Vi er helt sikkert mye å lære av våre konkurrenter, og det er vel lite som er mer skjerpende enn god konkurranse :-)

 

Vi gjør nå fortløpende forbedringer av prisguide, og skal bli mye flinkere til å informere om hva vi gjør. Samtidig er vi veldig interessert i vite mer om hva dere lesere ønsker at vi skal fokusere på, for det er jo ikke til å komme utenom at vi må velge hvilke forbedringer vi skal gå løs på først.

 

Alle forslag til forbedringer, og tips om ting som ikke virker mottas med stor takk. Håper også så mange som mulig vil stemme på pollen øverst i tråden. Det gir oss meget verdifull innsikt i hvordan du som leser opplever Prisguide.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

* Navigering (hvor lett/vanskelig er det å finne frem)

Navigeringen er elendig! Trådløst nettverkskort er plassert under nettverk, denne kategorien skulle _også_ vært under interne komponenter. Kategori for vanlige nettverkskort finnes ikke, dvs den gamle prisguiden har større bredde.

 

* Filtreringsmeny (fungerer den - mangler noe?)

Filtersystemet er også _elendig_. Det er latterlig å rangere produsentene etter antall lanserte produkter og ikke navn. Dette gjør det svært vanskelig å finne produkter av en produsent som ikke er på "topp 10".

 

Filtre etter funksjoner på produktet er også labert. Det er ikke tatt med alle alternativene fra den gamle prisguiden. Dette gjør det vanskelig å finne produkter med spesifikke funksjoner. F.eks. hovedkort med 4++ PCIe spor o.l.

 

* Hastighet (lasting av sider)

Hastigheten er også irriterende (for meg?) Hvis jeg skal endre sorteringsmetode tar det lang tid før den nye siden starter å laste.

 

* Søk (finner du det du leter etter?)

Søket er faktisk greit

 

* Produktdata (hvordan står det til med detaljer på produktet)

Detaljene på vært produkt er elendige muligens dette har sammenheng med den ekstremt dårlige filtreringen

 

* Prishistorikk

Prishistorikken burde har mulighet for å se helt tilbake til produktlansering. I tillegg kunne det godt vært mulighet til å se et linjediagram som viser historikken til vær butikk på produktet.

 

* Erfaringer (mulighet for å legge til karakter og kommentar på butikk)

Erfaringer fungerer helt fint, MEN tester gjort av HW.no skal under lenker!!!

 

* Handlelister

Handlelistene er irriterende! veldig irriterende! Vær gang man trykker på legg til er det latterlig lang ventetid til du kan velge handlevogn. I tillegg er det ikke mulighet for å endre antall produkter på flere produkter om gangen!

 

* Sammenligning

Selve funksjonen fungerer med det er alt for lite med DETALJER.

 

* Priser og lagerstatus (er de korrekte?)

Det forekommer at det f.eks. er prisen på "musematte rens til G5" som kommer opp når du skal finne billigste G5

 

* Annet (spesifiser i tråd)

Denne prisguiden er tvers igjennom ett mandags produkt. Jeg ville anbefale dere og kaste den over bord før den drar med seg hele skipet til bunns. Jeg vil også anbefale dere å starte på en prisguide v1.2 som dere kan "prøve dere _forsiktig_ frem med" samtidig som prisguide v1.1 er 100% oppdatert.

Endret av martin808
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i tidligere poster for i forumet, at den gamle versjon 1.0 prisguiden er mye bedre enn 2.0, for det første har den mye bedre layout, som bidro med at en 10 åring kunne bruk den og navigere seg rundt.

 

Dersom man skulle endre noe i Versjon 2.0

 

Ikonene: større, finere, kan godt være ikon bilde av datamaskin eller laptop for prissøk. Liksom blå ish, round og har en pc nyanse i midten som symbolisere logoen for pc.

 

I versjon 2.0 - Når man eks hover muspekeren over datamaskin, kan dere ikke legge til hover funksjonen over hele imagen og ikke bare på teksten som blir highlighted med understrek, men at den blir lyseblå.

 

Kommer med mer innspill senere

 

Mvh LeeZard

Endret av LeeZarD
Lenke til kommentar

Filter på toppen. Hvorfor skal den være i venstre marg? Jeg må jo rulle siden opp og ned 20 ganger før jeg får gjort søket mitt?

 

Se til old.prisguide.no

 

Enkelt valg over produktene. Ønsker man flere valg, trygg vis mer. De nye valgene kommer OVER produktene.

Ser dere ikke at søkealternativene er mye ryddigere der? Eneste er at jeg gjerne skulle hatt alternativene også i bredden av skjermen.

 

Typisk scenario for meg:

Hovedkort

minst 6 SATA tilkoblinger

LGA 1156

ATX

Integrert skjermkort.

 

Eller enda bedre, gjør samme søk og finn et kort med LGA1155.

 

Hvilken av sidene finner dere raskest produkter med?

Jeg bruker ikke den nye prisguiden, fordi den aldri er oppdatert, og det er umulig å legge inn filter på en fornuftig måte.

 

Edit:

Her om dagen søkte jeg etter motion plus til Nintendo wii. Jeg prøvde først søkemotoren i prisguiden 2.0, men den var mer forvirrende enn hjelpende.

Når Kelkoo gir bedre resultater, sier det seg selv at Prisguiden ikke akkurat har blitt bedre med tiden.

Endret av Sovehest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for supre tilbakemeldinger!

 

Torgrim ruller ut en liten fiks på produktsiden nå for å rydde opp litt. Jeg fikk en liten aha-opplevelse når jeg sammenlignet v1.1 med v2. Jeg er helt enig i at den gamle versjonen er langt mer oversiktelig. Det fine med dette er at veldig mange av forbedringene kan gjøres med enkle layout-tilpasninger.

 

Det å flytte filter fra venstresiden til topp er absolutt noe vi skal vurdere. Torgrim har allerede foreslått dette, men jeg var skeptisk til å gjøre så store endringer før jeg har fått bedre overblikk over hvordan Prisguide brukes.

Lenke til kommentar

Det er flere ting som sammen gjør søkemotoren lite brukervennlig. De viktigste er helt klart filtrering, produktinformasjon, navigering, og layout.

 

For å komme med et eksempel. Jeg skal ha en multifunksjonskriver som har mulighet for dobbeltsidig utskrift. Jeg får 11 treff og den billigste jeg finner =1690(1)&detailId[2]=829(220)"]koster 1048 kr.

Et lignende søk på prisjakt.no gir meg 14 resultater under 1000 kr alene, hvorav minst 10 av disse finnes i nettbutikker som er tilgjengelige i begge tjenestene. Altså får jeg like mange resultater under laveste pris som jeg fikk på hele søket i deres tjeneste.

Jeg ønsker å snevre inn søket ytterligere, slik at jeg bare får opp skrivere med nettverkstøtte. Den muligheten finnes ikke.

Dersom jeg gjør et fritekstsøk på Lexmark X6575, som koster drøyt 500kr, finner jeg denne i prisguide.no, men under spesifikasjoner står det at den ikke støtter dobbeltsidig utskrift. På hjemmesiden til Lexmark derimot står det klart og tydelig at den støtter dette.

 

Dette var et enkelt eksempel der feilaktig produktinformasjon og mangel på filtreringsalternativer gjør at prisguide.no ikke finner produktene jeg er ute etter. Det er viktig at informasjonen om produktene er korrekt og samtidig detaljert. Det er også viktig at vi har mulighet til å sortere produktene ut fra denne produktinformasjonen.

 

Det er også andre ting som trenger forbedring, blant annet navigering og layout. Her er vel den gamle prisguiden bedre i mine øyne.

Jeg har også opplevd flere bugs når det gjelder sammenligning og handlelister, men det viktigste er jo helt klart at tjenesten klarer å finne fram til de korrekte produktene.

Lenke til kommentar

* Navigering (hvor lett/vanskelig er det å finne frem)

Navigeringen er elendig! Trådløst nettverkskort er plassert under nettverk, denne kategorien skulle _også_ vært under interne komponenter. Kategori for vanlige nettverkskort finnes ikke, dvs den gamle prisguiden har større bredde.

 

Støtte for å få på plass kategorier flere steder skal vi få ordnet. Personlig håper også vi kan få til en A-Å og mulighet til å søke på kategori i søkefelt for raskere navigering, dette får Amund se på og vurdere :)

 

Ellers er nettverkskort å finne her: https://prisguiden.no/kategorier/nettverkskort

 

Den ser ut til å ha falt ut av kategorien Nettverk, som vi skal få ordnet (Gamle og nye Prisguide henter produkter og kategorier fra samme sted, så alt som er i den gamle skal eksistere i den nye med mindre bug har inntruffet).

 

Filtre etter funksjoner på produktet er også labert. Det er ikke tatt med alle alternativene fra den gamle prisguiden. Dette gjør det vanskelig å finne produkter med spesifikke funksjoner. F.eks. hovedkort med 4++ PCIe spor o.l.

 

Dette kan jeg hjelpe med, bare rams opp fortløpende i denne tråden. De fleste filtreringsvalg fra den gamle som evt. mangler og er behov for, er fullt mulig å ha på plass i den nye.

 

Detaljene på vært produkt er elendige muligens dette har sammenheng med den ekstremt dårlige filtreringen

 

Som nevnt henter både gamle og nye Prisguide data fra samme sted, så om noe mangler i nye, som er i gamle, må vi se på hvorfor det ikke lastes inn.

 

Ellers hva layout og slik er det noe Amund vurderer og iverksetter om behovet er der. Enig i at det er mye forbedringspotensial her (generelt mener jeg alle prissammenligningstjenester har mye å hente hva interaksjonsdesign angår). Takker for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

Den nye prisguiden er et typisk eksempel på at programmerere også har hatt ansvar for design og brukervennlighet. Og hvis dette ikke stemmer så har dere en virkelig elendig designer. Det kreves ikke tilbakemeldinger for å fikse disse problemene, de fleste softwareprodusenter kommer seg til betanivå helt på egenhånd. Den nye prisguiden burde aldri vært sluppet etter bare en ukes testing, den var fortsatt veldig tidlig i utviklingsfasen. Sett dere selv i brukerens hode og prøv å finn frem produkter, så finner dere ut hva som er galt med den. Jeg sendte inn et tips via "rapporter feil" her om dagen, men disse leser dere vel ikke. Jeg bruker utelukkende den gamle prisguiden, men der kan man jo ikke opprette handlevogner lenger.

Lenke til kommentar

Hurtigsøk

 

Hurtigsk.jpg?t=1294411028

Filtrering av produkter mens du skriver fungerer dårlig. Etter et få tastetrykk får man opp 10 helt forskjellige produkter, med liten sannsynlighet for at noen av disse er det du vil ha tak i. Da er det ganske poengløst å begynne å søke såpass tidlig, fordi listen har ganske stor forsinkelse når den må sortere så mye. Det endelige resultatet er også ganske unøyaktig, som vist i bildet ovenfor med 4 forskjellige treff på det samme produktet.

 

Løsning: Skru av hurtigsøk. Det tar kun et par sekunder å skrive inn et søk og trykke enter, og så får man den totale produktoversikten med bilder og laveste priser. Funksjonen er overflødig.

 

Feil produkt listet opp eller / og feil status

Feilprodukt.jpg?t=1294411713

Dette skjer ganske ofte. Et produkt i prisguiden tilsvarer et helt annet produkt hos nettbutikken. I dette tilfellet er det ikke like åpenbart pga likheter i navnet, men det forveksles også mellom f. eks. en lader til 700 kroner og en MacBook Pro til 10 000.

 

Irrelevante eller uprioriterte filtre

Liste.jpg?t=1294412056

Dette er standardfiltre for prosessorer. Som vi ser her er det ikke de naturlige valgene som kommer på topp "Produsent", "Serie", "Socket", "Antall kjerner", "Effekt" osv. Socket og serie er der riktignok, men med gamle standarder som dateres flere år tilbake. Antall kjerner ser ut til å være helt på viddene. Legg også merke til at man kan huke av for flere alternativer, mens det i realiteten ikke er mulig å ha to forskjellige serier eller lignende. Burde være en "klikk > oppdater liste med nye resultater, slett alternativ i venstre marg og hvis mulig legg til et nytt filter som spesifiserer videre".

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...