Gå til innhold

Intel lanserer kompakt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig pen den der. Kommer til å gjøre små laptopper vesentlig bedre enn dagens.

 

En liten digresjon; Intel har nå sagt at Ivy Bridge vil få integrert DRAM i sokkelen, med en egen silisium basert brikke som kobler sammen CPU/GPU og DRAM til GPU (en stor brikke hvor en limer flere små på toppen, enkelt forklart). Den pågående systemintegrasjonen for små maskiner vil sannsynligvis medføre at SSD blir integrert i samme sokkel som CPU/GPU og DRAM lenge før dette tiåret er over. Når en ser hvor liten Intel 310 SSD'en er så virker dette veldig overkommelig.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Kanskje ikke noe som kommer til å treffe forbrukermarkedet i stort kvantum, men med lagringsenheter på denne størrelsen så burde det åpne en del dører for RAID i vanlige laptoper.

 

En laptop med 4 slike 80GB-enheter i RAID5 tror jeg ville gitt en ganske solid brukeropplevelse, både med tanke på ytelse og tap av data.

 

Prisen på et slikt drømmeoppsett vil vel bli rimelig uakseptabel for de fleste(i en stund fremover), men det er jo lov å drømme =)

Lenke til kommentar
Intel med SSD i ny formfaktor

Det hadde vært fint om dere fortalte hvilken formfaktor denne har og hvilken fysisk og elektrisk tilkobling den har.

 

Den kommer med den gode 34 nm G2-kontrolleren i 40- og 80 GB versjoner.

Er kontrolleren produsert med 34 nm teknikk? Jeg aner ikke, men vet at flashbrikkene er produsert med 34 nm. Jeg ville gjettet på at kontrolleren var produsert med 65 eller 45 nm.

 

Disse vil teoretisk tilby ytelse på høyde med X25-V (40 GB) og litt lavere enn X25-M på 80 GB versjonen. Dette er på grunn av at det er færre minnekanaler tatt i bruk i forhold til X25-M.

Ytelsen er vel ganske nøyaktig den samme på 80 GB-versjonen som på X25-M 80 GB (35/6,6 k IOPS les/skriv)?

 

Hvor mange kanaler benyttes?

 

Hvilken harddisk er den avbildet sammen med i artikkelen? En 2,5-tommer?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ny formfaktor:

Beklager det der. Formfaktoren brukt er mini-SATA, og bruker mini-pcie tilkobling, på lik linje med for eksempel WIFI kort i bærbare maskiner.

 

34 nm:

Bommert der også, kontrolleren som er produsert for bruk med IMFT 34 nm flash minne, slik som X25-M(/V) G2. Hvilken node kontrolleren selv er lagd på vet jeg ikke.

 

Ytelse:

Ytelsen er lit mindre på 80 GB 310 i forhold til 80 GB X25-M, at dette er på grunn av færre minne kanaler er en gjetning.

X25-V yter mindre enn X25-M på grunn av at den har bare halvparten av minne kanalene fylt (5 vs 10). Kontrolleren i X25-M, V og 310 er helt lik, så jeg går ut ifra at det som skiller 310 og X25-M på ytelsen også her er minne kanaler.

Ut i fra bildet vil jeg gjette på 4-6 kanaler også her, men det forblir en gjetning.

 

Anandtech har en lettlest sammenligning på ytelsestallene her

 

 

Den avbildes nok sammen med en 2.5" HDD. i PDF'en jeg linket til ser du en sammenligning av X25-M og 310.

 

"the Intel® Solid-State Drive 310 Series offers similar performance to a 2.5” Intel Solid-State Drive (SSD), but in an eighth of the size." - Intel

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Kanskje ikke noe som kommer til å treffe forbrukermarkedet i stort kvantum, men med lagringsenheter på denne størrelsen så burde det åpne en del dører for RAID i vanlige laptoper.

 

Hvorfor skulle det ikke treffe forbrukermarkedet godt? Det vil nok treffe vesentlig bedre enn noen raid-løsning vil gjøre ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kanskje ikke noe som kommer til å treffe forbrukermarkedet i stort kvantum, men med lagringsenheter på denne størrelsen så burde det åpne en del dører for RAID i vanlige laptoper.

 

En laptop med 4 slike 80GB-enheter i RAID5 tror jeg ville gitt en ganske solid brukeropplevelse, både med tanke på ytelse og tap av data.

 

Prisen på et slikt drømmeoppsett vil vel bli rimelig uakseptabel for de fleste(i en stund fremover), men det er jo lov å drømme =)

Raid5 er meningsløst for SSD.

 

Dessuten er det slike enheter som åpner for muligheten til å ha SSD + HDD i svært mange normale bærbare PCer. Folk vil jo helst ha både ytelse og kapasitet og da er SSD + HDD en glimrende kombinasjon. Det er stort sett bare OS og programmer som har nytte av SSDens ytelse så det er helt ok at kapasiteten på SSDen er liten. Jeg tror disse vil selge i bøtter og spann som tilvalg og oppgradering av bærbare PCer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Intel skal forøvrig komme med SSD caching for Sandy bridge. Dette er antatt å bety at en SSD vil kunne brukes som cache for en HDD, altså en type hybrid disk hvor en selv velger hvilken SSD og HDD som skal inngå i løsningen. Det er foreløpig usikkert om dette vil komme for p67 og h67 chipset eller om en må vente ca 6. mnd. til z68 chipset kommer.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hmm, nå får de på plass det de burde ha gjort fra starten med SSDer. Desverre var de fleste enten for gjerrige eller hadde for liten forståelse til å få implementert en skikkelig SSD løsning.

Jeg håper dette er et tegn til at 2011 kan bli året der mesteparten av øvre "mainstream" laptopper endelig får en skikkelig SSD eller SSD/HDD kombo løsning.

 

Uansett, bedre sent enn aldri. :thumbup:

Lenke til kommentar

Men Raid5 dreper ytelsen uten å tilføre nevneverdig redundans. Raid 1, 10 eller 6 er mye bedre valg sånn sett.

 

Dreper ytelsen? På hvilken måte? Er det noe spesielt med SSDer da? Raid 5 har god ytelse på vanlig disk ihvertfall (bedre enn raid 6 med et moderat antall disker). Og jeg vil si de tilfører ganske god redundans, en disk kan dø, og de nøyer seg som oftes med å dø en av gangen. Når det er sagt så er jeg enig i at raid5 er relativt meningsløst for en disk som dette.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men Raid5 dreper ytelsen uten å tilføre nevneverdig redundans. Raid 1, 10 eller 6 er mye bedre valg sånn sett.

 

Dreper ytelsen? På hvilken måte? Er det noe spesielt med SSDer da? Raid 5 har god ytelse på vanlig disk ihvertfall<...>

Ved å kjøre RAID-5 på gode SSDer vil RAID kontrolleren bli en betydelig flaskehals, da de fleste RAID kontrollere ikke har i nærigheten av regnekraften som trengs for å dra 50-100k IOPS når det skal regnes paritet (mange klarer det heller ikke over 50-100k IOPS i RAID-0). Latency vil også bli høyere, og ødelegge for en del av systemakselleresjon effekten SSDene bringer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...