Gå til innhold

Commodore 64 gjenoppstår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt at den gjenoppstår igjen. (Den har jo gjenoppstått før).

 

Jeg kjøper gjerne et slik retroprodukt, men håper de har modernisert tastaturet, tilkoblingene og spillkjøpe-metoden (kjøp via nettet).

 

Enig med hvakrg i at Atom uten ION er et dårlig valg på dette tidspunktet. Zakate vil blant annet kunne spille av full HD-filmer. Atom med Intel brikkesett sliter selv med 720p.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Håper de husker på å skalere opp video når man spiller. Full HD skjermoppløsning er 32 GANGER STØRRE enn C64's "hires" modus på 320x200. Uten skalering må vi lete med lupe på dagens 42" TVer..

 

Ellers kan vi jo alltids spille på våre Android-mobiler...

 

Emulatoren vil ikke "skalere" oppløsningen på C64 modus. Du ville ikke ha hverken minne eller prosessorkraft til å gjøre noe særlig med høyere oppløsninger.

 

edit: Du vil derimot (på vanlige emulatorer) kunne emulere PAL-modus som gjør at fargene "blør" over i hverandre og faktisk resulterer i veldig bra resultat på større visnings areal. Den originale C-64 på en 28" TV "back in the days" funka helt fett.

 

Ikke så lenge siden det gikk i MCGA/CGA på PC heller... Eller vent litt... kanskje det er lenge siden... Faen begynner å bli gammel!

Endret av tommen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper gjerne et slik retroprodukt, men håper de har modernisert tastaturet, tilkoblingene og spillkjøpe-metoden (kjøp via nettet).

 

Tastaturet på brødboksen var mye av det som gjorde den så bra å bruke 8-D.

 

Men hvis du liker å leke med retroprodukt og vil prøve ut noe som sparker "litt" mer og kan kjøre flere platformer kan du jo prøve: C-ONE

Lenke til kommentar

Jeg kan også forøvrig nevne:

 

Under årets X-2010 (party med ble democomepetition vunnet av Norske "OFFENCE" med demoen:

 

 

På årets "Breakpoint 2010" ble siste skrik innen VIC-II video-teknologi for C-64 release fra "CREST":

 

(Ta deg tid å se igjennom denne snurten :thumbup: )

 

Også med samme player:

 

 

og:

 

 

samt:

 

 

 

Hvem trenger HD :)

 

Husk C64 bruker en MPU som kjører på under(!) 1Mhz i PAL. Og sist men ikke minst: kun 16 farger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper gjerne et slik retroprodukt, men håper de har modernisert tastaturet, tilkoblingene og spillkjøpe-metoden (kjøp via nettet).

 

Tastaturet på brødboksen var mye av det som gjorde den så bra å bruke 8-D.

 

 

Jeg er i likhet med Simen interessert i et slikt produkt (noe man kunne se på tråden jeg opprettet på dette for en dag eller to siden). Tastaturet skal i følge nettsidene til Commodore være basert på Cherry sine mekaniske tastatur, så det kan bli spennende. Måtte det bare komme med norsk layout.

 

Edit: jeg er lett å imponere, tror jeg. De videoen som ble linket til lengre opp er alvorlig imponerende for meg...

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

I denne moderne tidsalderen så blir det for sært. Det er heller ingen moderne tv eller monitor som er beregnet for så lav oppløsning. Original ble bilde sendt til en monitor via den gammeldagse antenneinngangen ( som mage ønsker å koble ut for å slippe unna tv lisensen). så hvi det skal bli noen stor interesse for den så må de finne på noe mere

Lenke til kommentar
Commodore64 har faktisk s-video-utgang (Y/C). Bruker selv denne når jeg kobler C64-ene opp til 42"-plasmaen.
blir ikke grfikken lit vel grov da ?

Minecraft er et nytt spill med meget grov grafikk. Det hindrer ikke spillet fra å bli populært. Det finnes også nye og gode 2D-spill så det er heller ingen hindring.

Lenke til kommentar

Bra artikkel Arsæll !

 

Skal bli interessant å se hvordan tastaturet og ellers boksen er,

ellers så er innmaten 100% PC i motsetning til den joysticken som var en dedikert ASIC chip basert på gjenskapning av C64 , og mange har kritisert den også for å være en ikke veldig god kopi.. Men allikevel synd den der er ute av produksjon..

 

For de som er interessert i C64 originaler ennå, så er det et prosjekt av en kar som heter Gideon Schwizer (ca) som heter 1541Ultimate2, 1541 emulator som du plugger i cartridgeporten på en ekte C64 og får mulighet for å bruke micro SD kort med D64(osv) disketter på.

 

Samtidig kommer Jens Schönfeld med Chameleon nå snart. Det er en hel C64 i en cartridge med VGA utgang kort fortalt. Den har endel av funksjonene til 1541 ultimate tror jeg. Men man kan bruke deler av den gamle C64en når den er plugga i cartridge slot'en.

Begge de over er basert på FPGA teknologi.

 

For Amiga freaksa så er NatAmi og MiniMig også basert på FPGA gjenskaping.

Også har vi FPGA arcade som kan det ene og det andre. (Under utvikling).

 

Mens CommodoreUSA bare lager en ny tastaturboks med PC innhold ..

Mange ville kunne si de kun er ute etter a "quick buck" basert på gamle navns storhet..

Men tiden vil vise om produktet er ålreit.. Eller prisen rettere sagt..

 

Også har vi Arcade Retro Gaming, som lager en liten boks med ekstern tastatur. Basert på en FPGA64 core. Link 2

 

Hadde CommodoreUSA ønsket å lage noe som retro geeksa ville ha så ville de putta noe slikt inni tastaturet sitt.. Men de ønsker å tjene penger på mainstream PC brukere og "de som husker C64" og vil bruke PC teknologi. Ikke oss retro geeksa. Skjønt alle foretak idag baserer seg tydeligvis på å tjene penger, ikke idealisme..

 

Forresten så er visst grafikken håndtert av Nvidia ION 2 eller noe slikt ...

Og tastaturet skulle være redesigna ja, Simen .. Cherry taster eller no.

 

Mars/April 2011 er ETA for produktet, VAR late 2010 først ..

 

Se også www.commodore-amiga.org for forum for dette opplegget ..

 

Skal bli interessant å se hvordan de får til Commodore (amiga) Workbench 5 .. Om det bare er noe sammenslengte hacka greier, eller mer gjennomført .. Basert på Linux visstnok.

Men Windows 7 kommer også ..

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...