Gå til innhold

Mer for pengene med HD 6950


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe som kunne vært nevnt er at selv om noen av 6950 kortene kan "låses opp" blir de ikke rene 6970 av den grunn. Overklokking er begrenset bla. pga. mindre strømtilførsel, annet minne, minne timings´en på 6970 og 6950 er forskjellig, samt at mange failer/får artifacts under stress.. Dette er grunnen til hvorfor JEG valgte storebroren 6970 :yes:

 

Men for all del, er man ute etter et mulig billig 6970, om enn noe amputert, er dette en julegave fra AMD :thumbup:

 

For dere som vil prøve dette kan dere følge denne linken:

Radeon HD6950 to HD6970 Flashing tools

 

"Mind you that flashing a BIOS can always be tricky, you do so at your own risk."

 

Men dette er jo en gansk ufarlig operasjon i og med at AMD har vært så vennlig å utstyre 6950/6970 med 2 bioser :thumbup:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

Har du en kilde på at AMD bruker en annen minnebrikke på 6950? Ikke at jeg motsier deg, er mest nysgjerrig. Var av den oppfatningen at PCB var identisk med unntak av den ene tilkoblingen.

 

Jeg vil derimot motsi det at mange får artifacts eller feiler under stress, i følge Techpowerup var ingen av de (hittils) 79 kortene mislykket flashing eller vist artifacts. Greit nok 79 er ikke så mange kort, men 100% suksess ratio sier jo litt likevel.

Lenke til kommentar

Har du en kilde på at AMD bruker en annen minnebrikke på 6950? Ikke at jeg motsier deg, er mest nysgjerrig. Var av den oppfatningen at PCB var identisk med unntak av den ene tilkoblingen.

 

Jeg vil derimot motsi det at mange får artifacts eller feiler under stress, i følge Techpowerup var ingen av de (hittils) 79 kortene mislykket flashing eller vist artifacts. Greit nok 79 er ikke så mange kort, men 100% suksess ratio sier jo litt likevel.

 

Alt i orden. Jeg baserer mesteparten av min informasjon på diverse tråder hos xtremesystems :) der er det mange av de som har prøvd som har opplevd artifacts i diverse stressprogram. Men kan også legge til at noen av de som har opplevd artifacts i stressprg. ikke har merket noe i spill.. noe er galt men likevel ikke sååå galt at det ikke kan brukes ;)

 

I samme forum er det også nevnt dette med type ram og timings på dette.

Men for all del.. jeg er ikke noe fasit, jeg har bare kommet med informasjon av kilder som er "litt mer" troverdig enn meg..

 

Skal ikke se bort ifra at jeg også skaffer meg et 6950, sånn bare for å prøve :D

 

edit: Var vel feil av meg og si at mange får artifacts o.l. Beklager.. Det virker bare som at det kun er de som lykkes i opplåsing som poster resultat hos Techpowerup, for hvorfor er feilraten hos Techpowerup 0%, altså ikke eksisterende, mens i andre fora leser man om flere som misslykkes.. det er bare litt rart :hmm:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

Fine ting, minner om 9500 til 9700 moden, og 6800le til 6800gt. Men felles for alle de tidligere opplåsningene er som her at kortene er lavere klokket og/eller har mindre og dårligere ram. Uansett artig at Amd fortsatt gjør det mulig for oss å utføre disse endringene. Hadde de bare laserkuttet kortene så hadde dette ikke vært mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Syntes det er litt forkastelig at sånt som dette er lovelig å gjøre fra produsentens side. Ser helt klart hvordan økonomisk dette er gunstig, men de kunne istedenfor solgt 6970 billigere, og droppet 6950. Sånn melking burde være ulovelig

Lenke til kommentar

bun9box: med den logikken burde Intel solgt en Core i5 prosessor til 2000 kroner, i stedet for å ha flere forskjellige modeller til 1500-2500. Prosessorene i seg selv er jo identiske...

 

EDIT: Nå holder en bruker på techpowerup-forumet på med et verktøy som skal modifisere HD6950 BIOS'er til å "låse opp" de siste shaderne. Fordelen er at man slipper minnetimingene til HD6970-kort, som kan føre til artifacts i stresstester. Så er det bare å overklokke etterpå. Helst core, for den tåler det, og fordi det gir større gevinst enn å overklokke minnet.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Syntes det er litt forkastelig at sånt som dette er lovelig å gjøre fra produsentens side. Ser helt klart hvordan økonomisk dette er gunstig, men de kunne istedenfor solgt 6970 billigere, og droppet 6950. Sånn melking burde være ulovelig

 

Dette har ingenting å gjøre med å melke kundene, tvert i mot egentlig. Vanligvis bruker man samme chip i forskjellige produkter for å redusere kostnader. Istedenfor å kassere chips som ikke kan brukes til 6970 kortene (en streamprosessor kan være ødelagt, tåler ikke høy nok frekvens, osv.), selger AMD et billigere kort (6950) der de kan bruke disse "defekte" chippene. Ellers måtte de ha økt prisen på 6970 kortene for å dekke kostnaden til feilproduksjonen. Dette er helt vanlig praksis hos alle chipfabrikanter og kommer oss kunder til gode. Det som er litt unormalt er at det vanligvis ikke er like risikofritt å låse opp ekstra pontensialet. Normalt har man ingen vei tilbake, enten virker det eller så har du ødelagt kortet. Denne gangen har derimot AMD lagt inn en backup bios slik at man kan stille kortet tilbake om ting skulle gå galt.

Lenke til kommentar

dette gjore slik at jeg kjøpte et HD 6950.. håper det går! byttet ut med et 6870:P

 

Husk at selv om det går kommer klokkingen til å begrense seg.... men det er jo ikke alle som bryr seg om det :!:

 

edit: jeg velger å betale noen få hundrelapper ekstra og beholde de fordelene :roll:

 

edit 2: ser nå at du bytter ut ett 6870... da får du uansett en pen boost :w00t:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

dette gjore slik at jeg kjøpte et HD 6950.. håper det går! byttet ut med et 6870:P

 

Husk at selv om det går kommer klokkingen til å begrense seg.... men det er jo ikke alle som bryr seg om det :!:

 

edit: jeg velger å betale noen få hundrelapper ekstra og beholde de fordelene :roll:

 

edit 2: ser nå at du bytter ut ett 6870... da får du uansett en pen boost :w00t:

 

Hvorfor skulle den være begrenset? en stødig hånd og litt loddetinn så kan det meste gjøres:p

I de allerfleste tilfellene er 6970 chippen bedre enn den i 6950, men det finnes unntak =)

Lenke til kommentar

Jaja.. du kan jo tro hva du vil. Hvis du vil tro at 6950 er en bedre gpu enn 6970 så værsågod :whistle: er jo vanligvis en grunn til hvorfor noen gpu´er blir high mens andre blir mid. Dessuten er ram dårligere på 6950... Det med lodding er bare tull, at noen få tar sjansen og/eller har kunnskap til å "modde" har ingenting med denne diskusjonen å gjøre ;)

 

Jeg kjøper 6970 for å være sikker på at jeg får det beste og jeg regner fullt og fast med at den kommer til å klokke bedre OG høyere enn ett 6950 på dop.

 

Men som jeg har sagt tidligere, 6950 er IKKE et dårlig kjøp, men man har ingen garanti for at det er/kan bli like bra som et 6970.

 

edit: godt mulig at jeg kjøper et 6950 bare for å prøve, hehe :cool:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

Høyst sannsynligvis så er det bare første batch av HD 6950 hvor dette er mulig. Første batch er ofte ferdig produsert for spesifikasjonene på kortene er klare.

 

Regn med at nye brikker produsert av AMD kommer til å bli laserkuttet. AMD ønsker (og trenger) selvsagt å tjene de ekstra dollar som de tjener på å selge HD 6970.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...