Gå til innhold

Kommentar: Stopp pressen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel. :)

 

Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal ha sin egen app i utgangspunktet. Det er da mye mer fornuftig å lage en god tilpasset nettside. Nå som CSS3 og HTML5 sakte kommer er det stadig færre begrensninger på hvordan nettsider kan utformes. Og det må da være mye billigere enn å lage en app til hver plattform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bransjens store håp er vel at de skal greie å komme inn under micro payment-bølgen som Apples programvarebutikk lever på. Selv er jeg tvilsom til hele konseptet og fragmenteringen det medfører.

 

Selvsagt er det kjedelig at man ikke kan laste ned egne installasjonsfiler fra internett og installere dem, men om det hadde vært et utbredt ønske, så hadde ikke Apples produkter solgt så sabla godt.

Det at ordet "jailbreak" gir 17 000 000 hits på Google taler en annen sak.

Lenke til kommentar

Bra artikkel. :)

 

Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal ha sin egen app i utgangspunktet. Det er da mye mer fornuftig å lage en god tilpasset nettside. Nå som CSS3 og HTML5 sakte kommer er det stadig færre begrensninger på hvordan nettsider kan utformes. Og det må da være mye billigere enn å lage en app til hver plattform.

 

Samt at enkelte telefoner som ikke begynner på "I" leveres med full støtte for flash :)

 

Veldig bra artikkel! :D

Endret av QwertyC
Lenke til kommentar

Norske mediers satsning på Ipad er naïv, og et strategivalg som skyldes mangel på visjoner i en ny tid.

 

«Gratisfesten er over når vi tar steget inn i iPad-verdenen. Formatet åpner opp for at det er mulig å ta betalt.»

-Hans Kristian Amundsen, sjefsredaktør i Nordlys

Er det betalingsviljen eller kvaliteten på produktet som stopper folk fra å ville betale for en nettavis? Ta en gratisavis, full av glorete reklame og få gode artikler, men siden den er gratis og tilgjengelig blir den lest. Personlig hadde jeg aldri betalt for norske nettaviser siden de mangler den god leseropplevelsen. Og det skyldes på ingen måte mediet (HTML og CSS i den nettleseren jeg personlig foretrekker), for det fins gode eksempler på lesbarhet på nett. Ta feks A List Apart.

 

Kan norske aviser med hånden på hjerte si at de har satset på lesbarhet på nett? Nei, de har laget grusomt stygge nettsider. «Årets nettside» var nylig AP.no, en side med et så dårlig design at de føler seg tvunget til å presisere at en artikkel ikke er ferdig over hvert bilde. Var det webutviklere hos en avis som foreslå at man burde lage en plan for å få folk over på noe bedre enn IE6? Og kommer de til å se mulighetene med CSS3 Paged Media?

 

Tilbake til naïv og nevnt avisartikkel, hvor Amundsen også klager over å ha dårlig kort i forhandlinger med Posten Norge, og sier Ipaden gjør bransjen i stand til å vise Posten finger'n. Om bransjen - mot alle formodninger - starter å tjene gode penger på avissalg gjennom Ipaden, mon tro hvordan Apple da blir å forhandle med? Ipad er deres plattform, hvor alt foregår etter deres regler.

 

Man kan ikke kaste papiravisen ved å lansere en digital utgave for en lukket plattform en brøkdel av avisnasjonen Norge har tilgang til. Mitt råd er å ta et skritt tilbake, og lage bedre nettsider med webstandarder som HTML5, CSS3 og JS, som fungerer for både Ipad og alle andre.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Amobil har jo et tett samarbeid med VG i forbindelse med tester. Er vel ikke store mulighetene for å se en artikkel som denne på trykk der i gården. Hadde vært moro om de hadde hatt såpass baller at de var litt selvkritiske og turte å trykke denne artikkelen.

 

Forøvrig meget bra skrevet!

Endret av learntofly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med flere her - jeg forstår rett og slett ikke hysteriet som får 'alle' mediehus til å hive seg på tablet/iPad-bølgen med en egen app istedet for å best mulig tilpasse versjoner av nettsidene sine til formatet.

 

Jeg har inntrykk av at de gamle gubbene i firmaer som Aller og Schibsted blir imponert av teknologien når de får en iPad å leke seg med, og rett og slett mister gangsynet og tror at folk står i kø for å betale.

 

Alle som har en iPad kjøper selvfølgelig et abo eller tre på et kult magasin eller en avis for å sjekke ting ut. Når vi går et år frem i tid derimot - når hver eneste lille lokalavis har sin egen app - er det selvfølgelig ikke interessant for folk å betale penger for hvert eneste sted de besøker på nett.

 

Noen vil selvfølgelig overleve, men det virker som alle i medieNorge tror de har like mye å by på - og har like stort nedslagsfelt - som f.eks. Time eller Newsweek. De glemmer at også papirutgavene og de vanlige nettutgavene skal fylles med stoff, så det i seg selv begrenser kraftig hvor mye eksklusivt de kan holde igjen eller skrive spesielt for app-utgaven uten at det går utover de andre produktene deres.

 

Jeg tror at spesielt avisinnhold i form av egne apps som man må betale for er en boble som kommer til å sprekke grundig i løpet av et år eller to. Konsulenter og utviklere bør melke markedet snarest mulig, for det kommer neppe til å vare.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Utrolig at en slik artikkel omsider har kommet "på trykk".

 

-"Vi skal ikke klandre noen for å ha krysset grenser..."

Jeg kan klandre svært mange med å ha krysset denne grensen...

 

Det er ikke helt uten grunn at apple har den possisjon de har, og der skyldes ikke utelukkende bra produkter. Mye av denne hypen er medieskapt, og nå skal de bygge på dette ved å lage eksklusive (i alle fall intill videre) tilbud til en enkelt aktør i markedet.

 

Dette blir som å lage en app til mac, som man ikke får kjøre på PC...

Lenke til kommentar

Selv er jeg for en plattformuavhengig løsning, mao. nettside som bruker standarder som fungerer på alle populære plattformer. Men dersom mediehusene faktisk skal tjene på det, må det nok til en form for innlogging, sertifikat eller noe annet som ikke er alt for enkelt.

 

Plattformavhengige løsninger er og blir kortsikte løsninger.

 

Forresten, Eddia Media skal gi ut plattformavhengige aviser, men det er i det minste til IOS, Android, Mac og PC. Og med innlogging. Tommel nesten rett opp!

 

(er forresten flott å kunne lese kritikk på dette her hos Amobil, og ikke bare på Dotten sine tweets thumbup.gif )

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal ha sin egen app i utgangspunktet. Det er da mye mer fornuftig å lage en god tilpasset nettside. Nå som CSS3 og HTML5 sakte kommer er det stadig færre begrensninger på hvordan nettsider kan utformes. Og det må da være mye billigere enn å lage en app til hver plattform.

Det har jeg også sagt ganske lenge, men de som betaler tror tydeligvis at det er mer "street cred" i en (cr)app enn i en god nettjeneste...icon2.gif

Lenke til kommentar

Det som er utrolig morsomt ved å skrive kommentarer som dette er kommentarene i forumet. Forumet, blogger og de siste hendelsene som angår denne saken ga inspirasjon til det hele.

 

Takk for gode tilbakemeldinger og bidrag til diskusjonen! :)

 

Nordlys er regionsavis for Troms, ikke Nordland.

Sist jeg sjekka var ikke en nordlending nødvendigvis fra Nordland, men fra Nord-Norge. Jeg fra Troms er nordlending, og det er de fra Finnmark også :)

 

 

Blir ikke iAmobil-app med det første ihvertfall. Ikke med en kritisk artikkel som denne.

Dette er en kommentar skrevet bare av meg, som på ingen måte bestemmer hva som skal utvikles i bedriften.

 

Jeg er imidlertid positiv til en Ipad-applikasjon, hvis man har noe bra å komme med. VG satser på unikt stoff i forhold til nett på Ipad og bedre leseropplevelse. Og det kan de fordi de allerede har unikt stoff i papiravisa i forhold til på nett. Det kan godt hende mange er villige til å betale penger, siden mange fortsatt har papiravis på grunn av leseropplevelsen. For et rent nettmagasin er det imidlertid vanskelig å skrive unikt stoff bare til Ipad eller nettbrettmarkedet, ettersom det går ut over produksjonen på nett.

 

I kommentaren er jeg ikke negativ til Ipad-applikasjoner. Jeg presiserer at man for all del ikke må tilpasse innholdet etter Apples vilkår og at man må følge Tekstreklameplakaten. Hysteriet kan fort ta litt overhånd.

 

All den tid Ipad faktisk er størst skjønner jeg det når mediehus (inkludert VG og A-pressen (derunder Nordlys)) prioriterer Ipad foran andre plattformer, og med tanke på tallene hos oss vil en slik rekkefølge være logisk. Jeg er bare skeptisk til hysteriet rundt det. Jeg ville selvsagt sterkt ønsket at andre plattformer følger etter så fort som mulig. Spesielt for vår del der Android-brukere ikke er så langt unna Ipad-brukere i antall.

Endret av EinarEriksen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...