Gå til innhold

Ungdom velger bort e-post


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse nye kommunikasjonsformene tåler neppe spammengden som genereres på epost, men her baserer de seg vel på lukket kommunikasjon med kjente venner.

 

Når ungdommene får behov for åpen kommunikasjon med potensielt ukjente ser de nok fordelen med emnefelt. Et alternativ er jo å forhåndsvise den første linjen, men det krever at de skriver noe fornuftig på den første linjen.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg godt igjen i det som ble skrevet i artikkelen. Jeg har uten tvil benyttet e-post i mindre grad enn tidligere. Skal jeg ha tak i noen sender jeg heller en melding på facebook. Det første ungdom gjør når de kommer hjem er å logge seg på facebook, mens det gjerne går uker mellom de finner ut at de skal sjekke mailen. Facebook er mye mer effektivt.

 

Jeg ser også at flere ogranisasjoner bruker facebook mer og mer. Mange velger å sette opp grupper for sine oranisasjoner og sende meldinger til alle om det skulle være noe. Dette fordi de vet at det er langt enklere å få tak i de og raskere å få svar.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke særlig overraskende, når vi bare får flere alternativer til e-post med årene.

 

Det betyr ikke at e-post ikke fortsatt har sitt formål, bare at andre verktøy kan passe bedre på andre områder.

 

Appropos, hva er cc og bcc godt for?

 

bcc først og fremst når du vil sende til en adresse du ikke vil skal synes for de andre som får den samme eposten. Dvs. spesielt nyttig ved nyhetsbrev o.l.

 

Poenget med cc for min del er bare å skille på hvem som er hovedmottager, og hvem du bare ønsker skal holdes informert om samtalen, selv om det ikke er direkte til dem.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Til direktekommunisering er sjølvsagt e-post lite egna. SMS, MSN, Facebook osv. har tatt over den delen. E-post er derimot uvurderlig i internettsamanheng, det er sikkert. Kommunikasjon med nettbutikkar, melding om forskjellig som er av interesse, varsling av ting og tang, brev som ein ikkje treng svar på umiddelbart osv.

 

Historisk sett har uansett e-post blitt brukt i varierande grad til direktekommunikasjon. Dagens kommunikasjonsnivå er langt høgare enn det var utan SMS, MSN, Facebook osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Det her er vel rett og slett fordi "den yngre garde" bare kommuniserer piss og ikke noe viktig. Den dagen jobbrelaterte meldinger sendes på epost er den dagen jeg hopper foran toget

Lenke til kommentar
Appropos, hva er cc og bcc godt for?

CC står for Carbon-Copy. Mottakere du legger i dette feltet får en kopi av e-posten.

BCC står for Blind-Carbon-Copy. Mottakere du legger i dette feltet får også en kopi, men ingen av de som står i til feltet, kopi-til-feltet eller blindkopi-til-feltet får se de andre mottakerene som står i blindkopi-til-feltet.

Lenke til kommentar

Det her er vel rett og slett fordi "den yngre garde" bare kommuniserer piss og ikke noe viktig. Den dagen jobbrelaterte meldinger sendes på epost er den dagen jeg hopper foran toget

 

Der tar du nok feil. Grunnen til at den "den yngre garde" bruker IM ( Instant Messaging ) programmer til å snakke med venner er fordi det er mye raskere og mer effektivt enn det E-Post er per i dag. Snakker vi "piss" bare fordi vi ikke sender E-post? Det er et latterlig utsagn. Hvor og hvordan vi sender en melding har ingenting å si på sakligheten eller innholdet i kommunikasjonen. IM er mye bedre for å kommunisere for en rask samtale. For ikke å snakke om at med E-post må man på gå gjennom flere sider med spam før du finner en E-Post som er interessant å lese. For meg er E-Post dødt til annet bruk enn å resette passord på nettsteder.

Endret av Romis
Lenke til kommentar
IM er mye bedre for å kommunisere for en rask samtale.
Så du har kun raske samtaler? Epost har selvsagt fordeler og ulemper i forhold til IM avhengig av bruksområde. En av mange ting IM er uegnet for er engangskorrespondanse. Man trenger ikke å godkjenne mottakeren som kontakt for å ha en samtale på e-post (kontakten som automatisk vil kunne se når du er online og legge seg til kontaktlista di selv om du aldri vil kontakte personen igjen).

 

Videre skriver du at du ikke bruker e-post til annet enn for å resette passord. Det betyr at du ikke bestiller noe online, aldri kontakter kundeservice uten å gå via tredjeparts kommersiell aktør (twitter / fjesbok etc), jobber ikke på et kontor osv, stemmer det?

Lenke til kommentar

Jeg er kun tyve, men bruker epost daglig. Jeg kjøper og selger mye på finn, og kun med selgere og kjøpere på epost. SMS er uaktuelt, da jeg bytter telefon opptil flere ganger i året, og trenger backup av all "viktig" kommunikasjon. Er klar over at en kan ta backup av sms, men det gidder jeg rett og slett ikke å lære meg.

 

Kan forøvrig ikke si meg enig i at e-post er spesielt tregere enn sms. Telefonen min sjekker epost 1 gang per minutt, og jeg får sms- og epost-varsling i samme vindu. Dermed går det like fort. Andre mennesker jeg kommuniserer meg svarer ofte like sent på epost og sms uansett. Det supre med e-post er at den også kommer i innboksen på pc-en min. Siden jeg sjelden sender epost uten å få svar, har jeg både det jeg sender og det jeg mottar som backup på pc-en.

 

 

I'll break it down for you:

 

Ved kjøp/salg, kontakt med det offentlige, firmaer osv:

mail > telefon > chat == sms

* >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> brev

 

 

Sending av korte, enkle meldinger: (Når kommer du hjem fra jobb?)

sms > facebook > IM > mail

 

Sendig av filer:

dropbox > *

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Det her er vel rett og slett fordi "den yngre garde" bare kommuniserer piss og ikke noe viktig. Den dagen jobbrelaterte meldinger sendes på epost er den dagen jeg hopper foran toget

 

Der tar du nok feil. Grunnen til at den "den yngre garde" bruker IM ( Instant Messaging ) programmer til å snakke med venner er fordi det er mye raskere og mer effektivt enn det E-Post er per i dag. Snakker vi "piss" bare fordi vi ikke sender E-post? Det er et latterlig utsagn. Hvor og hvordan vi sender en melding har ingenting å si på sakligheten eller innholdet i kommunikasjonen. IM er mye bedre for å kommunisere for en rask samtale. For ikke å snakke om at med E-post må man på gå gjennom flere sider med spam før du finner en E-Post som er interessant å lese. For meg er E-Post dødt til annet bruk enn å resette passord på nettsteder.

 

Les innlegget til Kaptein Ødegård en gang til. Kommunikasjonsformen man bruker bestemmer ikke nødvendigvis om innholdet er piss eller ei; det er nok heller slik at piss egner seg best via IM og ikke e-post... Tenk litt på saken; det er ikke alltid at man nødvendigvis ønsker en rask samtalen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Det her er vel rett og slett fordi "den yngre garde" bare kommuniserer piss og ikke noe viktig. Den dagen jobbrelaterte meldinger sendes på epost er den dagen jeg hopper foran toget

 

Der tar du nok feil. Grunnen til at den "den yngre garde" bruker IM ( Instant Messaging ) programmer til å snakke med venner er fordi det er mye raskere og mer effektivt enn det E-Post er per i dag. Snakker vi "piss" bare fordi vi ikke sender E-post? Det er et latterlig utsagn. Hvor og hvordan vi sender en melding har ingenting å si på sakligheten eller innholdet i kommunikasjonen. IM er mye bedre for å kommunisere for en rask samtale. For ikke å snakke om at med E-post må man på gå gjennom flere sider med spam før du finner en E-Post som er interessant å lese. For meg er E-Post dødt til annet bruk enn å resette passord på nettsteder.

 

Les innlegget til Kaptein Ødegård en gang til. Kommunikasjonsformen man bruker bestemmer ikke nødvendigvis om innholdet er piss eller ei; det er nok heller slik at piss egner seg best via IM og ikke e-post... Tenk litt på saken; det er ikke alltid at man nødvendigvis ønsker en rask samtalen.

 

Indeed. Alle snakker en viss mengde piss, og med piss mener jeg sosial kommunikasjon som ikke har noen annen funksjon enn, ja, sosial kommunikasjon. Alternativt har du kommunikasjon i jobbsammenheng, kanskje i studiesammenheng (til professorer etc), mellom ukjente (nevnes finn.no her), i kjøpssammenhenger etc etc. Jeg ser ikke for meg å få ordrebekreftelse fra Komplett på Facebook, ser heller ikke for meg å kontakte forelesere på den måten eller sende jobbdokumenter etc på den måten. Epost har definitivt sin funksjon, og grunnen til at den yngre garde ikke bruker epost så mye er at de ikke har mye slik kommunikasjon i livet sitt.

Lenke til kommentar

Det her er vel rett og slett fordi "den yngre garde" bare kommuniserer piss og ikke noe viktig. Den dagen jobbrelaterte meldinger sendes på epost er den dagen jeg hopper foran toget

 

Der tar du nok feil. Grunnen til at den "den yngre garde" bruker IM ( Instant Messaging ) programmer til å snakke med venner er fordi det er mye raskere og mer effektivt enn det E-Post er per i dag. Snakker vi "piss" bare fordi vi ikke sender E-post? Det er et latterlig utsagn. Hvor og hvordan vi sender en melding har ingenting å si på sakligheten eller innholdet i kommunikasjonen. IM er mye bedre for å kommunisere for en rask samtale. For ikke å snakke om at med E-post må man på gå gjennom flere sider med spam før du finner en E-Post som er interessant å lese. For meg er E-Post dødt til annet bruk enn å resette passord på nettsteder.

 

Jeg mener han har rett (dog noe speissformlulert), IM er foretreffelig når jeg snakker med folk sosialt, elelr om ting som kun er viktig i nuet (piss, om du vil), skal man har formell/viktig/dokumenterbar kommunikasjon er epost fotreffelig. Dette vil du nok merke når du blir mere involvert i jobb, økonomiske transaksjoner, diverse avtaler o.l.

 

AtW

Lenke til kommentar

E-post har da aldri konkurert med IM og det har da aldri vært meningen heller. E-post konkurrerer med post. Ligger vel litt i navnet. IM og e-post har vel eksistert omtrent like lenge og fra dag en hadde de ulike funksjoner. At ikke e-post passer den yngre garde er jo selvforklarende i grunn. Brev generelt passer ikke den yngre garde, altså - den yngre garde sender vel veldig lite brev til hverandre(nå gjør vel ikke vi andre det heller men det er nettopp fordi e-post har tatt over mye av den rollen). Når den yngre garde finner behovet for post, vil e-post være det første de tenker på. Da har IM utspilt litt sin rolle.

Lenke til kommentar

Trur eg aldri har sendt ein epost til folk eg kjenner godt. Epost er arbeidsrelatert eller når eg henvender meg til ukjente for diverse ting (support, kjøp/salg, etc.) Føler epost ikkje er egna til personlig/privat kommunikasjon og trudde ikkje at det var brukt slik i stor utstrekning med tanke på populariteten av sms og facebook.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Generelt sett er det vel den tradisjonelle klienten som folk oppfatter som "epost". Protokollene i seg selv er jo praktisk til en masse annet.

 

Mye ligger vel dessuten i at folk (ungdom?) ikke vet å bruke epost kotoer effektivt. Komboer av POP3, IMAP og Gmail med automatisk videresending, regler på klientsiden (samt styring av reply-to) gjør epost mye mer anvennelig enn både IM og SMS.

Dette i særdeleshet når en benytter "smartere" (saksorienterte) klienter i tillegg.

Lenke til kommentar

 

 

Det her er vel rett og slett fordi "den yngre garde" bare kommuniserer piss og ikke noe viktig. Den dagen jobbrelaterte meldinger sendes på epost er den dagen jeg hopper foran toget

 

Der tar du nok feil. Grunnen til at den "den yngre garde" bruker IM ( Instant Messaging ) programmer til å snakke med venner er fordi det er mye raskere og mer effektivt enn det E-Post er per i dag. Snakker vi "piss" bare fordi vi ikke sender E-post? Det er et latterlig utsagn. Hvor og hvordan vi sender en melding har ingenting å si på sakligheten eller innholdet i kommunikasjonen. IM er mye bedre for å kommunisere for en rask samtale. For ikke å snakke om at med E-post må man på gå gjennom flere sider med spam før du finner en E-Post som er interessant å lese. For meg er E-Post dødt til annet bruk enn å resette passord på nettsteder.

 

Les innlegget til Kaptein Ødegård en gang til. Kommunikasjonsformen man bruker bestemmer ikke nødvendigvis om innholdet er piss eller ei; det er nok heller slik at piss egner seg best via IM og ikke e-post... Tenk litt på saken; det er ikke alltid at man nødvendigvis ønsker en rask samtalen.

 

Indeed. Alle snakker en viss mengde piss, og med piss mener jeg sosial kommunikasjon som ikke har noen annen funksjon enn, ja, sosial kommunikasjon. Alternativt har du kommunikasjon i jobbsammenheng, kanskje i studiesammenheng (til professorer etc), mellom ukjente (nevnes finn.no her), i kjøpssammenhenger etc etc. Jeg ser ikke for meg å få ordrebekreftelse fra Komplett på Facebook, ser heller ikke for meg å kontakte forelesere på den måten eller sende jobbdokumenter etc på den måten. Epost har definitivt sin funksjon, og grunnen til at den yngre garde ikke bruker epost så mye er at de ikke har mye slik kommunikasjon i livet sitt.

 

 

 

Denne diskusjonen egner seg best på IM...

Lenke til kommentar

Det er jo strengt tatt bare av akademisk interesse hva ungdommer gjør. Ungdommer som gruppe er jo i prinsippet definert ved at de egentlig ikke gjør noe som helst, og heller ikke har noe å bidra med, noe som gjenspeiles i kommunikasjonen. Man kunne jo strengt tatt utvide perspektivet lenger bakover og inkludere spebarn: "Spebarn flest synes fortsatt språk og artikulert tale er unødvendig..." :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...