Gå til innhold

Legger ned antipiratprogram


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm interresant - gjelder dette for fremtidige versjoner også da?

Uansett en god ting tror jeg - jeg tviler på at de som piratkopierte office lot seg stoppe av dette in the first place.

 

Det får man til å tenke litt på hva som egentlig er forskjellen mellom verifiseringen som brukes på windows og office. Man skulle jo i utgangspunktet tro at det var mye samme teknikk som ble brukt (det hadde ihvertfall vært logisk) og at man dermed beholdt begge eller ingen av dem - men det er ikke faktisk tilfellet anntar jeg gitt dette? Kan ikke si at jeg kjenner de tekniske detaljene rundt office valideringen på samme nivå som iwndows valideringen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Mye enig med deg der Stigma. Microsoft sine "Anti pirat" har vel bare plaget, men de fleste som piratkopierer finner jo nesten alltid en vei rundt. Hvor plagsomt det er bare øker mer og mer, og ofte drar de som betaler ned også. I mine øyne er dette et lite tap fra Microsoft med sitt "hvite" flagg :)

Lenke til kommentar

WGA programmet fungerer jo ikke akkurat perfekt det heller, og siden MS alltid må veie opp det å gjøre det enkelt for bedriftskundene og OEM produsentene (som Dell, HP, Acer osv) og det å gjøre det vanskelig for dem som ønsker å piratkopiere.

Gang på gang siden Windows 98 og sikkert før det også, har det vist seg å være storkunde løsningene som piratene utnytter.

Husker da XP kom ut var det en OEM nøkkel som fløt fritt på internett, og "alle" brukte samme VL nøkkel i mange år, før den ble sperret (tror først da SP2 kom ble det slutt på å kunne bruke den nøkkelen).

 

Samme med Office. Det er jo VL lisenser overalt, og man omgår sperrene ved å bruke de "hullene" som er laget for å gi storkundene mulighet til å masse aktivere samme lisens på sine pcer.

 

Da Office 2010 kom ut, gjorde jo Microsoft noe smart for en gang skyld. De laget noen versjoner for privatmarkedet og to for bedriftsmarkedet. (stor kundene skal sies). Home and Student, Home and Business og Professional får man ikke VL lisenser til, og selges kun til privat brukere, og små selskaper som da må kjøpe via butikk.

Office 2010 Standard og Professional Plus selges kun til stor kunder, skoler osv, samt det er kun disse som er tilgjengelig via MSDN/Technet og andre MS programmer for stor kunder, utviklere, testere osv.

 

Med dette gjorde de også slik at det nesten er "umulig" å få tak i gyldige lisenser til hjemmeproduktene, siden disse max kan aktiveres 3 ganger per lisens.

En privatkunde må kjøpe en av "hjemme" versjonene og vil aldri kunne kjøpe Standard eller Pro Plus.

 

Alle lisenser til stor kunder er enten MAK nøkler, en nøkkel med et begrenset antall aktiveringer, eller en KMS nøkkel, som må aktiveres 2 ganger per år via en aktivering server.

MAK nøkler som kommer ut i "det fri" vil bli sperret på sikt. Har fulgt med på ca 10 MAK nøkler med alt fra noen få tusen til mange hundre tusen aktiveringer over noen måneder nå, og nå er det kun 1 nøkkel igjen som ikke er blokkert.

Kommer sikkert ut nye, men det er "lett" å oppdage når disse blir misbrukt.

 

KMS nøklene er fritt tilgjengelig, de ligger åpent på MS sine hjemmesider. Men prøver du å aktivere dem via MS sin KMS server får du ikke gjort det. Lager du din egen KMS server, må du ha en KMS nøkkel som igjen må aktiveres.

Men her har piratene funnet svakheten, og du får både mulighet til å aktivere via KMS lokalt på en pc, og via KMS servere satt opp på internett.

Og her kommer vi til kjernen av utfordringene til MS igjen. KMS skulle være en "sikker" metode for storkunder, samtidig som det skulle være "umulig" å piratkopiere. En svakhet i systemet gjorde slik at det istedet for ble verdens "enkleste" måte å aktivere piratkopier gjennom.

Men sperrer de muligheten, stopper Office 2010 å fungere på hundre tusenvis av storkunde pcer rundt om i verden. Så MS må leve med dette enn så lenge.

 

I stedet prøver de å lokke både privatkunder og bedriftskunder til å bruke lovlig Office ved å tillate bruk på flere pcer per lisens ( 3 stk) og at små bedrifter med under 25 pcer lovlig kan bruke Office Home and Office.

 

Skulle MS ha aktivert OGA per dags dato ville så og si alle stor kunder fått sine Office 2010 lisenser svartelistet, siden så og si 100% av all piratkopiering foregår via storkunde lisensene, da enten MAK eller KMS nøkler.

Ergo, OGA kan ikke settes i drift uten å ødelegge for alle de som faktisk har betalt for programmet.

Privatkundene har sine hjemmeversjoner, og de kan nesten ikke piratkopieres, så de vil ikke bli rammet.

Lenke til kommentar

Da Office 2010 kom ut, gjorde jo Microsoft noe smart for en gang skyld. De laget noen versjoner for privatmarkedet og to for bedriftsmarkedet. (stor kundene skal sies). Home and Student, Home and Business og Professional får man ikke VL lisenser til, og selges kun til privat brukere, og små selskaper som da må kjøpe via butikk.

Office 2010 Standard og Professional Plus selges kun til stor kunder, skoler osv, samt det er kun disse som er tilgjengelig via MSDN/Technet og andre MS programmer for stor kunder, utviklere, testere osv.

 

Det er jo dog tilgjengelig for private brukere? Jeg har ihvertfall en helt legal Professional Plus på min private maskin.

 

AtW

Lenke til kommentar

De merker vel konkurransen fra Open Office med flere. Da er det vel bedre å la mannen i gata få lov til å ha en "piratversjon", slik at han/hun ønsker å ha et slikt verktøy på jobb også...

 

Det samme skjer sikkert med Windows den dagen Linux får stor nok utbredelse.

Lenke til kommentar

 

Det er jo dog tilgjengelig for private brukere? Jeg har ihvertfall en helt legal Professional Plus på min private maskin.

 

AtW

 

Kun eventuelt via MSDN/Technet. Det er ikke lov til å selge ProPlus eller Standard noe som helst sted, med unntak inn mot storkunder via volum lisenser.

Så du kan ikke ha det på din private pc lovlig om du ikke har fått det via:

1. MSDN/Technet (som du kanskje har tilgang til)

2. Skole

3. Jobben - med volum lisens avtale og for private brukere HUP tilgang (koster MASSE penger for firmaet)

 

Ingen butikk kan selge deg slike lisenser, ingen nettsted kan selge slike lisenser, ingen kan gi bort slike lisenser osv osv.

Lenke til kommentar

Jeg bruker openoffice og synes det funker kjempe for mitt bruk. På jobben er det ms office derimot, sikkert 2010, men jeg fatter ikke verken ut eller inn av det programmet. Det nye menysystemet er så brukerfientlig mot de som er vant med det gamle oppsettet at jeg får fnatt. Jeg skal vel klare å føre timelista mi. men vil de jeg skal gjøre noe mer så forlanger jeg office-Kurs.

Lenke til kommentar

Office 2010 har jo blitt bedre enn Office 2007, siden du har fått igjen "fil" menyen, mot bare "ribbons" i Office 2007.

Men kommer man fra Office 2003, så er det nok litt forskjell ja. Men fra 2003 til 2007 så til 2010, så er det faktisk en forbedring meny messig.

 

Men alt handler om vaner...du blir vant til å bruke en ting, og forandring er aldri gøy. Men så venner du deg til det nye, så er det like bra som det gamle. Stort sett.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd OpenOffice flere ganger, brukt det som eneste Office program på en av pcene osv, men uheldigvis for OpenOffice så blir man "hektet" på Microsoft Office om man gjør noe mer enn å skrive normale brev og pluss og trekke fra i regneprogrammet.

For de litt mer avanserte brukerene så er MS Office så og si eneste løsning.

Og så er det Outlook da, Thunderbird er liksom ikke det samme.

 

Men igjen, alt handler om vaner. Blir man vant til å bruke OpenOffice er sikker MS office noe herk også. Men MS Office brukes jo liksom overalt, så i arbeidslivet, skolesammenheng (i alle fall noen Høyskoler osv) så må man faktisk kunne bruke MS Office. Og da er det dumt å aldri ha brukt det.

 

Jeg har jobbet både for det private næringsliv, det kommunale og nå det statlige, og overalt er det MS Office du må bruke, og det forventes at du kan det. Det står som oftes i utlysningen.

 

Den dagen flertallet kun bruker OpenOffice blir nok alle selskaper, kommuner og staten tvungen til å gå over til OpenOffice, men frem til det, så er det MS Office som gjelder så fort du passerer 18. :new_woot:

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...