Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 6970


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne vært greit å bruke driveren AMD sendte ut til testere også, om det stemmer at dere har testet et kort som lanseres 15. desember med en driver fra oktober, så er det vel bare å ignorere nok en test gjort av hw.no....

 

Bommer jeg, så beklager jeg gjerne, men synes å huske at jeg har sluppet dette ganske lenge nå angående dette temaet....

Lenke til kommentar
På den andre siden skal det trekkes frem at både temperaturene og effektforbruket på AMDs kandidat er bedre enn hva Nvidia leverer. Samtidig veier vi ikke dette så alt for sterkt, for selv om GTX 570 trekker mye strøm og har høyere temperaturer, er ikke hverken temperaturene eller støynivået på et faretruende nivå.

 

Det er dog en vesentlig forskjell på begge : 112 vs 147W idle og 280 vs 339 full load, altså opp til 70W mer på Nvidia skjermkortene uten at det gir en vesentlig stor forskjell på alle spill / benchmarks som blir kjørt.

 

I mine øyne viser jo Amd at et skjermkort som bruker opp til 70W mindre enn konkurrenten faktisk greier fint å konkurrere og i tillegg i flere tilfeller slå konkurrenten uten problemer ytelsemessig, litt avhengig av hvilken test som kjøres.

 

Forhåpentligvis kan vi få avklart hvilken skjermkortdriver som er brukt under testing?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

litt skuffende fra amd syns jeg. er ikke i nærheten av GTX 580. men koster jo en del mindre da. virker som fighten nå i dag ofte er i mellom siktet. før så var det mer toppkort konkuranse. mulig det er fordi amd ikke klarer å lage raske nok kort, så de bare setter ned prisen og vinner litt på det. men ville heller valgt GTX 570. så føler amd taper uannsett her.

Lenke til kommentar

Hvis AMD hadde satt ned prisen sin etter ytelsen hadde dette vært et mye mer attraktivt kort for de som trenger ytelsen til 5870 + litt mer, som allerede ikke har 5870 fra AMD.

 

Men syntes uansett at AMD sine kort er et mye bedre valg, da i lengden vil prisen på strømregningen overstige prisen i den totale lengden hvis du har et nVidia kort istede for et AMD kort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

AMD sliter vist dette er det kraftigste single kjerne kortet de greier å koke sammen, er jo milevis unna GTX 580!

Dessuten synes jeg at Nvidia har bedre drivere, nvidia har også 3D som er mer utbredt, Physx og Cuda .

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

litt skuffende fra amd syns jeg. er ikke i nærheten av GTX 580. men koster jo en del mindre da. virker som fighten nå i dag ofte er i mellom siktet. før så var det mer toppkort konkuranse. mulig det er fordi amd ikke klarer å lage raske nok kort, så de bare setter ned prisen og vinner litt på det. men ville heller valgt GTX 570. så føler amd taper uannsett her.

Det har nok heller med at AMD kompromiserer mer mtp produksjonskostnader enn at AMD har prøvd å lage den største GPU'en dem kan på 40nm prosessen, men feilet å lage en raskere GPU enn nVidia. Strategien til AMD skiller litt fra nVidia her siden RV770.

Jeg hadde dog håpet 6970 skulle legge seg nærmere GTX580 i ytelse, men likevel ingen overraskelse.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

AMD sliter vist dette er det kraftigste single kjerne kortet de greier å koke sammen, er jo milevis unna GTX 580!

Dessuten synes jeg at Nvidia har bedre drivere, nvidia har også 3D som er mer utbredt, Physx og Cuda .

 

AMD klarer da å koke sammen ganske bra ting dem. En liten ting som er verdt å tenke på er at AMD ikke sprenger PCI spsifikasjonen på 300W og har betydelig bedre FPS/W , og ikke minst at man ser 6950/70 kommer mye bedre ut andre steder det testes..

 

AMD sliter nok heller ikke. Det er i mellomklassen det selges mest kort og der har dem produkter som gir mer for pengene enn hos konkurenten.

Lenke til kommentar

Ingen overaskelser for meg heller nei, eneste må være at release prisen ble et pr hundrelapper lavere en forventet. Men når ytelsen ligger så trygt bak gjør de nok som med 38xx og presser på priser igjen i steden.

 

nVidia kan sprette champagne korken i år ang highend fektingen, som jo er mest prestige.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

AMD sliter vist dette er det kraftigste single kjerne kortet de greier å koke sammen, er jo milevis unna GTX 580!

http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/Radeon_HD_6970/29.html

 

I høyere oppløsninger er GTX580 10-13% raskere i snitt.. ikke akkurat milevis.

10-13% i forskjell på high-end kortene er relativt mye.

 

AMD sliter nok heller ikke. Det er i mellomklassen det selges mest kort og der har dem produkter som gir mer for pengene enn hos konkurenten.
GTX 460? Og så forsåvidt kommende GTX 560.
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at dere nevner noe om Powertune. Det burde dere kanskje  :thumbup:

Jeg har så smått nevnt det i testen er par ganger, men ejg valgte å ikke gå så alt for dypt på akkurat det temaet. For de som er interresert kan denne saken være en fin innføring: http://www.fudzilla.com/reviews/item/21186-xfx-radeon-hd-6970-and-hd-6950-tested/21186-xfx-radeon-hd-6970-and-hd-6950-tested?start=10

 

 

 

Kunne vært greit å bruke driveren AMD sendte ut til testere også, om det stemmer at dere har testet et kort som lanseres 15. desember med en driver fra oktober, så er det vel bare å ignorere nok en test gjort av hw.no....

 

Bommer jeg, så beklager jeg gjerne, men synes å huske at jeg har sluppet dette ganske lenge nå angående dette temaet....

 

Vi mottar de samme mailene, FTP-tilgangene og slik som alle andre som tester et AMD-basert skjermkort. Vi har benyttet driveren AMD sendte ut i forbindelse med HD 6900-kortene, trolig den du sikter til. Jeg ser nå at artikkelen om drivere sa "Catalyst 10.10 for HD 6000". Jeg har nå rettet dette til HD 6800, og lagt til HD 6900. Det er samtidig verd å merke seg at de fleste som har testet dette kortet før lanseringen, inkludert oss, har benyttet en egen versjon av driveren, siden 10.12 ikke var helt klar før for et par dager siden :-)

 

Kom jo ikke som en overraskelse at HW.no IGJEN leverer en dårlig og ufullstendig test  :shrug:

 

Som jeg har nevrnt en rekke ganger i testen du kritiserer, så skal vi oppdatere hele skjermkorttestbenken i januar, med både nye drivere, maskinvare og spill. Se gjerne denne redgjørelse som forklarer hvorfor vi ikke gjør dette ukentlig: http://www.hardware.no/artikler/bruk_av_skjermkortdrivere/79349

Det er derfor langt mer nyttig for oss og de andre leserne av denne forumtråden om du kunne begrunnet dette utsagnet dypere, slik at vi faktisk får gjort noe med problemet du sikter til. Når vi i tillegg skal oppdatere hele riggen innen kort tid er mulighentene for at vi kan innføre deres ønsker langt større.

 

På den andre siden skal det trekkes frem at både temperaturene og  effektforbruket på AMDs kandidat er bedre enn hva Nvidia leverer.  Samtidig veier vi ikke dette så alt for sterkt, for selv om GTX 570  trekker mye strøm og har høyere temperaturer, er ikke hverken  temperaturene eller støynivået på et faretruende nivå.

 

Det er dog en vesentlig forskjell på begge : 112 vs 147W idle og 280 vs 339 full load, altså opp til 70W mer på Nvidia skjermkortene uten at det gir en vesentlig stor forskjell på alle spill / benchmarks som blir kjørt.

 

I mine øyne viser jo Amd at et skjermkort som bruker opp til 70W mindre enn konkurrenten faktisk greier fint å konkurrere og i tillegg i flere tilfeller slå konkurrenten uten problemer ytelsemessig, litt avhengig av hvilken test som kjøres.

 

Forhåpentligvis kan vi få avklart hvilken skjermkortdriver som er brukt under testing?

 

Jeg er helt enig. AMD og Nvidia har helt forskjellige utgangspunkter på transistornivået. Nvidia har fort en milliard flere transistorer i kjernene deres, selv om forskjellen her med de nye genereasjonene har sunket. Samtidig så er det slik vi ser det ikke et praktisk problem at Nvidias kort trekker mer strøm, så lenge det ikke går utover temperaturene eller støynivået. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessant å se hvor godt 480 GTX fortsatt henger med i svingene.

 

Når det er sagt, jøssenavn så deilig det ville vært å hatt strømforbruk på under 500W fra veggen (med 2 slike) sammenlignet med 480 GTX SLi varmovnen jeg har for øyeblikket. Kunne sikkert ha halvert hastigheten på radiatorviftene, og fortsatt hatt like temperaturer.

 

HD6970 vil nok bli et ganske godt kort når folk får klokket litt, testet alternativ kjøling, et par nye drivere har kommet etc. Og hvis prisen da i tillegg havner rundt 2500,- litt på nyåret så er dette knallgodt spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg må si ytelsen var en tanke skuffende. Jeg hadde strengt tatt forventet at den skulle ligge nærmere GTX 580 enn 570, og i stedet ligger den altså omtrent likt med GTX 570. Men til gjengjeld er prisen betydelig lavere enn forventet og jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt HD 6970 over GTX 570 nå når prisen er omtrent den samme. Physx er ikke interessant for meg, men lavere effektforbruk er veldig interessant. AMD ligger fortsatt foran Nvidia på ytelse per Watt og ytelse per mm^2, men Nvidia har tatt et stort jafs innpå, samtidig som AMD er noe nærmere Nvidia når det kommer til raskeste single-GPU-kort.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...