Gå til innhold

Datalagringsdirektivet (DLD) gjør din hverdag tryggere!


Cerwell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg for innvandring i utgangspunktet men siden vi skal være så forsiktig og være redd for alle trusler og slikt som måtte komme, hvorfor stopper vi ikke innvandring fra områder som vi anser som risikosoner, det burde vel stoppe store deler av terrortrusselen av seg selv.

 

Ser kripos har tenkt noe lignende: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wikileaks/artikkel.php?artid=10020484

 

Rent juridisk hadde dette vært veldig vanskelig, eller umulig, å gjennomføre siden vi er forpliktet til internasjonale avtaler i forhold til asylinstituttet. Regler er tydelig i forhold til dette: alle mennesker har rett til en rettferdig gjennomgang av sin søknad før de eventuelt sendes tilbake. Det er kun de som har søkt asyl i et annet Schengen land som kan returneres uten behandling av søknaden (les: Dublin konvensjon). I tillegg er Norge i mot dødsstraff, noe som Irak fremdeles praktiserer, dvs. vi risikerer at de som blir nektet tilgang inn til Norge sendes tilbake til Irak hvor de risikerer dødsstraff (en av grunnene til hvorfor vi ikke kan sende Krekar tilbake). På toppen av det hele er Irak et land i kaos der sentrale myndigheter nyter begrenset legitimitet, samt at vi ikke har noen bilaterale avtaler med dette landet.

 

Når det gjelder selve DLD er jeg i mot det siden staten penetrer langt inn i den private sfæren, noe som faktisk kan bryte med grunnleggende prinsipper i forhold til demokratisk styresett og konstitusjon.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Tenderer til å være enig med deg.

 

Men nå har vi jo anerkjent Hamas, og PLO skal åpne ambasade i Oslo, skal vi liksom ikke få noe credit for det a, når busemennene sitter å pønsker? :D

 

Men tror ikke DLD or Not, har med (antall) innvandring som er nevnt lengre oppe her. Det er jo liksom tiltrekkelig med "ei løs kanon"

 

Og Finland og div. baltiske land osv. har ei mye innvandring, men likefullt DLD, det presser seg liksom frem

Lenke til kommentar

Det er jo helt idiotisk at de i det hele tatt tenker på DLD. Det viser bare hvor dårlig innsikt staten har i datasystemer.

 

DLD vil jo også si at feks. all min personlige informasjon, alle mine personlige samtaler på instant messengers og kredittkortinformasjon blir lagret på DLD-serverne. Det kan kanskje være vanskelig å knekke seg inn der, men når noen først gjør det?

 

Kan jo godt være de lagrer dette på ett intranett, men det er fortsatt ikke 100% sikkert, da en tunnel fra feks. min maskin til en statlig eid datamaskin med tilgang til både internett og DLD-intranettet kunne gravd ut denne informasjonen.

 

Ikke nok med det, men det er selvfølgelig brudd på personvernslovene. Jeg støtter sosialdemokratiet, noe Norge gikk vekk i fra for flere år siden, jævla drittland.

 

Forresten, det kan fint være det blir en modifisert versjon av DLD: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Counterfeiting_Trade_Agreement

 

EU har akseptert den, men flere EU land nekter å innføre den. Trodde Norge lå på den nekte-listen...

 

EDIT: Leif.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig DLD kommer til å gjøre som blir ett problem for dere og meg?

Bare som en illustrasjon, i enkelte stater i USA lagrer man i overvåkingsøyemed også låne-historikken fra bibliotek på hva slags bøker du har lånt.

 

Problemt mange føler med DLD er vel kanskje at det indirekte innskrenker personlig frihet

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig DLD kommer til å gjøre som blir ett problem for dere og meg?

Bare som en illustrasjon, i enkelte stater i USA lagrer man i overvåkingsøyemed også låne-historikken fra bibliotek på hva slags bøker du har lånt.

 

Problemt mange føler med DLD er vel kanskje at det indirekte innskrenker personlig frihet

 

Men problemet er egentlig at mange føler at dette kun er ett steg i retning av ett overvåkningssamfunn og frykter at man vil bygge videre på dette, ikke at det får konsekvenser for nå oss? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar

Jeg tror det får konsekvenser straks det bli gjennomført.

 

At man skal lagre IP kan sammenligens med låneloggen fra bibliotek, dvs. de vil vite tankene dine.

 

Legg så til at jeg er overbevist om at det kommer til å gli ut etterhvert, både måten registeret brukes på og hva det skal gjelde/omfatte

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...