Gå til innhold

Asus hopper på NAS-bølgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Billige NAS har vel noen ting til felles, lav ytelse på 1Gbit nettverk, ofte ikke stort mer enn 100Mbit... Lite CPU og RAM men også at de ofte er stappfull av funksjoner gjør sitt til det. Spesielt de som kjører SSD på gjerne 60-80G vil ønske seg god ytelse på 1Gbit overføring da det kan gi en illusjon av intern disk med stor kapasitet :)

Blir spennende å se om Asus kan nærme seg ytelsen til f. eks. Qnap og Synology.

 

NAS er nok kommet for å bli, men kommer nok til å øke i funksjoner. Jeg klarer meg knapt uten min "lille NAS" ihvertfall, backup og multimedia og 24t tilgang til stor plass er lett å bli avhengig av !

Lenke til kommentar

Ojj, fikk jo ikke meg med at prisen faktisk ser ut til å bli under 1000 uten HDDer... Dette kan bli vanskelig å matche.

 

Selvfølgelig er en server med Ubuntu et hakk opp "aleh" siden den kan brukes til så mye mer og gir deg "full" kontroll. Likevel mener nå jeg at en NAS (spesiellt om den ikke kan kjøre noe annet en orginal firmware) gir fordelen av å enkelt kunne sette opp en høy sikkerhet, både som FTP server men også at dataene ligger litt tryggere både for tilgang og endring med en firmware som ikke har GUI og kjører maaange prosesser i tillegg.

 

Selv har jeg en PC som server og NASen kom til senere for å få mere lagring (på liten plass med mindre effektforbruk)

Siden den ikke har så stor ytelse (15-17Mbyte/les, 11-13Mbyte/skriv, Zyxel NSA210) og kun en disk plass kunne jeg tenke meg en annen med bedre ytelse.

Men en trofast sliter det er den, det skal den ha ! Har nesten ikke vært borti problemer når jeg kjører pop-corn mediaspilleren mot den, selv om andre kopierer data også, til og med flere stykker samtidig.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Bygget selv en Atom D525 basert NAS. Kostet meg 2K med en 2TB disk. Slengte inn Ubuntu og tadda. Blir vel litt over tusenlappen uten disken. Litt mekking må til, men det er bare gøy. :)

 

Du kunne ikkje tenke deg å dele handlelista, vel? :)

 

Interessant sak frå Asus, men kan ein kun bruke RAID1? Mange ynskjer det, men eg vil helst velje sjølv kva for oppsett eg vil ha (RAID0/1 eller JBOD).

Lenke til kommentar

Bygget selv en Atom D525 basert NAS. Kostet meg 2K med en 2TB disk. Slengte inn Ubuntu og tadda. Blir vel litt over tusenlappen uten disken. Litt mekking må til, men det er bare gøy. :)

 

Du kunne ikkje tenke deg å dele handlelista, vel? :)

 

Interessant sak frå Asus, men kan ein kun bruke RAID1? Mange ynskjer det, men eg vil helst velje sjølv kva for oppsett eg vil ha (RAID0/1 eller JBOD).

 

Handleliste fra komplett:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=869662&su=5D361F80-75A6-4578-9176-43242D2B01FA

 

 

SUM 1303,-

 

Blir vel litt over 2K med en 2TB disk. Det kabinettet har plass til 2 disker hvis du ikke bruker 5 1/2 plassen til noe annet.

 

 

EDIT: Ikke noe stort

Endret av aleh
Lenke til kommentar

4GB ja, det er vel ikke så mye å skryte av. :p

 

men det fordrer at harddiskprodusentene faktisk lager harddisker med såpass med lagringskapasitet.
Er det bare jeg som ikke forstår hva denne setningen betyr? :dontgetit:

 

Anntar det er en skrivefeil og at det skal stå 4TB.

 

Ellers så synes det er litt for begrensende å bruke disse ferdig-NAS'ene når du kan lage noe selvbygg som koster omtrent det same og kan kjøre et fullt OS + whatever software løsning du ønsker å bruke.

 

Men... alt til sitt bruk - og en tusing eksl. disker er faktisk ikke så ille. Om jeg var ute etter en ferdigløsning og ikke hadde så høye krav så hadde ejg definitivt vurdert denne.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...