Gå til innhold

Artikkel: Reddet fra skrothaugen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer med vellykket prosjekt!

 

Dette er nok en av fordelene med å kjøpe en pc fra en modulær serie a la Dell. På tabletPC'n min kunne jeg gjerne ha byttet prosessor, men for det første er den loddet fast og for det andre støtter BIOS-versjonen kun den ene hastigheten.

 

Har fortsatt en plan om å SSD'e den, men den har IDE disk...

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg er en av de elretur folka som berger fullt brukbare pcer (i mine øyne). har bygd meg opp et lager og slikt du skriver om gjør jeg hver gang jeg har tid ;)

 

hadde en inspiron 6000 som funket greit når jeg hadde den(ble funnet på dynga), men etter at den ble gitt bort så ga den opp. jaja er vel den veien det må gå og nå er den kastet. tok vare på deler selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En installerer da ikke OS'et på nytt, feiging ! ;)

Halve moroa er jo å speile disken med HDClone (eller noe) for å så ta samme OS installasjonen opp i et nytt miljø. Det gir alltid noen timers artig fikling.

 

Artig med skjermbyttet forøvrig, det har jeg aldri forsøkt. Neste gang kan du gå til "level 2" og sette inn en større skjerm...

Lenke til kommentar

Så denne maskinen var altså bare 4 år og nesten helt utdatert allerede? Med den utskiftningstakten er det ikke så rart om billig er bedre enn bra i Windows-verdenen.

 

Min nyeste bærbare Mac fyller 7 år i januar, og min eldste fyllte 9 år i august, begge er i daglig bruk. Den yngste har jeg på fanget nå, det er fra den jeg skriver disse ordene, den andre jobber som tallknuser i forbindelse med forskning og som skriverserver i nettverket. Gamle? Tja. Utdaterte? Kanskje litt, men jeg får fortsatt gjort det jeg vil, selv om de tyngste oppgavene nok ville gått litt raskere på en nyere maskin. Så joda, jeg vurderer nok en litt nyere hovedmaskin etterhvert. :cool:

Lenke til kommentar

Med min snegle bærbar gjorde jeg den billigste oppgraderingen noensinne.

Det gikk i sirup til og med etter fersk install av Win XP og da gikk jeg lei, siden den kun gjorde tjeneste som websurfer og litt slikt så la jeg inn Ubuntu på den med dual boot...

Og da ble det fart på udyret, oppstart og alt sammen gikk mye raskere, taper en del på spillbruk, men siden den kun er en surfemaskin så må det ha vært den billigste oppgraderingen jeg noensinne har gjort.

Lenke til kommentar

Så denne maskinen var altså bare 4 år og nesten helt utdatert allerede? Med den utskiftningstakten er det ikke så rart om billig er bedre enn bra i Windows-verdenen.

 

Min nyeste bærbare Mac fyller 7 år i januar, og min eldste fyllte 9 år i august, begge er i daglig bruk. Den yngste har jeg på fanget nå, det er fra den jeg skriver disse ordene, den andre jobber som tallknuser i forbindelse med forskning og som skriverserver i nettverket. Gamle? Tja. Utdaterte? Kanskje litt, men jeg får fortsatt gjort det jeg vil, selv om de tyngste oppgavene nok ville gått litt raskere på en nyere maskin. Så joda, jeg vurderer nok en litt nyere hovedmaskin etterhvert. :cool:

 

Du blander kortene godt her.

Om jeg betaler sykt mye penger (som f.eks. Macbooks) forventer jeg at man får mer kraft og kvalitet som bør vare mye lengre enn billig- og mellomklasse-modeller. Det gjelder uavhengig av hvilket OS maskinen kjører.

Fordelen med mange "billige" laptopper er jo at du kan oppdatere for en billig penge. ..er det mulig med Macbooks, Air osv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sentimentale fjols som vi er, og "litt" nerdete, bestemte vi oss for å gi en gammel traver nytt liv!

 

 

http://www.dellbatteryprogram.com/

 

Jeg fant ut at min 6 år gamle bærbare muligens hadde et batteri som det var feil med. Så dell sendte meg et flunkende nytt batteri og nå har pcen min et batteri i hvertfall 3år til :D

 

Du burde sjekke batteri nummeret ditt der, kansje du er heldig og får et nytt :thumbup:

 

Jeg skulle likt å hatt en ssd i den ,men den har jo bare IDE kontakt :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det batteriet trenger en erstatning ja, pluss kanskje tastaturet? Eller er det bare meg som har tastatur som forbruksvare?

 

Jeg har lekt litt med tanken om å reparere og sette inn SSD i min egen slepbare, men jeg orker ikke siden jeg må bytte ut disk, tastatur og snart skjerm(dårlig baklys) som minimum. Jeg har mye mer lyst til å bygge en bærbar siden jeg ikke finner noen til eget behov, men det blir ikke på lang tid ennå om det er gjennomførbart i det hele. I tillegg må støtte for optimus kome til GNU/Linux før det blir aktuelt å tenke på.

Lenke til kommentar

Artig artikkel :)

 

Likte at det var en Dell 6***-serie, da jeg har skrudd en del på Dell 9400 i forbindelse med praksisplass i utdanning.

Etter et par forsøk på å separere den øverste og nederste delen av kabinettet, skjønte jeg at det var noe som holdt igjen...

 

Jeg flirte litt her, da jeg husker godt første gang jeg skulle undersøke en dell-laptop :wee:

 

Syntes tråden fikk godt frem hvor enkelt og billig man kan oppgradere en gammel laptop, slik at den holder en stund til.

 

10 poeng :thumbup:

Lenke til kommentar

Artikkelforfatter klager på høy pris på original batteriet...

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29008 (9 celler)

Deal Extreme sitt batteri koster 51.76$ altså rundt 300 kr + frakt og moms.

 

 

Jeg har batteri derfra, har hatt det i 5 mnd og er storfornøyd :)

 

 

Batteryclub har batteri til 539 kr

 

http://www.batteryclub.com/ProductList.aspx?CtryNo=578&LangNo=47&Group=LaptopBatteries&Brand=dell&Model=Inspiron+6400 (9 celler)

 

En GOD del billigere en de 1276,75kr/1459,10kr(6celler/9celler) som Dell skal ha for original batteriet...

Endret av SatanClaws
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Genial artikkel! Flott med gjenbruk av maskiner på denne måten. Mye bedre for miljøet at en kaster en skjerm og en CPU enn at en hel laptop blir kastet, spesielt når man virkelig ikke har behov for noen særlig større oppgraderinger. Nesten så jeg skulle ønske jeg hadde en gammel laptop selv jeg kunne oppgradert.

 

Samtidig fikk jo artikkelen meg til å tenke litt også. Har lenge siklet på helt ny hardware til PC-en, men kanskje jeg bare satser på litt mer RAM, en ny CPU, nytt skjermkort og en harddisk til. Sparer penger og miljø på å ikke kjøpe ny PSU, nytt hovedkort og ny kasse. :fun: Den gamle CPU-en og det gamle skjermkortet kan jo uansett sendes nedover i systemet, til en svakere PC i familien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...