Gå til innhold

Chrome OS presentert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Chrome OS skal bli 100 prosent nettbasert

 

Chrome OS bruker sandkasseteknologi, det vil si alle nettsider og programmer kjører i et beskyttet miljø, noe som innebærer at eventuelle skadelige programmer skal ikke kunne infisere resten av systemet.

Videre kommer systemet til å ha et såkalt "verified boot" som skal sikre at oppstarten ikke er infisert.

 

Noen som ser et par motsentninger mellom utklippene over ?

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår opplegget rett, så vil de fleste studenter kunne bruke dette. Min oppfatning er at dette er et OS som ikke ligger lokalt på maskinen, men på internett. Hva OS'et inneholder vil nok være litt begrenset, også fare for at man ikke kan installere det man vil (iTunes, Spotify, Winamp, firefox, msn/skype osv..). Men selvsagt kommer det med Google sine egne produkter ferdig installert ved oppstart. Dette gjør det mulig å surfe og lage/redigere dokumenter, som faktisk er de viktigste funksjonene for en student.. Det vil også kreve mye mindre av en maskin enn ved lokalt basert OS, men igjen trolig mer linje kapasitet..

 

(Mulig jeg driter meg loddrett ut, rett meg gjerne hvis jeg har missforstått..)

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår opplegget rett, så vil de fleste studenter kunne bruke dette. Min oppfatning er at dette er et OS som ikke ligger lokalt på maskinen, men på internett. Hva OS'et inneholder vil nok være litt begrenset, også fare for at man ikke kan installere det man vil (iTunes, Spotify, Winamp, firefox, msn/skype osv..). Men selvsagt kommer det med Google sine egne produkter ferdig installert ved oppstart. Dette gjør det mulig å surfe og lage/redigere dokumenter, som faktisk er de viktigste funksjonene for en student.. Det vil også kreve mye mindre av en maskin enn ved lokalt basert OS, men igjen trolig mer linje kapasitet..

 

(Mulig jeg driter meg loddrett ut, rett meg gjerne hvis jeg har missforstått..)

 

Hvis dette sparer 30 sekunder av din tid hver gang du startet opp forstår jeg ikke bare hvorfor man ikke kan bruke Windows? Da har man i hvertfall alle programmene sine lokalt. Hadde man kunnet koblet seg opp mot en server via VPN eller brukt Cloud kunne dette vært noe hvis man hadde vært student, men for min del hadde jeg aldri fått brukt for dette.

Lenke til kommentar

Åh, det er enda en ting. Chrome OS er åpenbart ikke ment for kraftige, stasjonære maskiner. Laptopen min starter fra kald til inne i X (grafisk miljø) på ~21.7sekunder. Asus UL30A med Crucial C300 SSD, Arch linux. Hadde jeg brukt autologin (dette var med passord. :o) og et lettere grafisk miljø (openbox vs. KDE som jeg har nå) hadde det gått enda fortere. Hadde jeg strippet ned moduler og kernel hadde det gått enda mindre tid. Den starter også umiddelbart fra dvale, som egentlig er alltid. Jeg slår nesten aldri av.

 

Så den enorme hastigheten er det jo ikke.

 

Note: Asus UL30A er en såkalt ultraportabel med strømgjerrig prosessor og dermed ytelse. Mye sterkere enn en netbook, men langt fra vanlige laptoper. Juster tallene etter det.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på at man skal spare så mye i oppstart og fra dvale, er vel mer stabilitet og sikkerhet det går på? Dokumentene er alltid lagret, slipper å tenke på backup (noe som faktisk blir glemt av 80-90% av brukerne (fiksjonellt tall) Sjansen for at ting krasjer er potensielt mindre, samt å få det opp igjen vil kreve mindre tid..

 

For all del, windows/linux gjør dette uten problem allerede, men tror at Chrome OS har en plass i denne verdenen! =)

Lenke til kommentar
Chrome OS skal bli 100 prosent nettbasert

 

Chrome OS bruker sandkasseteknologi, det vil si alle nettsider og programmer kjører i et beskyttet miljø, noe som innebærer at eventuelle skadelige programmer skal ikke kunne infisere resten av systemet.

Videre kommer systemet til å ha et såkalt "verified boot" som skal sikre at oppstarten ikke er infisert.

 

Noen som ser et par motsentninger mellom utklippene over ?

Ja. Det kan jo ikke være 100 % nettbasert, om programmer skal kjøres lokalt...

 

Chrome OS er en Linux distro skreddersydd for Googles nettjenester.

På samme måte som at du, når du kjøper en android-telefon, ikke får root passordet, vil du som bruker av systemet ikke kunne installere ikke-godkjent programvare... (men om du ønsker å installere firefox på systemet så vil det sikker bli mulig, men skal ikke være lett)

 

Men det som er bra er jo at dette er åpen kildekode, så forbedringer i oppstartshastighet et al. vil kunne inkorporeres i andre Linux-systemer...

 

boot-systemet deres er jo også interessant. Vet ikke om dette er åpent... Men om det, er det mulig at flere produsenter tar det i bruk :hmm:

 

som noen har påpekt er det jo en fordel at data lagres/synkroniseres mot Googles "sky" (ingen behov for backup, etc), men man blir jo veldig avhengig av et selskap da... Selv om Google sier at de ikke vil være "ond", så har du jo ingen garanti for at de, senere, ikke vil definere "ond" til å være noe annet enn det du mener...

Lenke til kommentar

Og iPad beviser vel at det er etterspørsel etter produkter som egner seg til web-surfing, men ikke så mye mer.

Etterspørselen etter iPad beviser bare at det er etterspørsel etter "magiske apple produkter" :tease:

 

En ting jeg tenker på her; hva når nettet går ned? Jeg jobber med vpn mot serverparken i hovedkontoret vårt og det er utrolig så hemmet en blir uten nett. Likevel får jeg da gjort noe arbeid, siden all source og programmer også ligger lokalt. Hadde jeg vært veldig plaget så hadde jeg også sørget for å ha en lokal database. Slik jeg forstår dette så har man jo bare en liten papirvekt dersom nettet er fraværende. Håper ihvertfall de virkelig har tenkt på ustabile nett, så det takles uten at man blir nevneverdig plaget. Uten det har det en svært begrenset misjon mener nå jeg.

 

Uansett fint at noen prøver; skal jo blir interessant å se, men jeg har ikke helt troa. Vil nok funke for lette brukere (og det er jo etterhvert mange av de)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...