Gå til innhold

Ny Lightroom og Camera Raw


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Adobes støtte for raw-filer fra D7000 har vært lenge etterlengtet, og nå har den endelig kommet. Mange andre kameraer har vi også savnet støtte for Nå er det meste på plass.

<..>

Vi synes Adobe er unødig sene med denne støtten. Det er tross alt snart 4 måneder siden mye av dette ble lansert.

Nok en grunn til å bruke DNG fremfor PEF og å velge kameraer med DNG-støtte fremfor de som mangler det. Eventuelt nok en grunn til å styre unna Lightroom og Camera Raw.

Lenke til kommentar
Adobes støtte for raw-filer fra D7000 har vært lenge etterlengtet, og nå har den endelig kommet. Mange andre kameraer har vi også savnet støtte for Nå er det meste på plass.

<..>

Vi synes Adobe er unødig sene med denne støtten. Det er tross alt snart 4 måneder siden mye av dette ble lansert.

Nok en grunn til å bruke DNG fremfor PEF og å velge kameraer med DNG-støtte fremfor de som mangler det. Eventuelt nok en grunn til å styre unna Lightroom og Camera Raw.

 

For meg blir det akkurat omvendt. Jeg liker best de kameraene som holder seg til proprietært RAW-format eksakt tilpasset det unike kameraets egenskaper. Og det er nettopp grunnet Lightroom sin fantastiske løsning for å etterbehandle RAW-filer jeg bruker LR.

 

Men folk er forskjellige...

Lenke til kommentar
For meg blir det akkurat omvendt. Jeg liker best de kameraene som holder seg til proprietært RAW-format eksakt tilpasset det unike kameraets egenskaper. Og det er nettopp grunnet Lightroom sin fantastiske løsning for å etterbehandle RAW-filer jeg bruker LR.

Da lever du i en livsløgn om at proprietære råformater kan lagre rådata på en mer tilpasset måte enn åpne råformater. For det er rett og slett ikke sant.

 

DNG gir bare mening med Adobe produktene ...

Hvorfor mener du det?

Lenke til kommentar

Case in point: Jeg har CS4 og Lightroom 2 - og kan ikke åpne noen av de nye proprietære RAW-filene fra de nyeste Nikon- og Canon-husene.

 

Vel - når har ikke jeg personlig planer om å oppdatere hus på en god stund, men det ville være døllt hvis jeg f.eks. skulle fått meg en S95, og ville bruke de kjente og kjære verktøyene mine på RAW-filer fra den.

 

Greit nok at DNG-formatet også kommer i versjoner, men det er sjelden det kommer en endring i det formatet.

 

Mulig jeg kan kjøre en auto-konvertering til DNG, men det er mer behagelig å kunne åpne rå-fila direkte.

 

 

Kunne også VELDIG tenke meg at de proprietære formatene blir mer åpne - det er mange nyanser i CR2-filene jeg ikke får utnyttet i ACR - picture styles, data om vignettering og distorsjon, skjeve hvitbalanser etc. Hadde vært mye bedre om RAW-fila var mer åpen, så tredjepartsleverandører som Adobe kan utnytte disse dataene. Spesielt hvis man har to forskjellige kamerasystemer er det digg å kunne bruke samme RAW-konverter til begge to.

DPP fra Canon har mange fine ting, og gir til tider fantastiske farger, men jeg føler ikke jeg får like god kontroll over konverteringen som i ACR - for eksempel er sliderne for lys og skygge altfor grove - jeg vil ha halve trinn.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg ikke helt frelst av DNG. Per idag kjenner jeg ikke til programmer som bruker DNG formate 100% bortsett fra Adobe sine...

Dersom man f.eks. gjør endringer på DNG fil, ville ikke de endringene vises i noen andre programmer enn Adobe sine

 

Selv bruker jeg Capture One, som jeg syns tålker .NEF filer bedre enn Camera Raw

Lenke til kommentar
DNG gir bare mening med Adobe produktene ...

Hvorfor mener du det?

DNG support i produkter levert fra andre leverandører suger rør. F.eks. Bibble 5 støtter ikke DNG i det hele tatt.

 

Og andre programmer jeg har prøvd (f.eks. ACDsee Pro 3) har ikke klartå tolke DNG-ene korrekt før de tolker de native RAW filene korrekt.

Lenke til kommentar
For meg blir det akkurat omvendt. Jeg liker best de kameraene som holder seg til proprietært RAW-format eksakt tilpasset det unike kameraets egenskaper. Og det er nettopp grunnet Lightroom sin fantastiske løsning for å etterbehandle RAW-filer jeg bruker LR.

Da lever du i en livsløgn om at proprietære råformater kan lagre rådata på en mer tilpasset måte enn åpne råformater. For det er rett og slett ikke sant.

 

DNG gir bare mening med Adobe produktene ...

Hvorfor mener du det?

 

 

Ja...hehe...jeg lever nok på en livsløgn...et akkurat passe uttrykk når det kommer til RAW-formatet på fotokamera...

 

Jeg tror uansett, for meg innen Nikon-verden, at RAW-filene fra et D3 er av et noe annet kaliber enn fra D3100. Og da tror jeg at kameraspesifikt RAW-format har noe for seg.

 

Og skulle det vise seg å være en livsløgn så tror jeg jaggu jeg skal overleve det...

Lenke til kommentar
DNG gir bare mening med Adobe produktene ...

Hvorfor mener du det?

DNG support i produkter levert fra andre leverandører suger rør. F.eks. Bibble 5 støtter ikke DNG i det hele tatt.

 

Og andre programmer jeg har prøvd (f.eks. ACDsee Pro 3) har ikke klartå tolke DNG-ene korrekt før de tolker de native RAW filene korrekt.

 

Det stemmer ikke. Bibble støtter DNG helt smertefritt. Bruker PEF og DNG om hverandre, og har aldri hatt problemer.

Lenke til kommentar

Known Issues in Lightroom 3.3/Camera Raw 6.3

 

* Raw images shot with the Nikon D7000 in Multi Exposure Mode have a strong magenta color cast. The cast can be partially corrected by setting the white balance using the eye dropper tool. The issue will be corrected in a future update.

 

Uff, lykke til med å få adobe til å rette på det.. NEF filene fra D700 får alltid ett klart stikk av magneta i bilder av hud. Til og med gratis programmet irfanview konverterer NEF filene bedre enn camera raw :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Uff, lykke til med å få adobe til å rette på det.. NEF filene fra D700 får alltid ett klart stikk av magneta i bilder av hud. Til og med gratis programmet irfanview konverterer NEF filene bedre enn camera raw :roll:

 

Jeg antar at du mener D7000 her, og ikke D700? Fordi jeg er ikke plaget med fargestikk på min D700 iallefall.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg antar at du mener D7000 her, og ikke D700? Fordi jeg er ikke plaget med fargestikk på min D700 iallefall.. ;)

 

Nei, jeg mener D700. Andre jeg har snakket med som har D700 har samme problem, og jeg har hatt problemet med begge mine D700, så det er rart hvis det ikke er noe problem hos deg. Det som går igjen er at hud får ett skjær av magneta, og i en del andre tilfeller så heller rød mot magneta også. Merket det godt når jeg fotograferte en rekke røde biler i sommer.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Bibble støtter DNG helt smertefritt. Bruker PEF og DNG om hverandre, og har aldri hatt problemer.

Hvilken versjon av Bibble? Det er mulig at Bibble 4 støttet DNG. Men Bibble 5 vet ingenting om de.

 

Jeg har versjon 5.1g pro , og det leser og redigerer DNG helt fint..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...