Gå til innhold

Diskusjon og spørsmål om/rundt paragliding


Redalon

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

Jeg har funnet svært få tråder om paragliding her på diskusjon.no, og de som er virker utdaterte. Derfor starter jeg en ny tråd der alle som driver med eller er interessert i å prøve paragliding kan diskutere eller stille spørsmål rundt sporten.

 

Paragliding er en sport der man benytter seg av en slags fallskjerm sammen med luftstrømmer for å holde seg oppe luften. En erfaren paragliderpilot kan fly i mange timer i strekk, i hastigheter oppimot 65km/t.

 

Legger til en lite klipp for de som er interessert :)http://www.youtube.com/watch?v=FgurmswIYBw

 

 

Selv har jeg ingen erfaring med sporten, men jeg er veldig interessert i å prøve så fort sjansen byr seg.

 

Starter tråden med egne spørsmål; Hvor i landet finner jeg gode kurs? Kom også over et sted hvor det stod om diverse graderinger innen paragliding, da beskrevet som pg1, pg2 og pg3. Jeg lurer på hva disse står for, og hvor mange kurs man må gjennom før man har muligheten til å fly på egenhånd, uten oppsyn av instruktør?

 

Det hadde og vært morsomt både for meg, og sikkert mange andre, å høre erfaringene fra både de erfarne innen sporten, og de som bare har prøvd en gang eller to. :)

 

Om det blir vist interesse for tråden vil jeg oppdatere førsteposten med informasjon og svar på ofte stilte spørsmål, etterhvert som jeg selv får litt mer kunnskap om emnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Flyr selv paraglider, og så langt har jeg rundt 70 Timer, og 130 Turer i loggen. Sikkerhetskurs har jeg tatt, men av en eller annen merkelig grunn aldri fått noe bevis på.

 

Redalon

Angående graderingssystem så heter det PP2 PP3 PP4 og PP5.

 

Mer info om dette og utdanningsløpet har jeg hentet fra Jæren Hang- og Paraglider Klubb sine nettsider.

 

 

Utdannelse

Det er svært viktig at man ikke starter med dette på egenhånd. I sportens spede begynnelse fantes det (selvfølgelig) ingen som var "ekspert" og man var tildels avhengig av "prøve og feile" metoden. Dette førte opp gjennom årene til en rekke ulykker som følge av at man ikke visste hva man gjorde. Heldigvis så er det ikke lengre slik. Paragliding er i Norge organisert under Norsk Aero Klubb (NAK) og Luftfartsverket, som står for utdanning og godkjenning av instruktører. Vi bruker et utdanningssystem som kalles Para Pro. Dette ble godkjent som internasjonal standard for paraglider utdannelse i 1990.

 

Para Pro har som målsetning å utdanne hver enkelt utøver til selvstendige piloter som er i stand til å ivareta sin egen og andres sikkerhet. Flysikkerhet har absolutt førsteprioritet. Progresjonsstigen består av 4 trinn (PP2-5) der utøverne, basert på egne forutsetninger, flyr innen de retningslinjer som er gitt for hvert trinn.

PP2 - elev - etter endt nybegynnerkurs.

PP3 - - pilot, lett sveving - etter minst 60 turer og 10 timer + eksamen. Du har nå lov til å fly i løft uten instruktør.

PP4 - pilot, avansert sveving - etter minst 40 timer, sikkerhetskurs, 1 år + eksamen. Du skal nå kunne beherske flyging i turbulens.

PP5 - pilot, distanse/konkurranse/acro - etter minst 80 timer, 5 distanseturer. Du er nå sjef.

TP - tandempilot - Minst PP4 og 5 turer tandem med instruktør.

 

Minstealderen for å ta paraglider sertifikat er 18 år (15 år med tillatelse fra foreldre).

 

Nybegynnerkurs som leder til PP2 består av to deler, en praktisk del og en teoretisk.

 

Den praktiske treningen starter på flat mark med enkle øvelser og du avanserer til større høyder etter hvert som instruktørene finner deg skikket, og du selv føler at du mestrer teknikkene. Du lærer å starte, korrigere, styre, bremse og lande kontrollert.

 

I teoretiske emner får du innføring i aerodynamikk, praktisk flyging, materialkunnskap, meteorologi og førstehjelp.

 

For å få sertifikat trinn 2 må du ha minimum 20 godkjente turer i skolebakke, 10 godkjente høydeturer og bestått teoriprøve. Dette er det kurset dreier seg om. Under høydeturene skal du også gjennomføre enkelte øvelser, som "dra ører", 360, sakteflyging, og lande med bakriser (simulert styrelinebrudd). Høydeturene skal ha en minste høydeforskjell på 250 m. På Gjesdal er høydeforskjellen 280m.

 

Paraglideren

Paraglideren skiller seg fra de fleste andre luftfartøyer ved at den ikke har en stiv indre strukturell ramme. Den er en videreutvikling av firkantfallskjermen, og holdes oppe av det trykket som bygges opp inne i glideren av den luften den flyr igjennom. Dvs. at trykket inne i glideren er større enn det utenfor. Paraglideren er sydd i dacronduk el. tilsvarende (ligner spinnakerduk). Det stilles strenge krav både til styrke, stabilitet, og flyegenskaper for at gliderne skal bli godkjent. Vekten av komplett utstyr ligger på 10-25kg avhengig av typen utstyr. Flyfart kan varieres mellom 20 og 60km/t. Minimum synk er rundt 0,9 - 1,4 m/s og glidetall 7:1 - 10:1.

 

Starten foregår normalt ved igangløping i nedoverbakke. Skjermen legges ut på bakken før start. Piloten spenner seg fast i et seletøy (som kan sammenlignes med en god lenestol) og tar et styre-/bremsehåndtak i hver hånd. Disse er festet til liner som går opp til bakkant av skjermen. Skjermen fylles med luft og kommer opp over piloten idet han løper forover som når man løper opp en drage. Ved en kombinasjon av økende hastighet og at terrenget skråner så tar man av og flyr. Paraglideren styres ved at man lener seg til den siden man ønsker å svinge og trekker i styre-/bremselinen på den samme siden. Hastigheten reguleres ved å endre angrepsvinkelen på skjermen med hjelp av styre/-bremselinene og evt. et hastighetssystem som man regulerer med bena.

 

Oppadgående luftstrømmer skapt av vind mot stigende terreng eller ujevn oppvarming av bakken (termikk) blir benyttet for å holde seg oppe eller stige etter de samme prinsipper som gjelder for hangglidere og seilfly. Man kan fly alt fra korte glideturer til krevende distanseturer på flere timer og mange mil.

 

 

 

Hoikka

Den filmen du har lagt inn der er ikke paragliding, men noe som heter for speedriding eller speedflying, det er små "paraglidere" som er laget for å fly fort nedover fjellsider med og uten ski.

 

Mer info om dette kan leses på Norsk Luftsportsforbund sine nettsider:

http://www.nlf.no/HGPG/Nyheter/Sider/Speedriding2011.aspx

Endret av exin89
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hvor mye koster det for et sikkerhetskurs for å fly paraglidning ca?

 

Sikkerhetskurs er et kurs som arrangeres utenom selve kurset for å fly paraglider.

Vanlig paragliderkurs koster som nevnt mellom 8000-10000.

Det kreves sikkerhetskurs før man kan gå fra PP3 til PP4.

 

Sikkerhetsskurset koster ca 1500kr. Litt forskjellig fra klubb til klubb.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...