Gå til innhold

Test: Apple Ipad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3t93k9

I tilleg til:

 

- Proprietær ladeløsning

- Svak på videovisning

- Dyr

- Apple bestemmer!

 

Hadde aldri trodd den skulle få en 6er bare etter å ha lest det der. (Leste bare plus og minus i artikkelen..)

 

Jaja, dere gir jo 6ere til alle appleprodukter?

Lenke til kommentar

amobil fremstår nok en gang som apple fans.

 

- elendig formatstøtte

- mangler flash

- dårlig video

i tilleg til at manglende flashstøtte begrenser nettsurfingen.

 

hvordan fortjener den 6??

 

Sikkert dritkult med ipad, men er litt enig. Fortjener den virkelig en sekser?

 

Kunne gjerne tenkt meg en, men det er alt for dyrt + at du må installere itunes og følge apple sine regler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er særdeles sjelden jeg klager over anmeldelser, da det alltid er snakk om en person/et panels subjektive mening.

Dette får bli unntaket, for selv om iPad er et kult og morsomt produkt(som jeg selv har), fortjener det ikke på noen måte noen 6er.

 

Jeg har også en Samsung Galaxy Tab som er den som blir klart mest brukt, og som jeg er mye mer fornøyd med. Selv den vil jeg allikevel kun gi en svak 5er eller sterk 4er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva i alle dager er det som foregår??

Her feiler jo Apple på viktige punkter og leverer en minusliste som er helt bak mål i 2010.

Likevel gir dere den terningkast 6?

Hva i alle dager er det dere driver med i redaksjonen? Tør dere ikke gi Apple produkter en karakter de har gjort seg fortjent til?

Gratulerer, dere har nettopp valgt å publisere en test som aldri skulle sett dagens lys.

Ingenting i denne testen henger sammen, å heller ingenting ved iPad (basert på deres egne pluss og minus) gjør den fortjent til en 6'er!

Endret av mobifil
  • Liker 2
Lenke til kommentar

phax: Jepp, det er veldig mye rart vi hadde ønsket oss i Ipad. Men, så godt som ingen andre førstegenerasjonsprodukter leverer den brukeropplevelsen som Ipad og Galaxy Tab leverer. Dermed får det heller være at en USB-inngang stod på ønskelisten. Dette fins på enkelte andre nettbrett, men brukeropplevelsen der er langt fra like god. Da foretrekker vi brukeropplevelsen, og håper på å få i pose og i sekk neste generasjon.

 

Vi kan ikke karaktersette etter en ønskeliste som vi personlig har. Bare for å ta et lettvindt eksempel kunne vi fortsatt klaget over at bildekvaliteten fra de beste kameratelefonene ikke når opp til de beste kompaktkameraene. Eller trukket for ting som nesten ikke fins på markedet, så som optisk zoom på et mobilkamera.

 

Hva terningkastet angår. Ipad har noen mangler. Så må man spørre seg hva man faktisk kan få i et produkt av denne typen i dag. Det mest åpenbare svaret er bedre formatstøtte og et åpnere system. Galaxy Tab stiller bedre her. Likevel er spillopplevelsen av ymse grunner ofte svakere på Galaxy Tab. Utvalget i Apples App Store er også betydelig bedre på generelt grunnlag.

 

Det bør også gå frem av testen at Ipads potensiale ikke oppfylles fullt ut før man tar en tur innom App Store. På godt og vondt. Det er en smakssak om det er en bra eller en dårlig ting. For noen vil det være en kjip ting å måtte betale for apps straks etter innkjøp, mens andre får pustevansker av at skjermplassen tas opp av medfølgende apps de ikke bruker.

 

Det fins også delte meninger om hva den beste skjermstørrelsen er. Mange mener at 7 tommer er for lite, og synes Ipads skjerm på 9,7 tommer er betydelig mer passende for formatet. Dette er en smakssak, og dermed kan vi heller ikke trekke for den store størrelsen. I redaksjonen foretrakk vi Samsungs løsning, men vi ser helt klart at Apples løsning har noe for seg. Ipad er bedre på nett (foruten Flash) og på spill, men dårligere på film.

 

At Apple bestemmer hvilke apps man skal ha tilgang på, og at man blir låst inne i et veldig lukket økosystem er også noe meningene er delte på. Argumentene er mange, men etter vår mening er det rett og slett det enorme utvalget som møter en i både tilbehør og applikasjoner som gjør at det er greit levelig, selv om det er et irritasjonsmoment.

 

Slik kunne jeg jo egentlig fortsatt.

 

Skulle jeg valgt mellom Galaxy Tab og Ipad selv, hadde jeg nok valgt Galaxy Tab. Likevel har Ipad omtrent en styrke for hver svakhet, kontra Galaxy Tab. En av styrkene (i forhold) er også prisen, selv om den er dyrere enn mye annet. Det er også viktig å få med seg at å holde hver pluss og hver minus mot hverandre ikke gir det endelige svaret. Noen av trekkene er små og noen av plussene er store. Størrelsen får man ikke nevneverdig inntrykk av uten å lese resten av teksten :)

 

Skal vi vente på det perfekte produktet kommer vi aldri i mål. Det er en av årsakene til at mobiltestene våre har et automatisk system som nedjusterer ettersom nye og bedre produkter kommer på markedet. Foreløpig er ikke nettbrett del av dette systemet, men det er noe vi vil se på ettersom vi får flere brett inn til test.

Endret av fjarle
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se nytteverdien i Ipad.

Hvorfor ikke bare kjøpe seg en netbook til halve prisen og uten alle restrikasjoner som Apple operer med.

Det er tull, og det vet du. Jeg har en netbook, og den har jeg ikke rørt siden April, når jeg fikk min iPad. En netbook er ikke i nærheten av iPad når den gjelder bruksområde, og jeg hadde aldri orket å brukt en netbook til det jeg bruker iPaden til.

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se nytteverdien i Ipad.

Hvorfor ikke bare kjøpe seg en netbook til halve prisen og uten alle restrikasjoner som Apple operer med.

Det er tull, og det vet du. Jeg har en netbook, og den har jeg ikke rørt siden April, når jeg fikk min iPad. En netbook er ikke i nærheten av iPad når den gjelder bruksområde, og jeg hadde aldri orket å brukt en netbook til det jeg bruker iPaden til.

Du har da mye større bruksområde på en netbook enn på Ipad.

Du kan se film på en netbook med hvilket program du vil, du har mye større HDD på en netbook osv.

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å se nytteverdien i Ipad.

Hvorfor ikke bare kjøpe seg en netbook til halve prisen og uten alle restrikasjoner som Apple operer med.

Det er tull, og det vet du. Jeg har en netbook, og den har jeg ikke rørt siden April, når jeg fikk min iPad. En netbook er ikke i nærheten av iPad når den gjelder bruksområde, og jeg hadde aldri orket å brukt en netbook til det jeg bruker iPaden til.

 

En netbook er ikke i nærheten av en iPad på bruksområder? Tror noen mista deg i gulvet når du var liten, for til og med Steve Jobs VET at det du skrev der er bullshit fra ende til annen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ey, ikke begynn iPad vs. Netbook diskusjonen for femhundredeognittiendegang. Den diskusjonen har vi hatt litt for mange ganger og jeg trodde ærlig talt at hvorfor disse enhetene ikke kan sammenlignes var brakt på det rene. Trenger ikke å krangle bare for å krangle.

 

Ok?

 

Ellers fin test, som oppsummerer godt. Skjermstørrelsen er etter min mening veldig god, men den er dessverre i overkant tung. Dette merkes om man sitter med den lenge feks. i hendene uten lene eller bordunderlag. Men ellers en flott enhet som virkelig setter prikken over i'en på multimedialøsningene i hjemmet. Vekt er således en av mange ting jeg antar det er valgt å fokuseres på ved lansering av versjon to. Håper ikke skjermen blir mindre.

 

e: korreksjon

Endret av R083r7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var en fin test ja, likte spesielt at dere dro fram flere eksempler på apps for å forbedre opplevelsen. Det er kanskje her iPad skiller seg mest ut fra konkurrentene, har foreløpig ikke hørt om noen Android apps som er lagd for tablet formatet.

 

Ganske enig med de negative punktene dere trekker fram, at den mangler flash er et større problem på denne enheten enn en iPhone f.eks., og det hadde vært digg å kunne legge over .mkv i 720p uten å konvertere den lille måneden jeg hadde iPad i sommer. Bare en liten ting: Det er ikke noen "Apple variant" av H.264 iPaden støtter, den støtter Main Profile Level 3.1 i en mp4 container, som er ganske standard og også spilles av med WP7, Android osv.

 

Ellers må jeg gi kudos til fjarle for å følge opp kommentarfeltet i testene sine bra, har sett det flere ganger nå og jeg er imponert!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...