Gå til innhold

Bredbåndsutbygging stoppes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klippet fra digi:

 

Hoff mener at Vegdirektoratets forslag vil sette en effektiv stopper for markedsmessig utbygging av bredbånd i Norge.

 

– Forskriftsforslaget viderefører prinsippene om at vegholder skal få dekket sine merkostnader ved at vegen benyttes som infrastrukturkorridor for blant annet bredbånd. Et krav om at fiberkabler må graves 80 cm ned i bakken medfører en svært stor kostnadsøkning for bredbåndsutbyggerne, ved at man da i praksis må skifte ut halve veibanen, når man graver ned en kabel som i praksis kan freses 8 cm ned i veibanen.

 

 

8cm er tydeligvis malen, jeg forstår godt at veieier ikke ønsker veien full av kabler som ligger såpass nær vegoverflaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

8cm er tydeligvis malen, jeg forstår godt at veieier ikke ønsker veien full av kabler som ligger såpass nær vegoverflaten.

:ohmy: Ligger den så nær overflata skal det vel ikke mye telehiv til før kabelen må skjøtes. Høres ikke helt trygt ut, nei.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal fiber legges i bakken?

Snurrfiber er like bra.

 

Det er også maskiner som kan dra ut kobberene i kabelen og dra fiber inn i samme kabel. Men 8 cm ned i veigropen er billigst.

 

I store byer som NY, Stockholm, Moskva, London, WC, LA, osv legges det fiber i kloakken, funker fint det også.

Lenke til kommentar

Her har vi akkurat blitt påkoblet fiber ... sitter på 50 / 50 Fiber akkurat nå men det er snakk om å lansere raskere linjer etterhvert ... og der jeg bor er det kanskje 3000 innbyggere.

 

Utbyggingen ble foretatt som et spleiselag mellom kraftselskapene i to nabokommuner og et lokalt bredbåndselskap. Så nå får vi 10/20/50 linjer med kabeltv og iptelefon for den som ønsker.

 

Fiberutbyggingen her er foretatt med en kombinasjon av blåserør i bakken og stolpemontert kabel.

 

Så ja, det lar seg gjøre i grisgrendte strøk også :)

Lenke til kommentar
Regjeringens mål er å bygge bredbånd med større kapasitet til å møte fremtidige behov i Norge.

Distriktssatsingen skjer innenfor begrensede budsjetter og går dermed ut over tettsteder og byer. Er dette i tråd med fremtidige behov? Over hele landet kan man jo observere fraflytting i distriktene og tilflytting til tettsteder og byer. Man kan også observere forgubbing i distriktene. Skal man satse på framtida så må man satse der de unge flytter til og der man ser befolkningsvekst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Regjeringens mål er å bygge bredbånd med større kapasitet til å møte fremtidige behov i Norge.

Distriktssatsingen skjer innenfor begrensede budsjetter og går dermed ut over tettsteder og byer. Er dette i tråd med fremtidige behov? Over hele landet kan man jo observere fraflytting i distriktene og tilflytting til tettsteder og byer. Man kan også observere forgubbing i distriktene. Skal man satse på framtida så må man satse der de unge flytter til og der man ser befolkningsvekst.

Det kommer jo helt ann på hva som regjeringens intensjoner. Hvis man f.eks skal hindre fraflytting fra mindre tettsteder og landsbygda må man bruke resurser på slike ting der også. Kan jo være hakket mer attraktivt å bo i skauen hvis man ikke må reise til jobben hver dag, men kan ha hjemmekontor f.eks.

 

 

 

Lenke til kommentar
Eller man kan se det slik at de legger til rette for at folk ikke skal trenge å flytte?

Er det statens oppgave? Hva om noen vil flytte på grunn av at de ikke trives i tettsteder og byer? Er det statens oppgave å bruke penger på å forhindre det? Hvis man kommer frem til en forskjellsbehandling her, hvorfor skal man forskjellsbehandle? Synes dere det er rettferdig?

Lenke til kommentar

Simen1: Jeg er uenig med deg. Jeg bor omtrent så sentralt som det går an å bo i Norge, bokstavelig talt. Og jeg trives godt her, selvom 13000 i måneden er litt mye for en 40kvm leilighet. Jeg jobber selvstendig og er egentlig bare avhengig av en bra linje for å kunne gjøre jobben min. Jeg har mistet den nærmeste familien og flere venner har flyttet til utlandet, enten for studier eller for jobb. Jeg kunne egentlig tenke meg å flytte _ut_ av byen, men det forutsetter altså at jeg har en skikkelig bra linje dit jeg flytter. Jeg tror det er fornuftig økonomi å la folk bo der de ønsker å bo. Jeg tror også at stadig flere kunnskapsarbeidere -- eller kontorrotter, om du vil -- vil ønske seg bort fra byen, såfremt de har en praktisk mulighet til å velge den bort.

 

Data og fiber og en eng med løvetann, ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1: Jeg er uenig med deg. Jeg bor omtrent så sentralt som det går an å bo i Norge, bokstavelig talt. Og jeg trives godt her, selvom 13000 i måneden er litt mye for en 40kvm leilighet. Jeg jobber selvstendig og er egentlig bare avhengig av en bra linje for å kunne gjøre jobben min. Jeg har mistet den nærmeste familien og flere venner har flyttet til utlandet, enten for studier eller for jobb. Jeg kunne egentlig tenke meg å flytte _ut_ av byen, men det forutsetter altså at jeg har en skikkelig bra linje dit jeg flytter. Jeg tror det er fornuftig økonomi å la folk bo der de ønsker å bo. Jeg tror også at stadig flere kunnskapsarbeidere -- eller kontorrotter, om du vil -- vil ønske seg bort fra byen, såfremt de har en praktisk mulighet til å velge den bort.

 

Data og fiber og en eng med løvetann, ikke sant?

Det høres vel og bra ut, men du skriver ikke noe om hvorfor alle andre (staten) skal betale for bygging av bredbåndslinja di.

 

La oss si du velger et sted der kostnaden blir 1 million kroner for den kapasiteten du ønsker. Hvorfor skal ikke folk selv betale den regninga? På avdrag om så for å få delt kostnaden over lengre tid? Skal de som bor vegg i vegg i tettstrøk og byer betale MER for at DU skal få en svinedyr linje langt ute i skogen til kunstig lav pris (samme pris som de som bor vegg i vegg)?

Lenke til kommentar
Dersom Vegdirektoratets forslag skulle gå gjennom, tror Hoff at kommersielle aktører vil slutte å legge fiber, slik at det offentlige må inn med store støttebeløp dersom næringslivet og befolkningen skal få bredbånd i samsvar med erklærte mål.

Regner med at det offentlige ikke vil sponse en krone med staten vi har i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...