Gå til innhold

Høyttalere går på likestrøm!


-=CH=-

Anbefalte innlegg

en ting som blueEAGLE sier er noe feil, høytalerne går bare på likestrøm, hadde du hatt vekselstrøm inn på en høytaler ville du bare fått støy og dårlig lyd, likestrømmen til høytalerne kan forveksles med vekselstrøm da den går opp og ned i kraft, for å gjengi lyd. en annen vesentlig feil mange gjør om ledningene er koblett i rett utgang, er at de forveksler pluss og minus, noe som gjør at spolen trekker feil vei og derfor sprenger høytalerene....

 

 

Du kan trygt bære ut høytalerene i søppla, sorry bro!

 

 

 

 

ps: Sprengte høytalere er helt daue, i motsettning til halvsprengte som gir lyd, ofte i form av blafring og ulyd, men de er alikevel sprengte!

 

ps2: Ville sjekka koblingene for å være sikker på at de er rett koblett, med nok kobber i hvær kobling!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en ting som blueEAGLE sier er noe feil, høytalerne går bare på likestrøm, hadde du hatt vekselstrøm inn på en høytaler ville du bare fått støy og dårlig lyd, likestrømmen til høytalerne kan forveksles med vekselstrøm da den går opp og ned i kraft, for å gjengi lyd. en annen vesentlig feil mange gjør om ledningene er koblett i rett utgang, er at de forveksler pluss og minus, noe som gjør at spolen trekker feil vei og derfor sprenger høytalerene....

Du store allverden! Ikke mye kunnskap som ligger bak slike svar.

 

Naturligvis går høyttalere på vekselstrøm. 

Og å bytte pluss og minus har naturligvis ikke noe å si (absolutt fase har lite å si).

 

Kjente symptomer ved sprengt høyttaler:

Deformert spole som skraper.

Løse viklinger på spole.

Spider (indre oppheng) revet løs fra rammen.

 

 

 

Endret av Hårek
  • Liker 4
Lenke til kommentar

en ting som blueEAGLE sier er noe feil, høytalerne går bare på likestrøm, hadde du hatt vekselstrøm inn på en høytaler ville du bare fått støy og dårlig lyd, likestrømmen til høytalerne kan forveksles med vekselstrøm da den går opp og ned i kraft, for å gjengi lyd. en annen vesentlig feil mange gjør om ledningene er koblett i rett utgang, er at de forveksler pluss og minus, noe som gjør at spolen trekker feil vei og derfor sprenger høytalerene....

Sorry mack, men det er nok du som tar feil her. Vi starter med uttrykket som er likespenning. Det som kjennetegner denne er at den ideelt sett holder seg stabil i forhold til jord. En forsterker bruker likespenning i styringskretsen som forsterker signalet, men signalet er alltid vekselspenning.

 

Det å koble høytarenes poler mot produsentens anbefaling vil aldri alene kunne sprenge høytaleren. Den eneste måten det kan forringe en lydopplevelse på er hvis polariseringen på høytalerene ikke er lik slik at en høytaler presser ut mens den andre trekker inn selv om lydsignalet tilsier at begge høytalerene skulle gått samme vei. Du kan argumentere så lenge du gidder at du hører forskjell på en enkel høytaler som vibrerer 20000+ ganger i sekundet hvis den dytter eller trekker på positiv puls. Jeg kommer ikke til å tro deg.

Lenke til kommentar

I det sekundet strøm går fra huset ditt og inn i ett aperatt som har elektroniske deler, gjøres det om til likestrøm, enten dere har lyst og vite det eller ikke, ett oscilloskop vil vise dere en strøm som ser ut som vekselstrøm, men i realiteten er alt likestrøm, grunnen til at det er likestrøm, er fordi du ville fått høytalerene til og slå feil vei vær gang spenningen datt over på minus, men så lenge alt er på pluss siden, og ned til minus, men ikke over minus er det likestrøm!!!!!

 

og for den uvitne er jord minus, uansett hvilket anlegg det er eller om det enten er vekselstrøm eller likestrøm! MEN du kan lure strømmen ved og plasere inn ett batteri, hvor minus siden fungerer som Jord, eller en elektrisk motor som bare sender strømmene feil rettning i stede for jord!

 

nei du hører kansje ikke alltid om høytaleren slår feil vei, men det vil skade høytaleren, og spolen, om det ikke skjer der og da, vil du merke det i senere tid hvis det vedvarer og slå feil

Endret av -=CH=-
Lenke til kommentar

I det sekundet strøm går fra huset ditt og inn i ett aperatt som har elektroniske deler, gjøres det om til likestrøm, enten dere har lyst og vite det eller ikke, ett oscilloskop vil vise dere en strøm som ser ut som vekselstrøm, men i realiteten er alt likestrøm, grunnen til at det er likestrøm, er fordi du ville fått høytalerene til og slå feil vei vær gang spenningen datt over på minus, men så lenge alt er på pluss siden, og ned til minus, men ikke over minus er det likestrøm!!!!!

 

og for den uvitne er jord minus, uansett hvilket anlegg det er eller om det enten er vekselstrøm eller likestrøm! MEN du kan lure strømmen ved og plasere inn ett batteri, hvor minus siden fungerer som Jord, eller en elektrisk motor som bare sender strømmene feil rettning i stede for jord!

 

nei du hører kansje ikke alltid om høytaleren slår feil vei, men det vil skade høytaleren, og spolen, om det ikke skjer der og da, vil du merke det i senere tid hvis det vedvarer og slå feil

Jeg håper for guds skyld at du er et troll eller at du aldri har lest en eneste bok om elektronikk eller elektromagnetisme for hvis ingen av de over stemmer så må du være usannsynlig dum.

 

I et likespenningssystem så blir jord betegnet som 0. Det er fullt mulig å ha +12v, -12v og jord i samme system. Faktisk så avhenger de fleste operasjonsforsterkere av det, men det er en helt annen historie.

 

Et lydsignal i en høytaler svinger alltid rundt et null-punkt. Det nullpunktet er jord. Når det ikke er signal så skal høytaleren ha +/- 0 volt. Det er tilfeldigvis det samme spenningsnivået som er på jord. Et signal skal svinge rundt dette punktet, altså gå høyere og lavere. Dette for at spolen skal svinge begge veier rundt hvilestillingen...

 

 

Trenger jeg å tegne et bilde til deg?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
nei du hører kansje ikke alltid om høytaleren slår feil vei, men det vil skade høytaleren, og spolen, om det ikke skjer der og da, vil du merke det i senere tid hvis det vedvarer og slå feil

 

Om du påstår det vil det sannsynligvis være en smal sak for deg å forklare nærmere hvorfor det kan skade spolen, hvorfor det kan ta litt tid og hva som er "feil vei". Andre veien vil jo logisk nok bli "riktig vei". Her er Klippel-genererte kurver for Peerless 830845, så kan vi bruke det som eksempel:

 

klippel1.JPG

Endret av epifant
Lenke til kommentar

@-=CH=- Du bør snarest innse dine særdeles snevre kunnskaper om elektronikk og ikke skrive noe mer. Dette ble jo helt hinsides.

Minner meg om en annen debattant fra Rogaland som også har sterkt overvurdert tro på egne kunnskaper. Men det kan jo være morsomt å lese.Du kan jo tenke over følgende:

Koble et høyttalerelement til et lite batteri. Observer at membranen beveger seg en vei, og at den faller tilbake til utgangspunktet når strømmen brytes.

Så snur du polariteten, og observerer at membranen beveger seg den andre veien.

 

Du er da nødt til å konkludere med at membranen kan bevege seg i begge retninger rundt et midtpunkt.

Midtpunktet tilsvarer null spenning, og det trengs positiv og negativ spenning for å utnytte membranens bevegelser.

Og spenning som varierer slik er det vi kaller vekselstrøm.

 

Og jord er ikke nødvendigvis minus. Jord er bare en referanse, det kan være hva som helst.

 

 

 

Lenke til kommentar

Om en høytaler aldri hadde gått over under "nullpunktet", så hadde det ikke blitt serlig fin lyd..

 

Vært borti forsterkere med feil som gjør at de bare leverer halve sinuser.. ikke spesielt fin lyd.. 

 

Tror virkelig  -=CH=- trenger å google litt om lydforsterkere :)

 

 

 

Edit: for å hjelpe trådstarteren litt: Prøv å forsiktig dytte elementet litt inn med en hånd, veldig forsiktig. Hører du skraping eller "rasling" så er det bare å kaste.. koster vel mere å reparere ett ødelakt element enn å kjøpe ett nytt.

 

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

HØYTALERE FUNGERER PÅ LIKESTRØM!!!!!!!!! JEG ER KANSJE IKKE DEN BESTE OG FORKLARE DERE FOLK I DETTE FORUMET AT HØYTALERE GÅR PÅ LIKESTRØM, MEN DETTE BILDE VIL FORKLARE DET BEDRE

 

image001.jpg

 

LINJEN SOM GÅR GJENNOM HELE BILDE ER PUNKTET 0 VOLT. vekselstrøm vandrer over fra minus til pluss (hopper frem og tilbake over 0volt linjen) mens likestrøm holder seg bare på pluss siden

 

en spole som spennigsettes feil vei vil til slutt brenne opp, avhengig av kvalitet og størrelse (nei jeg snakker for guds skyld ikke nødvendigvis om en skikkelig brann som dere ser for dere en brann, men spolen vil bli ødelagt) grunnen til at jeg vet dette? Fordi jeg bytter brente spoler on a daily basic. ikke høytaler spoler, men spoler generelt. Elektronikk? ja jeg har også studert det lenge nok til og konkludere med at HØYTALERE GÅR PÅ LIKESTRØM, I EN VEKSELSTRØM liknende bevegelse, noe bilde mitt vil vise bedre en jeg klarer og forklare det selv!

Lenke til kommentar

Har fagbrev som servicelektroniker, og kan fortelle deg at du tar feil.

 

Slik du beskriver, ville en høytaler bare beveget seg utover..

 

har du noen gang sett på en høytaler som spiller? den beveger seg nemlig innover også.

 

Edit: kansje ikke den beste videoen, men du ser at subwooferen beveger seg begge veier:

 

 

 

Edit 2: kan og legge ved hvordan utgangen på en forsterker ser ut på ett Oscilloskop:

 

 

 

Går det bare en vei?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Om du ser på Klippel-kurvene jeg postet ser du at den horisontale aksen er angitt som X[mm]. Altså slaglengde. Fra -14mm via 0 til 14mm. Kjører du en hel vekselstrømsperiode gjennom en høyttalerspole vil du få en kurve som tilsvarer de jeg postet, fordi membranen vil bevege seg fra det ene ytterpunktet (helt ut) via 0 (hvilestilling) til det andre ytterpunktet (helt inn). Gjorde man det samme med en likestrømsperiode ville kurven gått fra -14mm til 0mm og stoppet der. Jeg regner med du ser logikken?

Lenke til kommentar

Raskeste jeg fant musikk på ett oscilloskop på youtube.

 

Men bare å prøv å se selv om du har ett ett oscilloskop, blir likens. (avhengig av sang da selfølgelig, men svinger begge veier)

 

 

 

 

Blir enda en video, slik skal man stille inn gain på en bilforsterker, ved bruk av ett ett oscilloscop.

 

 

Om du ikke ser at det er "vekselspenning" her så begynner jeg å lure altså..

 

 

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

grunnen til at jeg vet dette? Fordi jeg bytter brente spoler on a daily basic.

 

Hvis du da har sett en spole så vet du at den består av en (eller fler, avhengig av spilen) tråder som er viklet i ring, ofte rundt en kjerne.

 

Påstår du virkelig at impedansen eller den ohmske resistansen i tråden er avhengig av hvilken vei du vikler tråden rundt kjernen?

 

Det som tar livet av de fleste spoler er jo nettopp likestrøm (en jevn spenning over tid). I en høyttaler så oppstår denne likestrømmen når forsterkeren klipper signalet slik at toppene og bunnene i signalet blir flate.

Lenke til kommentar

Så vidt eg har forstått er lydsignal på ein måte begge delar, men ein høgtalar kjører på vekselstraum.

 

I nokre trinn for behandling av lydsignal er det lagt inn ein DC offset, som går ut på å få signalet til ei side av 0, som vist på biletet under. Når signalet har DC offset kan ein modulere frekvens og amplitude.

 

dcoffset.png

 

Dette er eit DC-signal som ikkje er heilt reint. Signalet varierer, men går samtidig aldri går under null. Det blir visst kalt AC med DC offset eller bias. Signalet som går ut til elementene er derimot ikkje i denne formen, men med 0 som nullpunkt for å få eit maksimalt dynamisk spekter. Så fort signalet svinger over og under null vil du få svingningar som elementet gjengir som lyd. Dersom midtpunktet mellom svingingene er langt frå 0 vil ein ikkje få maksimal dynamikk i lyden.

 

Biletet under viser eit lydsignal på eit oscilloscop der den raude linja er 0.

 

audio.gif

 

Lyd oppstår på grunn av frekvens, svingningar over og under null. Om signalet kun er over 0 har du ingen frekvens og ingen lyd. Du kan derimot ha eit signal som varierer over 0, men det vil ikkje lage svingningar i eit element. Ved omforming frå AC til DC vil det oppstå rippelspenning, som er ein bølgeform som kun er over 0. Når ein skal lage eit best mogeleg DC-signal er det ønskeleg å fjerne mest mogeleg rippelspenning, noko som du på eit oscilloscop vil kunne sjå ved at linja går rettare. Eit signal som varierer kun over null er eit DC-signal. Signal som varierer over og under null er AC.

 

Alle er enige om at lyd er frekvens og frekvens måles i hertz. Hertz er antal svingingar per sekund. I eit elektrisk signal har du frekvens når det er AC, men ikkje DC. DC-spenning kan variere (ref. rippelspenning), men du vil aldri kunne måle noko frekvens fordi signalet aldri går under null. Derfor kan ikkje lydsignal som går ut til elementet være DC, fordi DC-spenning ikkje har ein frekvens, og lyd er luft i bevegelse, som igjen er frekvens.

 

Skal på ingen måte skryte på meg å være ekspert på emnet, så om noko her er feil håpar eg nokon vil korrigere meg.

 

Test det sjølv ved å måle med eit multimeter på ein lydutgang eller eit element. Om det er DC vil du instrumentet vise ein positiv verdi med målepinnane montert riktig og ein negativ verdi med målepinnane montert feil (+ på - og - på +). På AC-spenning betyr det ingenting kva vei du snur målepinnane.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

hertz er definert som «en svingning (eller hendelse) per sekund. så hvis jeg legger inn 100 vedlegg på denne diskusjonen på ett sekund, er det 100hz per sekund, ikke hvor mange ganger strømmen går over og under 0 i høyttaleren per sekund, derfor kan man måle musikk i hertz

 

og kom nettop på bomba i hele greiene her! øreklokker, slik som man hører musikk med, det er en høyttaler, eller lettere sagt 2 høytalere, her er en vanlig minijack kabel

minijack.jpg

 

hvis dere ser nøye etter, vil dere se at det er kun 3 forskjellige trinn på denne, det vil si en til venstre øret, en til høyre øret, og en felles jord! OG HVIS NOEN har noen bakgrunn om elektrisitet/strøm i det hele tatt, vet alle at jord = 0 Volt, en annen ting som gjør denne saken veldig enkel, er at hvis du prøver og trekke strøm ut fra minus siden på ett batteri så ville ikke dette gått, elektronene (som alltid beveger seg mot minus) ville ikke kommet tilbake og gått andre veien, da hadde man hatt evighetsbatterier!

 

Og bare så det er sagt, ett oscilloskops linje er ikke nødvendigvis 0Volt, linjen er det den er stilt inn på og være, jeg kunne lett stilt ett oscilloskopslinje til og være 5volt, eller 230volt, eller 10 000volt, så ett oscilloskop uten bekreftet 0 volts linje har ingenting i denne diskusjonen og gjøre

 

OG HVA I HELVETE HADDE VERT VITSEN OG LAGE HØYTALER KABLENE RØDE OG SVARTE, HVIS DET VAR VEKSELSPENNING KUNNE DU KOBLA DEM SOM DU VILLE UANSETT!!!!!!!!!!!!!!!!

Endret av -=CH=-
Lenke til kommentar

Skulle nesten tro at du var nevnte bruker fra rogaland som prøvde å omgå ferien sin her.

 

Uansett:

 

Rød og sort brukes for å skille mellom aktiv plugg og jord, slik at du får samme fase på høyttalerne. Hvis du har -12v kan denne fortsatt gå til jord(0), samme med +12v.

 

En minijack har 2 aktive plugger og en felles jord. Men den aktive pluggen kan fortsatt svinge mellom + og -.

 

Lyd er variasjoner, bølger, et rent likespennings-signal er i hovedsak en flat linje på et oscilloskop, en spenningskurve i dc kan sees på som ac med et dc offset. Høyttalere går på vekselspenning enten du liker det eller ikke. Og fyi, mange 8de fleste?) analoge forsterkere kjører vekselspenning gjennom hele konstruksjonen, via en trafo uten likerettere.

 

EDIT: Jeg har bygget en forsterker fra grunnen av, hadde vært rimelig utrolig om den fungerte om jeg tok feil på noe så grunnleggende? Hvor er dine kilder til informasjon?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...