Gå til innhold

Kuwait forbyr speilreflekser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så var religionen atter en gang og laget kvalm/uhygge :thumbdown:

Hvordan vet du at dette er religiøst betinget? Står det i Koranen at speilrefleks er fy-fy, mens digital og mobilkamera er ok siden det er lov? Tror ikke det..

 

Forbudet gjelder på gater og varehus etc. men ikke hjemme/privat sammenheng. Et snålt forbud, men har nok mere "lokale" forklaringer som at innbyggerene ikke liker å bli fotografert i hytt & pine + mistenksomhet, slik jeg tolker denne artikkelen hvor to kuwaitiske hobbyfotografer uttaler seg;

 

http://www.kuwaittimes.net/read_news.php?newsid=MzAwMTg4ODg1

Lenke til kommentar

"Majed Al-Saqer said that sometimes people stop him while he is in his car with his camera, as if he were planning to kill someone with it. He said that he isn't sure what the real problem is, whether it is people taking photos of each other or the size of the camera"

 

De er jo nesten like ille som securitas vaktene på Oslo S ;D

 

Uansett, det er jo bare kleint å lese om slike ting. Det er så komisk at den eneste grunnen til at jeg tror på dette, er at det er så banalt at jeg ikke tror noen ville ha funnet det på.

Lenke til kommentar

Så var religionen atter en gang og laget kvalm/uhygge :thumbdown:

 

Kan ikke helt se at dette er religiøst forankret utenom kommentaren til Akam journalisten. Faktisk syntes jeg den siste delen av artikkelen var ganske så unødvendig. Kuwait er ikke et land som styres av fundamentalistiske, islamistiske prester. Kvinner har for eksempel både stemmerett og mulighet til å stille til valg. Helt siden Gulfkrigen har Kuwait blitt mer og mer demokratisert. Det er også et av landene i midtøsten som er konservativ og vestlig orientert. De har for eksempel et veldig godt forhold til USA. Selvsagt er det grupperinger kjempet mot denne utviklingen og samtidig søker å innføre sharia-lovgiving, men de er heldigvis ikke i flertall.

Med andre ord så er det ikke mye som tyder på dette er religiøst forankret. Det kan like godt være på grunn av redsel for terror eller at folk generelt er lei av å bli forstyrret av fotografer med store speilreflekskamera.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...