Gå til innhold

Forventer 1 million kroner for en Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, spesielt interesserte, versegod :) Her er vel jobb for en person å holde denne i gang.

 

Dette er forløperen til den mere kjente Apple II som var en trofast sliter inntil problemene dukket opp. Problemet var at Apple skulle spare på kostnadene (økonomene blandet seg inn i ting de ikke hadde peiling på) og brukte IC sokler med pressede pinner, ikke med dreide pinner som kostet mere. Dette førte til kontakt-problemer så snart pinnene fikk litt oksyd på seg.

Så om noen dunket i maskina eller trampet hardt i gulvet sa det "pip" og maskina bootet på nytt.

 

Jeg vil tro at denne maskina neppe lar seg starte i det hele tatt på grunn av nevnte kontaktproblemer.

 

Regner med at selger skal oppgradere til Apple II, sikkert med floppy til og med :D

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple 1 regnes som den første alment og kommersielt tilgjengelige personlige datamaskinen. Egentlig burde sånn sett f.eks Teknisk museum eller det britiske Nature Museum sikret seg godbiten, evt i samarbeide med en tekologihistrorisk interessert sponsor. Det ble kun produsert og solgt 200 stykk av denne datamaskinen, noe som nok høres lite ut i dag, mens husk at de ble håndloddet i en grarasje.

 

Litt om Apple 1:

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_I

 

Her er en liten kavalkade i forbindelse med Apples 30-årsjubileum i 2006:

http://www.engadget.com/2006/04/01/30-years-in-apple-products-the-good-the-bad-and-the-ugly/

 

Og her en originalreklame (maskinen ble solgt per postordre):

Apple1_Ad.jpg

Lenke til kommentar

Minner litt for mye av salg av hellige relikvier i mine øyne *rolleyes*

 

For all del er det viktig at vi tar vare på et eksempel eller to av slike maskiner for å dokumentere utviklingen, men dette er noe for et museum... men så har jeg heller egentlig aldri forstått folk som samler på ting bare for å ha en samling så jeg er kanskje ikke i samme mindset til å kunne snakke om det i det hele tatt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

 

Så ingeniørene lurte igjennom navnet "SE". Og koprosessorversjonen ble "SE/30".

 

Husker fortsatt en del av disse modellene ja. Men forskjellen på SE og SE/30, var at førstnevnte hadde en Motorola 68000-prosessor, mens SE/30 hadde en 68030. Så SE/30 hadde rett og slett en mye kraftigere prosessor, men ingen koprosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...