Gå til innhold

Nedtellingen er i gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

120 dager igjen

 

Hvor alvorlig skal man ta dette? Jeg satt allerede å gruet meg til 2012 spådommer, så dette kom overraskende :D

I motsetning til 2012-spådommene så er dette en reell problemstilling.

 

Er det noen norske ISP-er som gir IPv6 til privatbrukere enda?

 

Ventelo gjør ihvertfall det ... hvis du ber eksplisitt om det.

Tror noen av de andre har begynt å gi det rund baut, men det er bare rykter jeg har hørt.

Hmmm. Kanskje vurdere Ventelo når jeg skal flytte.
Lenke til kommentar

Jeg er enig, men hvem skal bestemme når noe er ubrukelig?

Nei det er den kinkige delen av det. Men (igjen hvis worst case) må jo alle ta til fornuften og da på en eller annen måte bli enige om å ofre rene tøys & tull websider eller sånt det finnes duplikat av i dussinvis.

 

Men at alle verdens land skulle greie å bli enige om noe sånt er vel å være for optimistisk, det "innrømmer jeg" :)

Lenke til kommentar

Nei det er den kinkige delen av det. Men (igjen hvis worst case) må jo alle ta til fornuften og da på en eller annen måte bli enige om å ofre rene tøys & tull websider eller sånt det finnes duplikat av i dussinvis.

 

Men at alle verdens land skulle greie å bli enige om noe sånt er vel å være for optimistisk, det "innrømmer jeg" :)

 

Liker ideen, men problemet er bare at man ikke kan plukke enkelt-IPer. IPer deles ut i bulker (subnets).

Endret av WaRFaiR
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hva som kommer. Men datoen som denne teller ned til er vel bare beholdningen til ICANN. Så når de er tomme sitter vel ISPer på nok subnetts til å drive som vanligt en god stund før problemene virkelig vil starte å komme frem.

 

Forøvrigt fulgt denne twitterfeeden i snart et halvår, og morer meg med å se dommedag komme nærmere og nærmere. :whistle:

Lenke til kommentar

Er vel ikke noe særligt av adresser som blir liggende ubrukt. ISP som holder på adressene leier disse vidre ut til kunder. Sier du opp kundeforholdet går adressen tilbake i bingen og blir delt ut til neste kunde.

 

Grunnen jeg kan se for meg at det går unna med så enormt av adresser nå om dagen må vel være smarttelefoner. Fra før har jo de fleste ADSL el. hjemme, med en offentlig adresse. NAT sørger for at vi ikke har det alt for store behovet for flere. Men nå som flere og flere har en mobiltelefon med internett trenger vi plutselig flere adreser igjen.

Lenke til kommentar

Det er vel millioner av addresser som er bunnet opp i amerikanske og noen europeiske firma, universiteter og organissasjoner med enorme IP ranger som ikke er i bruk eller bare delvis i bruk. Kunne vært interessant om det ble satt en leasing kostnad på IP addresser i området en dollar per år per IP. Liten kost for det en benytter men sitter du på en ubrukt 16,7M range blir det dyrt... På den andre siden er det like greit om IPv6 tar over ASAP, litt "krise" i IPv4 området er bare positivt i så måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...