Gå til innhold

PCIe blir raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Den nye spesifikasjonen skal innebære dataoverføring på 8 GT/s (gigatransfers per sekund), noe som skal være det dobbelte av det versjon 2.0 klarer. Versjon 3.0 skal være bakoverkompatibel med tidligere versjoner."

PCIe 2.0 har 5GT/s med 8b/10b encoding, PCIe 3.0 har 8GT/s med 128b/130b encodng. Derfor er PCIe 3.0 ca. dobbelt så rask som PCIe 2.0 selv om klokkehastigheten ikke er dobbelt så høy.

 

PCIe 3.0 vil være nødvendig for å levere nok båndbredde til multiport 10GbE NIC, Lightpeak kontrollere, lagringsenheter med mange porter, GPU, PCIe SSD, Infiniband, osv. PCIe 2.0 kan allerede i dag lett kjøres i metning av SSD, GPU og Infiniband adapetere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

8GT/s med 128b/130b encoding blir (med forbehold om at 8GT/s ikke nødvendigvis er nøyaktig 8,00GT/s, men muligens noe høyere eller lavere)

8GT/s*128b/130 ≃ 7,9Gbps eller ca 1GB/s om du vil. Videre er en lane full duplex så det er 1GB/s hver retning for en PCIe 3.0 x1 link. Tilsvarende høyere båndbredde for x4, x8, x16 og x32 liker.

 

PCIe 2.0 har 5GT/s*8b/10 = 4Gbps, men PCIe 2.0 klokka er egentlig 2,525GHz (DDR) så det ville gitt 5,05GT/s og 4,04Gbps eller 505MB/s per link.

 

PCIe 3.0 skal visst kunne bruke samme referanseklokke arkitektur som PCIe 2.0 så antagelig er det ikke nøyaktig 8,00GT/s, men 8,08GT/s eller.no

Endret av Anders Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker ikke disse grensesnittene mer og mer strøm? Skalerer dette noe særlig lengre? Blir pcie 4.0 optisk? Jeg vet at signalene må bli elektriske til slutt, men kunne ikke dette skjedd så sent som på prosessor "dien" med intels light peak teknologi? Snakker vi problemer for AMD, som ikke har intels patenter?

 

Anders Jensen, du som har peiling, hvor mye strøm går med på å frakte data? Alt "off die"(cpu fra/til ram, NB, SB og all data til disse enhetene), og det "on die" som kan erstattes med optisk. (Jeg vet at du ikke er snåsamannen :p)

 

Takk

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

O heilage.. ja det koster mye energi å frakte data, hvor mye avhenger av metoden.. Jeg sitter ikke med tabellene over alle metodene :p Det er imidlertid blitt snakk om en "båndbredde mur" de siste årene og f.eks i kompilator miljøer snakker en om at optimalisering blir ekvivalent med å flytte minst mulig data, og kortest mulig når en må, i fremtiden.

 

Så hva skjer fremover? vel det blir mer bruk av optiske koblinger og miniatyriseringen vil i større grad bli drevet av båndbredde muren. I praksis betyr nok det at DRAM havner på samme chip som CPU kjernen og "GPU" i fremtiden. PCIe 4.0 blir kanskje en parallell optisk implementasjon? Kanskje mer sannsynlig at vi først får mange LightPeak grensesnitt ut fra CPU for å få lastbalansering over flere logiske grensesnitt, men for noen maskiner vil nok parallelle optiske koblinger bli nødvendig for å få god nok ytelse. Dette finnes vel allerede for Infiniband, men ikke i billig on-chip implementasjon. Det hele avhenger jo også mye av hvilket segment vi snakker om. Slik jeg ser det vil det meste av personlige computere være SoC innen få år. Små servere og Wortkstation følger hakk i hæl. Mange (les kun noen ytterst få nerder på slike forum som dette :p) vil nok grine litt på nesa siden de ikke kan skru på maskina si lengre, men avstand er fiende nummer en til ytelse i en datamaskin så det er uungåelig. Til slutt blir de formet som en kule. :)

Endret av Anders Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag er jeg ganske fornøyd med Intels i-serie CPU'er.

Selv om det er litt jalla Intel GPU en ser, så har en ennå valget med eksternt skjermkort. Jeg regner nesten med at den interne GPU også er med å drar litt av lasset, selv om en setter i ett eksternt skjermkort. Jeg syntes gårsdagens annonsering var herlig for oss som liker å se at utviklingen fortsetter.

 

Core i5 2500-T på 45 watt ser jo lekker ut, samtidig som prisen ikke avskrekker.

 

Selv om en må skru opp panelovnene litt ekstra i vinterkulda, så får en likevel ett sunnere miljø inni tårn-PC'en sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...