Gå til innhold

Hitachi hiver seg på SSD-bølgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten å ha greie på det, så tipper jeg det har noe med alderen på fiberstandarden å gjøre. SAS er sannsynligvis en nyere teknologi. Fiber har jo mye større potensiale enn kobber, tror jeg da.

 

Er det noen som kan klare å tippe hva prisene på SAS-utgavene kommer på? Er det ikke sånn at en SAS-kontroller kan kjøre S-ATA disker om en ønsker?

Lenke til kommentar
I fastvaren ligger støtte for ECC-funksjoner og såkalt wear-leveling

Fastvare? Den var ny for meg. Jeg regner med du mener firmware?

 

Uansett' date=' imponerende ytelsestall. Fikk nesten litt lyst på en sånn, men regner med prisen blir betraktelig høyere enn de mer "folkelige" SSD-ene.

[/quote']

Blir sånn når alle som skriver artikler på HW.no bruker Google Translate. Tydeligvis klarer de ikke skrive noe selv... Har sett en tendens til denne latskapen en del nå i det siste. Spesiellt engelske fagutrykk som ikke finnes på norsk er blitt gjort om til noe slags fornorsket englesk som ikke gir mening.

Lenke til kommentar

SCSI forbinder jeg med de gamle flatkablene. SAS er riktignok Serial attached SCSI, men i og med at det er serielt og ikke parallelt så er det ganske annerledes fra gamle SCSI.

 

SAS har forresten 6 Gbit/s interface som standard i alle nye servere. Det skal klare 600 MB/s i likhet med S-ATA 6 Gbit/s.

 

FiberChannel (FC) har en rekke ulike hastigheter, men disse fra Hitachi er begrenset til FCAL 4 Gbit/s (400 MB/s). FC er vel ikke så vanlig i nye servere lengre?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

FiberChannel (FC) er på tur ut døra. Den er allerede borte i linken mellom disker og kontrollere på nyere kontrollere og snart er nok FC ute av mange SAN også, men dette vil ta veldig varierende tid ettersom type drift. Nye could implementasjoner er typisk uten FC.

 

Grunnen til at FC er tregere enn SAS er at det her er snakk om 4Gbps FC mot 6Gbps SAS. 8Gbps FC finne også, men dette benyttes så langt jeg vet ikke på disker, kun på front-end siden av lagringskontrolleren, det en gjerne kaller SAN. Kan vel argumentere for at backend på kontrolleren er SAN også...

Lenke til kommentar
Hvordan kan det ha seg at fiber er tregere enn SCSI?

 

Trodde at fiber hadde mye høyere båndbredde enn vanlig kobber (som jeg regner med SCSI bruker?) ?

 

En lada som kjører i 60 km/t vil som kjent gå raskere enn en Porsche som kjører i 40 km/t, selv om Porschen potensielt sett kan kjøre mye fortere ;)

 

Å virkelig? Fin sammenligning :thumbup:

Lenke til kommentar

Ferdig utviklet? Du mener til SSD-ene er blitt så bra at det ikke lenger kan lages bedre SSD-er? Lykke til, høres ut som en plan.

En teknologi er vel ikke "ferdig" utviklet før den er utdatert og vi har bevegd oss videre til ny teknologi. Jeg tviler på at SSD blir tatt igjen av snurrende plater med det første, så vi har vel sannsynligvis en meget lang tid foran oss med utvikling på disker som er i solid state. Ja, det blir nok litt ventetid på la7dfa...

Lenke til kommentar

Flotte disker, men det er nok ikke akkurat mat for oss vanlige dødelige. For enterprise løsninger derimot må dette være veldig bra.

 

Litt rar bildetekst, dette er vel ikke akkurat en "lillebror" til Travelstar.

 

Disse diskene er nok i hovedsakt for Hitashis eget datasenterfirma:

 

Hitachi Data Systems (HDS) is a company providing mid-range and high-end storage systems, software and services. It is a wholly owned subsidiary of Hitachi Ltd. and part of the Hitachi Information Systems & Telecommunications Division.[1]

 

Hitachi Data Systems sells through direct and indirect channels in more than 170 countries and regions. Its customers include over 50 percent of the Fortune 100 companies.

 

Jeg antar at bedriftene på Fortune 100 lista har råd til å betale og fort vil tjene inn kostnadene ved disse diskene.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
I fastvaren ligger støtte for ECC-funksjoner og såkalt wear-leveling

Fastvare? Den var ny for meg. Jeg regner med du mener firmware?

 

Uansett' date=' imponerende ytelsestall. Fikk nesten litt lyst på en sånn, men regner med prisen blir betraktelig høyere enn de mer "folkelige" SSD-ene.

[/quote']

Blir sånn når alle som skriver artikler på HW.no bruker Google Translate. Tydeligvis klarer de ikke skrive noe selv... Har sett en tendens til denne latskapen en del nå i det siste. Spesiellt engelske fagutrykk som ikke finnes på norsk er blitt gjort om til noe slags fornorsket englesk som ikke gir mening.

Så kraftige anklagelser der var her da? Jeg har sett fastvare brukt av mange forskjellige skribenter i mange år. Det er ikke snakk om bruk av google translate, men om å ha et norsk ord for det, på lik linje med at man ofte også kaller "software" for "programvare".

 

Flotte disker, men det er nok ikke akkurat mat for oss vanlige dødelige. For enterprise løsninger derimot må dette være veldig bra.

 

Litt rar bildetekst, dette er vel ikke akkurat en "lillebror" til Travelstar.

Vel, med tanke på at de ble "født" senere så er de jo yngre, og derfor lillebrødre :p.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...