Gå til innhold

Intel senker SSD-prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jublet litt inni meg når jeg så denne overskriften nå, da jeg har fulgt med på prisen på X25-M 80GB nå i 2-3 måneder. Men prissenkingen har jeg vist allerede fått med meg allerede for et par uker siden.

 

120GB hørtes nå interessant ut, selv om at jeg mest ser frem til Gen3 som angivelig skal komme nå i Q4 2010.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ser ikke for meg at SSD blir så veldig mye billigere any time soon.

Når neste generasjons Intel disker kommer, så er sikkert prisen der den var før.

 

Problemet ligger nok ikke hos Intel, men i konkurentene som priser sine produkter for høyt.

Lenke til kommentar

Ser ikke for meg at SSD blir så veldig mye billigere any time soon.

Når neste generasjons Intel disker kommer, så er sikkert prisen der den var før.

 

Problemet ligger nok ikke hos Intel, men i konkurentene som priser sine produkter for høyt.

 

Ettersom jeg har forstått skal det bli billigere å produsere neste gen SSD'er fra Intel, så om prisene forblir uforandret må jeg si jeg vil stusse litt.

 

Det må da være bedre å sette prisene litt ned å få disse ut til folk flest.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ser ikke for meg at SSD blir så veldig mye billigere any time soon.

Når neste generasjons Intel disker kommer, så er sikkert prisen der den var før.

 

Problemet ligger nok ikke hos Intel, men i konkurentene som priser sine produkter for høyt.

 

Ettersom jeg har forstått skal det bli billigere å produsere neste gen SSD'er fra Intel, så om prisene forblir uforandret må jeg si jeg vil stusse litt.

 

Det må da være bedre å sette prisene litt ned å få disse ut til folk flest.

Er fullt klar over at de skulle bli billigere og produsere, men ettersom konkurrentene priser sine så høyt, skal det litt til for at Intel priser sine så sinnsykt mye billigere enn alt annet.

 

Jeg har mer tro på at prisen har synket til det nivået det er idag for og gi rom for nye Intel disker i det øver prissjiktet.

 

Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner, vi får bare vente og se.

Lenke til kommentar

Ser ikke for meg at SSD blir så veldig mye billigere any time soon.

Når neste generasjons Intel disker kommer, så er sikkert prisen der den var før.

 

Problemet ligger nok ikke hos Intel, men i konkurentene som priser sine produkter for høyt.

 

Nå har jo prisene droppet ganske mange prosent på få måneder. Du får feks en 120gb Vertex 2 hos Netshop til 1695kr. I august betalte jeg nesten det samme for en 80gb fra Intel.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal påstå noe som helst, mener jeg at 3. gen Intel enheter skal prises noe likt 2. gen, men at alle enhetene går opp en størrelse.

 

Altså, den nye 160GB enheten vil få ca pris slik som den gamle 80GB enheten. Osv oppover størrelsene. Så den gamle 160 blir lik den nye 320GB. Sånn ca.

 

I alle fall var det planen, etter de ryktene jeg har lest/hørt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

hmm... skal jeg kjøpe nå eller vente til gen3?? :O

Det vil alltid være noe nytt du kan vente på, så du får ta en vurderings selv.

Ja det nye blir nok bedre pr. krone, men det blir det som kommer etter det igjen også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Mye bedre å kjøpe en 32gb for 500kr til bare OSet.

På en ren surfemaskin kan det være en god idé.

Men det er greit at spill og div. andre programmer som skriver og leser en del data også laster/jobber raskere, derfor så holder ikke 32gb for hvem som helst.

Lenke til kommentar

hmm... skal jeg kjøpe nå eller vente til gen3?? :O

Det vil alltid være noe nytt du kan vente på, så du får ta en vurderings selv.

Ja det nye blir nok bedre pr. krone, men det blir det som kommer etter det igjen også.

 

Men det er jo litt forskjell på å vente på 3. generasjon som kjem i Q4 2010, og å vente på 4. generasjon som me veit vil komme, men ikkje akkurat når, og kva den vil gjere betre enn 3. generasjon. Eg ville venta på 3. generasjon og vurdert pris/ytelse/kapasitet (ut frå det som er sagt håpar eg den vil gje fleire GB/krone, men me får sjå), om den ikkje er verdt prisen er det garantert 2. generasjonsenhetar på salg. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

hmm... skal jeg kjøpe nå eller vente til gen3?? :O

Det vil alltid være noe nytt du kan vente på, så du får ta en vurderings selv.

Ja det nye blir nok bedre pr. krone, men det blir det som kommer etter det igjen også.

 

Men det er jo litt forskjell på å vente på 3. generasjon som kjem i Q4 2010, og å vente på 4. generasjon som me veit vil komme, men ikkje akkurat når, og kva den vil gjere betre enn 3. generasjon. Eg ville venta på 3. generasjon og vurdert pris/ytelse/kapasitet (ut frå det som er sagt håpar eg den vil gje fleire GB/krone, men me får sjå), om den ikkje er verdt prisen er det garantert 2. generasjonsenhetar på salg. :)

Trenger nødvendigvis ikke være intel, men f.eks. Crucial eller Corsair.

Logisk nok slipper nok ikke en ny generasjon SSDer rett etter en annen.

Si f.eks. at Corsair kommer med noe nytt og spennende i q1 2011, skal han da drøye ventingen enda 1 måned?

 

Går alltid an og vente, men innenfor rimelighets grenser selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Ser ikke for meg at SSD blir så veldig mye billigere any time soon.

Når neste generasjons Intel disker kommer, så er sikkert prisen der den var før.

 

Problemet ligger nok ikke hos Intel, men i konkurentene som priser sine produkter for høyt.

Du får faktisk SSDer som er nede i ca 13kr/GB, så vil ikke si at de er priset for høyt. De enhetene bruker heller ikke 25nm prosess. Jeg tror at Intel kommer til å prise de bedre enn konkurentene, men fortsatt prise de litt høyere enn mulig fordi de rett og slett ikke har noe konkuranse på prisen. Er spent på hvordan de er priset. Kommer ikke Crucial med C300 som er laget med 25nm prosess?

 

hmm... skal jeg kjøpe nå eller vente til gen3?? :O

Vente! :p Ingen vits å kjøpe en dårligere enhet når til en høyere pris. Det er ikke lenge å vente. Man er jo snart midt inne i 2010 Q4.
Lenke til kommentar

@Probin: Det er bedre å kjøpe rett etter en etterlengtet lansering enn like før. Mange, inkludert meg selv som allerede har to Intel SSD-er, venter på Gen3. Det kan godt hende jeg kjøper noe annet enn Intels gen3, men jeg venter uansett til de blir lansert fordi jeg vet det vil påvirke markedet positivt.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange kanaler den nye 120 GB-utgaven får og ytelsen vs 80 og 160 GB utgavene.

 

Uansett er det ikke spennende spesifikasjoner her. Prisfallet er spennende, men ikke spesifikasjonene. Spennende spesifikasjoner kommer nok med Gen 3. Det er rimelig åpent hvorvidt ytelsen vil øke litt, mye eller noe i det hele tatt. Når Gen 3 kommer tipper jeg prisen per GB bare faller med rundt 20%. Dere som håper på dobbel kapasitet uten økning i prisen vil nok bli skuffet.

 

Ellers så er jeg spent på prisen til den nye X25-V 40 GB som skal komme i 1. kvartal. Håper den blir ca 500 kr sånn at innstegsprisen til (god) SSD blir vesentlig lavere enn i dag. Det er langt i fra alle som trenger plass til W7 og ørten store spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...