Gå til innhold

Antec TrueControl 550W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

heh.. akkurat slik PSU jeg fikk meg på lørdag :D

har 6 HD'er 5 vifter og litt lys på 12V rail og den har ikke gått ned til mindre enn 12.23V og ligger stabilt der, annet enn jeg kan si om q-tec550W (blaeh) som jeg hadde før, 12V ble overbelasta og sank til 10-11V :o

Lenke til kommentar

Kan også nevne at jeg har 430W-versjonen selv (dog uten kontrollenheten) og den holder seg mellom 0,5-2% over oppgitt spenning uansett hva maskina mi vil ha av kraft. Enermax 550W var helt nede på 4,4V på 5V-kretsen samtidig som den stort sett lå på snaue 13V på 12V-kretsen. Dette er forresten målt med Fluke, ikke innebygde sensorer.

Lenke til kommentar

Flisespikkeri:

 

Å ""justere strømstyrken" er menigsløst på et PSU. Det er speningsnivået som blir justert. Dessuten er det dårlig norsk å si "justere voltstyrken", det er faktisk spenningsnivået som blir justert.

 

En annen ting: Hva er misvisningen til voltmeteret dere brukte? Det har nok ikke så mye å si, men for å ha ryggdekning bør det opplyses.

 

En annen ting jeg reagerte på var at lyspæretesten. Sto det at den samme lyspæra trakk 12,5 A på alle spenningene? Ble dette målt? Ble en eller flere lyspærer koblet til de forskjellige spenningene?

 

det er ikke meningen å være surpomp, men jeg ville bare si fra.

 

 

Forresten, hvis du vil ha en "testbenk" for test av PSU, si fra :-)

Jeg kan sikkert lage en.

Lenke til kommentar

Når effektstyrken W er så høy på en psu, synes jeg det bør kunne gå an å justere viftene ned til nærmest lydløst nivå. Det hadde vært en nytting funksjon jeg er forundret over at ingen av leverandørene har innført. Kjører selv en lett belastet Trupower 420W med 12dB papst uten problemer, men man må modde og da ryker garantien :-?

 

Truecontrol er jo veldig spennende saker, men kunne dere testet dette ut litt i praksis? F.eks hvor mye høyere fsb man når på nforce2?

Lenke til kommentar
Å ""justere strømstyrken" er menigsløst på et PSU. Det er speningsnivået som blir justert. Dessuten er det dårlig norsk å si "justere voltstyrken", det er faktisk spenningsnivået som blir justert.

Beklager - dårlig redaktørarbeid av meg... Tar meg av det når jeg kommer hjem fra jobben.

En annen ting: Hva er misvisningen til voltmeteret dere brukte? Det har nok ikke så mye å si, men for å ha ryggdekning bør det opplyses.

Det vet jeg dessverre ikke, men jeg regner med at Espen kan kommer med utfyllende opplysninger.

En annen ting jeg reagerte på var at lyspæretesten. Sto det at den samme lyspæra trakk 12,5 A på alle spenningene? Ble dette målt? Ble en eller flere lyspærer koblet til de forskjellige spenningene?

Dette ble ikke målt noe videre, bare kalkulert ut fra oppgitt effekt og spenning. Nøyaktig strømtrekk er heller ikke viktig her, poenget er bare at strømforsyningen belastes betraktelig mer enn det vil gjøre i de aller fleste konfigurasjoner. Jeg ser likevel poenget ditt.

det er ikke meningen å være surpomp, men jeg ville bare si fra.

Konstruktiv kritikk fra kompetente personer tar vi gjerne imot, det er sånt som gjør oss bedre. Fortsett gjerne med det, Richard ;-)

Forresten, hvis du vil ha en "testbenk" for test av PSU, si fra :-)

Jeg kan sikkert lage en.

Hmm, interessant... Mail meg gjerne en kort oversikt, så kan vi se på det.

 

Insomniac: Vi har ikke gjort noen "vitenskapelige" undersøkelser av hva en god strømforsyning gjør med overklokkingsegenskapene, men vår erfaring er at det har mye å si for høyeste stabile hastighet.

 

Babelfisken: En strømforsyning på 550W utvikler generelt mindre varme ved eksempelvis 250W enn en strømforsyning på 300W. Derfor går det an å kjøre 550W strømforsyningen med mindre kjøling ved vanlig bruk enn mindre strømforsyninger.

Lenke til kommentar
[Babelfisken: En strømforsyning på 550W utvikler generelt mindre varme ved eksempelvis 250W enn en strømforsyning på 300W. Derfor går det an å kjøre 550W strømforsyningen med mindre kjøling ved vanlig bruk enn mindre strømforsyninger.

 

Hvordan forklarer du det? Gitt at det var mulig å pakke en 1MW strømforsyning inn i samme størelse måtte du antagelig hatt minst en vapochill bare for å kjøle den på tomgang. Jeg vil anta at det blir omtrent det samme som å si at en amerkansk 7l V8 bruker mindre bensin enn en 1l R4 i samme bil (i samme hastighet/akselereasjon). Slik er det ikke, selv ikke i bil der energiforbruket er langt mindre linejært enn hva gjelder i en elektronisk strømforsyning. Som i bilen må strømforsyningen dra på den ekstra "egenvekten". Større komponenter med større tap og lekasje. Prosentvis effektivitet blir nok noe bedre men det er først når den "store" jobber opp mot maksimalt.

Lenke til kommentar

Ok, det var dårlig formulert. Forøvrig er sammenligningen min helt motsatt av din motorsammenligning - jeg snakker om en liten strømforsyning som jobber ræva av seg sammenlignet med en større strømforsyning som tusler avgårde på halvparten av den lasten den er konstruert for.

 

Du må også huske på at kjølesystemet (ribber, vifter etc.) er kraftigere dimensjonert på større strømforsyninger enn mindre, ergo kan viftene kjøres saktere og dermed utvikle mindre støy ved samme varmeutvikling.

Lenke til kommentar

OK, har lest testen på THG, og da var kanskje ikke denne testen SÅ bra da.... :-? anyway:

 

From what we have been told by various vendors, you will start to see power supplies featuring the Serial ATA power connectors in late July or early August.

 

Kanskje litt feil å trekke denne PSUen for manglende S-ATA kontakter? ;)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg, derav formuleringen:

Vi skulle også sett noen Serial-ATA kontakter på en strømforsyning av dette kaliberet, men ettersom det er svært sjelden å se trekker vi ikke mye for det.

Av et så nytt og dyrt power hadde det ikke vært å forakte, selv om mainstream powere ikke får det på en stund enda. Men som sagt trekker vi svært lite for det, ikke nok til å påvirke sluttkarakteren.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk meg Antec truecontrol 550Watt, og kan ikke si jeg er overimponert.

 

Dette er de negative tingene:

 

Bare 7 stk 5,25" kontakter? wtf, en slik strømforsyning burde ha 12-15......

Virker dårlig uten kontrollenheten (gir for lave spenninger når kontrollenheten ikke er koblet til)

Påvirker fjernsynet :evil: gir susing/striper i bildet......

 

Ellers er den ok......

 

Nei, holder meg til superflower 520Wattern min, som ikke påvirker TV'en og har 11 stk 5,25" kontakter.....

 

Er faktisk mye mer fornøyd med Qtec 550Wattern som jeg også har......når jeg tar med pris i beregningene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...