Gå til innhold

Test: Asus M4A88T-I Deluxe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildet med testoppsettet ga meg en god latter. Et bittelite hovedkort med en diger CPU-kjøler og et skjermkort som er betydelig større enn hovedkortet.

 

Jeg ser godt at et kort som dette kan være interessant hvis man vil ha skikkelig ytelse i liten innpakning, men det kan ikke være mange mini-ITX-kabinetter som har plass til et skikkelig skjermkort?

Lenke til kommentar

"bør en dessuten tenke over strømforbruk og varmeutvikling. De fleste kabinetter beregnet for mini-ITX-formfaktoren leveres med svake strømforsyninger og har ofte dårlige løsninger for å få bort varme."

 

Jeg kunne tenke meg denne sammen med et itx-kab med liten strømforsyning, ssd osv. Likte antall i/o på kortet.

Dere gir meg desverre ingen tall i form av en test med strømforbruk, kanskje på en "e" modell cpu, så for meg sier denne testen nada. At 880G brikkesett yter likt om det heter asus, gigabyte eller msi og at det er bygd med 17cm x 17cm eller 30.5cm x 24.4cm er vel ikke en sjokkerende nyhet.

Lenke til kommentar

Er det mye ytelsestap på SO-DIMM fremfor valige DIMM-brikker? Er jo helt idiotisk test dette her egentlig, hovedkortet retter seg ikke mot tungt arbeid og spilling. På dette hovedkortet bør man sette en 45W CPU med 2 eller 3 kjerner, og ikke noe ekspansjons skjermkort. Den slotten er vel ideelt for en diskkontroller eller en tv tuner, og dette hovedkortet skal stå i en kompakt innpakning, f.eks. en OrigenÆ M10, ev. en filserver som man vil gjemme bort. Da tranger men ikke noe monster skjermkort eller en heftig X4 CPU på 95W eller mere...

Lenke til kommentar

Bildet med testoppsettet ga meg en god latter. Et bittelite hovedkort med en diger CPU-kjøler og et skjermkort som er betydelig større enn hovedkortet.

 

Jeg ser godt at et kort som dette kan være interessant hvis man vil ha skikkelig ytelse i liten innpakning, men det kan ikke være mange mini-ITX-kabinetter som har plass til et skikkelig skjermkort?

angående lite hovedkort/stor skjermkort, se her er faktisk det samme hovedkort som i testen ^^,

*edit*

hulkhaugen, det er et veldig bra kort til lan-spill-pc ;)

*edit2* beklager hvis dette blir tatt som "reklamering" på min tråd, men ville bare vise at det kan brukes med store komponenter uten at det blir for stort til at man kan liksågodt gå for mATX.

Endret av Balli
Lenke til kommentar

Synest kjøleren i denne testen ikkje passer inn i det hele tatt. Kvifor kjøpe eit mini itx kort når ein trenger midi tower pga størrelsen på kjøleren, mangen mini itx kort klarer ikkje stort meir enn stock kjøler i høyde..

Haha ja tror det er en liten glipp i forhold til hw.no's valg av målgruppe her. Hvis du skal kjøre på et skjermkort som river og en PSU som står i stil, er det liten om ingen vits i å velge mini-itx. Dessuten, å sette en grense for TDP og samtidig ha opplåsing av kjerner gjør at du må velge en temmelig svak prosessor for ikke å overstige grensen.

 

Nei dette er nok et nisjeprodukt fremfor et entusiastprodukt for "kraftige komponenter". Men et interessant kort, selv om jeg synes det hadde vært bedre om produsentene la inn ressursene på en grom plattform innen m-atx, der er det for det meste slett over hele fjøla.

Lenke til kommentar

Hvis man holder seg til phenom II x2 serien eller intel i3 og går for et radeon 5770 eller 5670 så vil 300w PSU være mer enn nok. I så tilfelle kan man gå for sugo 05, sugo 06 og sugo 07 kabinettene. Med sugo 06 har man drøye ca 70-75mm plass til en kjøler, scythe katana rev B har plass og muligens scythe big katana. Jeg har selv sugo 06 kabinettet med dette hovedkortet og en 5670 passivt kjølt og en phenom II X2. Rammen er det ikke noe problem med å få tak i, prisen er den samme og ytelsen er også den samme som vanlig DIMM. Det er felles kjøleblokk for både north bridge og south bridge på kortet, dette betyr at denne blir veldig varm, og man burde ha en litt større cpu kjøler som kan få litt luft på det eller forsikre seg at skjermkortet ikke blokkerer for luft gjennomstrømningen i kabinettet. Når det er sagt så er dette en ganske så bra mini itx hovedkort, og det beste du kan få tak i her i norge til am3 platformen.

Lenke til kommentar

Perfekt til Multimediamaskin, skjønner likksom ikke helt at Gamere skal gidde å bry seg med ett sånt lite kort.

 

Som sagt så støtter silvstone kabinetter 5870 med 6 core og mini itx!

jeg kjører selv crossfire, quadcore (nå 2 år gammel dog) SSD 1tb disk og 80 GB i ett kabinett som er like bred som en forsterker, og like dyp som ett 5870 ~

den er liten! og jeg har plass til det jeg trenger, og faktisk, jeg kan dytte inn 1tb disk til!

 

mini itx ville ikke hatt CF støtte eller min 850 watts kimbo psu! slim blueray drive.

og vips, du har raskt system som spiller alt på mer enn akseptable settings, og du kan bære hele pc'n på lan i en tur uten om å bli sliten!

Det går faktisk ann med litt selv bygg med ATX.

 

Det går veldig mye plass bort til ingen ting i ATX kabinetter....

 

Uansett, jeg har cpu load @ 50C med low profile kjøler, skjermkort max 77C diskene er kjølige, og maskinen er nermest lydløs.

 

Interigasjonen med minne kontroller, og nå NB inn i cpu gjør at man kan bruke mye mindre plass på hovedkortet, dermed gjøre de mindre!

Lenke til kommentar

Silverstone sitt siste SFF kabinett med innebygd 600W PSU er perfekt for xpillmaskiner basert på miniITX kort, CPU med punsh og kraftige skjermkort.

 

Ser ikke at SFF "blir for stort" og synes det er en perfekt størrelse kombinert med mye kraft.

 

Personlig liker jeg dog bedre H55 eller P55 kort som Zotac og Gigabyte har glimrende eksemplarer av i miniITX formatet. H55 + Clarkdale for en god hdmi/htpc løsning og P55 for et kraftigere skjermkort og god liten spill PC.

 

Ellers håper jeg AM3+ kommer i gode miniITX snarest mulig og må bli en killer kombinert med bulldozer/bobcat/zacate (ikke fått med meg alle kodenavnene)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har personlig ett av disse hovedkortene i en Q07 til en liten LAN-boks - funker supert, bortsett fra at det første HKet jeg fikk var DOA og hadde konstant artifacts, og det første grafikkortet jeg kjøpte ikke passet (en ting man må være obs på med dette HKet er at det er svært liten klaring mellom chipsetkjøleren og grafikkortet) pga. at monteringspin-ene til grafikkortet (Powercolor 5570 1GB Low-Profile) kolliderte med kjøleren. Har heller ikke fått blåtann til å virke under W7 x64, men det får jeg vel ordnet etter hvert - er ikke akkurat kritisk. Kjører det nå med en AMD 435-prosessor og en XFX 5570 1GB GDDR5, som funker supert i det meste av spill idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...