Gå til innhold

Macbook Airs SSD-løsning for alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå begynner det å ligne noe!

Jeg håper bare dette også kan få plass i stasjonære pc'er i fremtiden også. Ser for meg et ekspansjonskort til PCIex16 og en kortstokk av slike enheter tilkoblet.

 

Itspersonal: faktisk er det 114 år, 16 døgn og noen timer :]

 

Ergo vil fremtidens lagring bli generasjonseie :b

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar

Nå begynner det å ligne noe!

Jeg håper bare dette også kan få plass i stasjonære pc'er i fremtiden også. Ser for meg et ekspansjonskort til PCIex16 og en kortstokk av slike enheter tilkoblet.

 

Itspersonal: faktisk er det 114 år, 16 døgn og noen timer :]

 

Ergo vil fremtidens lagring bli generasjonseie :b

 

Fremtidsvisjonen din heter OCZ RevoDrive.

 

Ettersom lagringskapasitet øker såpass fort, så tror jeg nok ikke at lagringsenheter vil gå i arv.

Lenke til kommentar

Er det virkelig forventet en levetid på en million timer?

Det er jo tross alt snakk om 114 år med mindre jeg har gjort en grov regnefeil.

Mean time between failure fungerer ikke helt slik.

 

Har du en million slike vil det feile en i timen.

Har du tusen stykker vil det gå 1000 mellom hver feiling. Sånn i snitt.

Lenke til kommentar

Forventet levetid og MTTF er to forskjellige størrelser. I dette tilfellet var det oppgitt en MTTF på 1 mil timer som korrekt nok blir 114 år. Journalisten har imidlertid gjengitt dette som forventet levetid.

MTTF-verdien kan finnes gjennom statistisk analyse ved testing. Eksempelvis vil man ved å teste 1.000 komponenter i 1.000 timer (<42 dager) hvor det inntrer feil på 1 komponent til slutt i testperioden få en MTTF-verdi på 1.000.000 timer (1000*1000/1). Dette forutsetter imidlertid at man har tilfeldig feiling på komponentene. Hvis man har aldringseffekter (noe jeg ville anta kan opptre over en periode på 114 år) vil ikke denne beregningen være gyldig. Det er imidlertid en fin metode for en leverandør "å dokumentere" at den selger utstyr som vil vare en stund.

Lenke til kommentar

hobgoblin: Ikke med tanke på ytelse du. Jeg har både den nye macbook air'n og en asus eee.

Vel ytelse kommer mest an på brikkene som er i bruk. Dem i asus-en var nok mer valgt for pris den ytelse (noe tredje-part nok har tjent noen kroner på i etterkant).

 

Men jeg tenkte mest på det rent tekniske med hvordan koblingen og slikt er lagt opp. Og da i sammenheng med påstanden i artikkelen om at dette var en "ny type" SSD.

Lenke til kommentar

Utilstrekkelig informasjon. Vi trenger også i det minste både les og skriv IOPS informasjon.

Gjerne også PCMV HDD suite tall for både ny og brukt tilstand, samt worst case random write (torture test).

 

Nå begynner det å ligne noe!

Jeg håper bare dette også kan få plass i stasjonære pc'er i fremtiden også. Ser for meg et ekspansjonskort til PCIex16 og en kortstokk av slike enheter tilkoblet.

 

Itspersonal: faktisk er det 114 år, 16 døgn og noen timer :]

 

Ergo vil fremtidens lagring bli generasjonseie :b

Fremtidsvisjonen din heter OCZ RevoDrive.

 

Ettersom lagringskapasitet øker såpass fort, så tror jeg nok ikke at lagringsenheter vil gå i arv.

MTBF er egentlig irrelevant for SSDer. Det som har noe å si for privatpersoner er skriveholdbarhet (sykler og write amplification) og om det er buggs med firmware. Det kan måles som totalt antall TB som kan skrives til enheten forutsatt typisk random:sequential forhold, best case (kun sekvensiell) og worst case (100% random).

 

Jeg ville ikke brukt OCZ RevoDrive som eksempel, for det første er det ikke den første eller beste PCIe SSDen på markedet, bare den nyeste i en serie av RAID kontroller med onboard SSDer. Et bedre eksempel er Fusion-IO's ioDrive / ioXtreme.

 

Med slike vennlige moduler som dette her, så bør det vel bli muligheter for noen friske RAID-oppsett, gitt at prisen ikke blir hårreisende. Så en gang et oppsatt av Samsung SSD disker, lurer på om det var 16 eller 32 stk. Det gikk ihvertfall latterlig fort :D

De brukte 24 SSDer i RAID 0+0 over 2 Areca kontrollere. De hadde sekvensiell hastighet grovt tilsvarende Nizzen's oppsett, men IOPS som sugde i sammenligning. Nizzen hadde betydelig bedre ytelse på samme tiden med 7-8 Vertex i RAID. Du får veldig mye bedre RAID i dag med LSI 9211-8i (2700 nextron) + 8R0 C300 64GB (8x 1050kr) = ca 10-11.000kr.

Du vil i praksis få tilsvarende eller bedre ytelse i single-user bruk med 3-4 SF-1200 eller C300 fra ICH10R eller SB850 til 3000-4000kr.

 

For en demonstrasjon av hvor dårlig Samsung RAIDet var, sammenlign det med Anvil's launch script video fra èn x25-V 40GB der han starter 50 programmer på ca 15 sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...