Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy Tab


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

osmano: Det hører med til historien at vi ennå ikke har testet Ipad, ettersom den virker å nekte å bli lansert i Norge. På funksjonssiden har likevel Galaxy Tab beviselig fler muligheter enn Ipad, og den utfører hver eneste en av dem med en finesse vi sjelden ser. Det er alltid NOE som nekter å virke, virker det som - men ikke her.

 

Vi gir nok opp ventetiden på Ipad ganske snart, ettersom vi kommer til å kjøre en samletest på nettbrett der vi regner med å ta med den. Inntil videre er den altså "utestet", men ikke uprøvd (for å si det forsiktig) :)

Lenke til kommentar

Turboleif: Vi forhørte oss akkurat med Multicom om dette. Så langt antydes det at enhetene vil være klare mot slutten av november. Vi har allerede testet den uferdig én gang og det vil ikke gi mening å prøvekjøre den en gang til før den er ferdig. Det er absolutt et spennende produkt så fort programvaren er ferdig. Spesifikasjonene er det jo ingenting i veien med, og prisen er svært fordelaktig.

 

AvidGamer: På sett og vis enig. 6500 er mye penger. Om du følger med senere i uka tar vi en gjennomgang av noen av tingene man kan gjøre med Galaxy Tab om man kjøper tilbehør til den. Det kan by på noen overraskelser :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

1: Har nettverkskortet mulighet for packet-injection?

 

2: HDMI-docken - er den lagt på en slik måte at dere tror det kommer billigere 3-partsløsninger etter hvert (f.eks DealExtreme)? Snakker da om en enkel konverter-kabel med HDMI ut, ikke nødvendigvis docking-stasjonen.

 

3: Hvordan er det å kjøre andre OS på denne a la Maemo og Meego?

 

4: Støtter microUSB-en host-mode? I så fall, er det mulig å tilkoble en fungerende mus med musepeker?

 

5: Kommer nok til å kjøpe en når prisene faller under 6000.. Forhåpentligvis før jul, om ikke etterspørselen blir for stor.

 

6: Finnes det noen gode løsninger for billig 3G-nett slik som Tele 2 Sheriff for normal bruk? Ergo billig data over 3G, tale og sms trenger ikke nødvendigvis være billig. Burde vel holde med 100 MB / måneden.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

AvidGamer: På sett og vis enig. 6500 er mye penger. Om du følger med senere i uka tar vi en gjennomgang av noen av tingene man kan gjøre med Galaxy Tab om man kjøper tilbehør til den. Det kan by på noen overraskelser :)

 

Hmm, I am intreagued....

 

Men den vil jo bli enda dyrere med tilbehør...så igjen tror jeg at en laptop/netbook til samme sum vil knuse den.

 

Dere burde sammenlignet den mot en laptop til samme pris....hadde vært litt interesant.

Lenke til kommentar

Maks 5000,- kr pluss, minus 500,- kr.

 

Har selv hatt dette nettbrettet til test noen dager og det er meget bra på de fleste områder. Men prisen er dessverre avskrekkende på de fleste. Så de fleste kjøper med abonnement til rundt 3000,- kr. Lurer litt på hva Samsung har tenkt på med denne prisen. Målgruppen vært mye større. Men antar at de vil sko seg på en raskt voksende gruppe mennesker som ønsker det nyeste på markedet.

 

@Khaffner

Lenke til kommentar

Bra omtale, jeg har selv brukt Tab siden torsdag (den er litt som en lommevennlig minipc for meg, jeg bruker fortsatt en N8 som mobil). Skriver gladelig under på at den leverer! Epost, office, pdf, matroska, spill, osv..

 

 

Men:

www.amobil.no - "Siden eksisterer ikke" - og en noe underholdende 404-side fra dere.

www.vg.no - Feilmelding dukker opp: "Siden inneholder for mange serveromdirigeringer".

www.snn.no - Bug, lar meg ikke trykke på logg inn.

 

Det blir litt for dumt.

 

EDIT: Ja, jeg vet at Opera Mini takler vg og amobil. Men jeg forventa vel at den medfølgende skulle klare to av de mest populære sidene i norge.

Endret av RMNZR
Lenke til kommentar

Todda7:

Jeg vet ikke hvorvidt det fins muligheter for packet injection her. Såpass grundig går vi ikke til verks :)

 

Angående tredjeparts tilbehør tror jeg vi nærmest er garantert å se uendelig mye krimskrams til denne, inkludert HDMI-overganger, dersom den tar av. Det man må være obs på er likevel at HDMI-docken Samsung leverer må kobles til laderen for å virke. Dermed kan det se ut til at en tredjeparts HDMI-løsning neppe vil bli superbillig på grunn av behovet for strømadapter.

 

Hvordan er det å kjøre andre OS på denne a la Maemo og Meego? <- Fortsatt uklart, men skulle jeg spå så er Xda-developers i full gang allerede :)

 

Støtter microUSB-en host-mode? I så fall, er det mulig å tilkoble en fungerende mus med musepeker? <- Galaxy Tab har ikke Micro-USB. Foreløpig er jeg litt usikker på om det kommer en krybbe eller en overgang for eventuell host mode. Det er fortsatt tidlige dager for tilbehøret - de første bitene kommer i salg om en måneds tid.

 

EDIT: Finnes det noen gode løsninger for billig 3G-nett a la Tele 2 Sheriff for normal bruk? Ergo billig data over 3G, ringing og sms trenger ikke nødvendigvis være billig. <- Chess Itouch ser jo ikke så hakkandes gærnt ut med 500MB inkludert for 89 i måneden. Men jeg ville også tatt en titt på de "dyre" operatørene, siden man kan snuble i gode tilbud med mye data inkludert og subsidiert nettbrett. Ender man opp med en totalpris på 7500 for et år med all datatrafikken man gidder inkludert er ikke det en halvgærn deal. Da er ofte ringeprisene helt ålreite også.

 

RMNZR: Både Amobil og VG fungerte problemfritt på vårt brett. Snodige greier.

 

ArticT: Takk for tips. Det der var jo utmerket :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

del_diablo: Den bruker såkalt SLCD. Det er i praksis en vanlig LCD-skjerm med noen forbedringer - blant annet på strømforbruk. Den ble ganske lyssterk, og vi hadde ingen problemer med å tyde den selv i det rimelig kraftige sollyset i dag. Man ser ikke fargene så godt, men kontrast nok til å lese skrift var det der.

Lenke til kommentar

Hvis dere kan finne ut hvilket nettverkskort som står i, kan jeg finne resten :)

 

Problemet med pakkekjøp er at de i utgangspunktet ikke har samme pris på tabletene som f.eks Pixmania (eller selvimportert fra f.eks Play.com). Får vente å se hvilke pakkedealer som kommer.

 

Er ikke villig til å betale så mye mer enn 500 kr årlig for 3G-nett, har så sjeldent bruk for det. Ser allikevel for meg at behovet endrer seg om jeg kjøper meg en slik - hadde vært gull å hatt i bilen mtp musikk, film (for passasjerene selvfølgelig :p), Spotify og ikke minst svær GPS. Hvordan er tredjeparts-programvaren til GPS-en? Husker det var noen halvveis brukende programmer til GPS-en på n810, men vanvittig lang connecting-time på GPS-en og dårlig nordisk støtte gjorde den lite brukt.

 

Og forresten, ingen vanlige USB-kontakter? Man må altså drasse på Samsungs egne proprietære USB-kontakt for å kunne overføre filer fra PC-en til den?

 

En annen ting som dere ikke nevnte som jeg leste en annen plass: Den støtter 3 forskjellige modus for USB-tilkobling, noe som er særdeles nyttig for tilkobling til f.eks bilradioer, blu-ray spillere og andre ting med mulighet USB-tilkobling.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Todda7: Det fins svært god tredjeparts GPS-programvare i Android Market. Vil ikke si for mye om akkurat den biten i kommentarfeltet ettersom det kommer en artikkel som tar for seg akkurat disse tingene ganske straks. Om alt går knirkefritt regner jeg med at du kan lese mer om det på onsdag :)

 

Angående nettverkskortet skal jeg forsøke å forhøre meg med Samsung. Jeg regner med det må teknikere til for å få svar, og jeg garanterer ikke at de på stående fot vil ut med det. Kan fyre deg en forummelding når/om jeg får svar. Hvis ikke Samsung ønsker å svare får vi vel sette vår lit til at enten xda-developers eller isuppli finner ut av det for oss i løpet av kort tid :)

 

(edit)

Jepp - vi nevner det i testen og det står oppført på minuslista. Alle nettbrettene vi har vært innom så langt har vært like knotete, eller mer knotete på denne fronten, og dermed ble det ikke nevneverdig trekk for det. Vi liker det ikke, og vi ønsker oss Micro-USB vi også. Men slik er altså ståa akkurat nå. Vi får se hva neste generasjon bringer.

 

Hmm! Vanligvis er det slik at vi får dingser som har en relativt spisset kompetanse på noen spesifikke ting de gjør godt. "Problemet" med Galaxy Tab er at den er god på omtrent alt den er i stand til å gjøre. Dermed ble det en relativt lang smørbrødliste vi skulle gå gjennom. Vi har ikke fått testet den opp mot bilradioer eller Bluray-spillere ennå, men det burde vi kanskje ta en titt på :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...