Gå til innhold

Unødvendig dyr studiobelysning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har man en stabel iPadder til overs så selger man de og kjøper 100 ganger bedre studiobelysning for pengene.

 

Snakk om å fyre opp under Apple-hypen.

 

Vil man ha kraftig polarisert baklys så er det bare å kjøpe seg en stor LCD-TV. Den "billigste" ipadda vil koste ca 4000 kr. I videoen er det opp til 9 stk i bruk, altså fra ca 36 000 kr. Det samlede skjermarealet er 6*0,029 kvadratmeter og har en lysstyrke opp til 290 cd/m2. Kjøper man en 52-tommer LCD-TV i prisklassen 8000 kr så får man 25 ganger større skjermareal og typisk dobbelt så mye lysstyrke per arealenhet. Altså rundt 10 ganger mer (polarisert) lys for 1/3 av prisen. Skal man justere fargen eller styrken er det 6 ganger kjappere å gjøre det på én skjerm enn på seks.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper man en 52-tommer LCD-TV i prisklassen 8000 kr så får man 25 ganger større skjermareal og typisk dobbelt så mye lysstyrke per arealenhet. Altså rundt 50 ganger mer (polarisert) lys for 1/3 av prisen. Skal man justere fargen eller styrken er det 6 ganger kjappere å gjøre det på én skjerm enn på seks.

Er jo enig med deg, men en 52" veier litt mer enn 9 stk iPad og har jo ikke innebygd batteri. ;D

 

Uansett er det tull å bruke iPad til slikt, da man får bedre LED-"belysningsvegger" til en rimeligere penge - men bare litt billigere.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med batteri i et studio? Det øker jo bare vekt og pris unødvendig.

 

I et studio er det ofte tidspress for å få lønnsomhet. Tid er penger. Å koble til og fra 6 ladere hver dag er sånne små ting som spiser av den produktive tida. Det samme er 6x justering av hvitbalanse, lysstyrke osv.

 

PS. TVen jeg linket veier 23,6 kg uten stativ. Skal man ha samme lysstyrke med ipadder så må man opp i 61 kg etter mine beregninger. (680 gram * 9 stk * 10). Med stativ kommer nok paddene ennå dårligere ut.

 

Vil man gå for budsjettvarianten så kler man en pappeske for 2500 A4-ark med alu-folie på innsiden, putter en vanlig power-LED lommelykt inni og dekker åpningen på eska med et A3 ark. Da får man omtrent samme lysstyrke som en ipad. Vekt: ca 200 gram. Pris: ca 200 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med batteri i et studio? Det øker jo bare vekt og pris unødvendig.

 

I et studio er det ofte tidspress for å få lønnsomhet. Tid er penger. Å koble til og fra 6 ladere hver dag er sånne små ting som spiser av den produktive tida. Det samme er 6x justering av hvitbalanse, lysstyrke osv.

Etter det jeg så, var ikke opptakene gjort i studio.

Uansett blir dette som et artig eksperiment - ikke et reelt verktøy for daglig bruk.

 

Angående alt det andre du sier, så har jeg ett ord - assistenter. :p

 

Til syvende og sist, dette er bare for morroskyld. (Ikke at jeg tror du tenkte noe annet)

 

Jeg foretrekker kvalitetslys som gir likt resultat time for time, men må innrømme at det er kjekt å eksperimentere fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med batteri i et studio? Det øker jo bare vekt og pris unødvendig.

 

I et studio er det ofte tidspress for å få lønnsomhet. Tid er penger. Å koble til og fra 6 ladere hver dag er sånne små ting som spiser av den produktive tida. Det samme er 6x justering av hvitbalanse, lysstyrke osv.

 

PS. TVen jeg linket veier 23,6 kg uten stativ. Skal man ha samme lysstyrke med ipadder så må man opp i 61 kg etter mine beregninger. (680 gram * 9 stk * 10). Med stativ kommer nok paddene ennå dårligere ut.

 

Vil man gå for budsjettvarianten så kler man en pappeske for 2500 A4-ark med alu-folie på innsiden, putter en vanlig power-LED lommelykt inni og dekker åpningen på eska med et A3 ark. Da får man omtrent samme lysstyrke som en ipad. Vekt: ca 200 gram. Pris: ca 200 kr.

Interessant opplysning. Ville gjerne likt å se ansiktene på markedsavdelingen i Apple som bestilte denne filmen, når reklamebyrået kommer tilbake med en film laget med en flatskjerm i stedet for iPad-er, med begrunnelsen om at "flatskjermen fungerte jo bedre".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...