Gå til innhold

AMD skifter gir


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

blinc: Den skal ha samme stepping (E0) som andre Thuban, men det er sikkert en ny kvalitetssortering så jeg regner med at overklokkingspotensialet er en ubetydelig del høyere (+0,1 GHz eller noe sånt).

 

Forøvrig er det ikke den eneste AM3-prosessoren som forventes dette kvartalet. Her er hele lista over hva som forventes:

 

Phenom II X6 1100T 6 kjerner 3,3-3,7 GHz 9 MB L2+L3, 125 W BE ulåst

Phenom II X6 1065T 6 kjerner 2,9-3,4 GHz 9 MB L2+L3, 95 W

Phenom II X6 1045T 6 kjerner 2,7-3,2 GHz 9 MB L2+L3, 95 W

Phenom II X6 1035T 6 kjerner 2,6-3,1 GHz 9 MB L2+L3, 95 W

 

Phenom II X4 975 BE 4 kjerner 3,6 GHz 8 MB L2+L3, 125 W

 

Phenom II X2 565 2 kjerner 3,4 GHz 7 MB L2+L3, 80 W

 

Athlon II X4 650 4 kjerner 3,2 GHz 2 MB L2, 95 W

 

Athlon II X3 455 3 kjerner 3,3 GHz 1,5 MB L2, 95 W

 

Athlon II X2 270 2 kjerner 3,4 GHz 2 MB L2, 65 W

 

Sempron 150 1 kjerne 2,9 GHz 1 MB L2, 45 W

Lenke til kommentar

Jeg vil kritisere ordvalget her.

Vi snakker om en 100MHz økning som er 3,125% (3+ 1/8) økning i grunn-frekvens og 2,77% økning i turbo-frekvens. Dette er en ikke sammenlignbart med å skifte gir. Når man skifter gir snakker man typisk om en 20-30% forandring i frekvens (eller turtall om man vil).

Jeg fant ut at om man deaktiverer alle strømsparingsfunksjoner og turbo modus på 1090T går den automatisk til 3,6GHz på alle 6 kjerner.

En ~3% overklokk kan man lett få med alle prosessorer ved å øke FSB (om hovedkortet støtter det).

Lenke til kommentar

Turbo er aktivt når 1-4 kjerner er aktive, dersom du har aktivert det i BIOS. Jo færre kjerner, jo mer turbo på de som er aktive. Jeg kjører min på tilsvarende maks turbo for alle 6 kjernene 24/7 med 100% load fra WCG.

Jeg tenker jeg skal prøve å klokke litt til helga eller neste.

 

Hvis du skal klokke litt snart så MÅ du få med deg disse,hvis du ikke har sett de før da.

 

 

 

Den Phantom kjøleren er nice.. :thumbup:

Lenke til kommentar

@Simen

Det får så være, men i denne kategorien er pris mer avgjørende enn antall kjerner. Hvis man gidder så kan man forsøke å åpne den lukkede kjernen slik man kunne med den gamle Sempron-modellen. Når man er ute etter "god nok" ytelse så blir valget mer relativt i forhold til pris. Skulle det vise seg at f.eks. Atom D5xx også yter godt nok så blir det vanskeligere å rettferdiggjøre kjøp av CPU i X2-familien. Er det dobbelkjerneprosessorer en er ute etter så er man vel ikke opptatt av Sempron-familien til å begynne med.

Endret av Su&!
Lenke til kommentar

Atom er atom. De yter ikke bra. Selv på samme klokkehastighet yter Atom D5xx vesentlig dårligere enn Athlon II X2. Men så vet vi jo at Athlon i tillegg har et stort forsprang på klokkehastighet. Atom suger. Det kan jeg bekrefte med dette innlegget som er skrevet på en Atom N280. Min 5 år gamle Athlon 64 X2 på originale 2,0 GHz føles kjappere på de samme prosessorintensive oppgavene.

 

Det jeg liker med Athlon II X2 245e er at man får en ekstra kjerne i forhold til Sempron 150 uten å øke TDP eller senke klokkehastigheten.

 

Ellers så gleder jeg meg til AMD Zacate som antageligvis blir lansert 6. januar. Det blir en heftig utfordrer til Atom.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Litt off-topic, men jeg skal ha ny maskin snart og står mellom AMD og Intel, har litt lyst på å satse på AMD denne gangen, jeg skal jo ha en så og si gaming only maskin da. Intel ser ut til å vinne, men det spørs om man får så mye for pengene som man egentlig trenger, jeg har ikke noen erfaringer med AMD sine CPU siden 2004 og det er en stund siden :SValget ser interessant ut da i grunn, kunne tenkt meg å teste det ut, får nok sikkert mye for pengene her, spørsmålet er om det er optimalt for gaming over lengre perioder uten å måtte oppgradere CPU hver 6 måned.

Lenke til kommentar

Jeg vil kritisere ordvalget her.

Vi snakker om en 100MHz økning som er 3,125% (3+ 1/8) økning i grunn-frekvens og 2,77% økning i turbo-frekvens. Dette er en ikke sammenlignbart med å skifte gir. Når man skifter gir snakker man typisk om en 20-30% forandring i frekvens (eller turtall om man vil).

Kanskje AMD har presset 4. giret såpass langt nå at de måtte bytte til 5. gir for å kunne få noe som helst fartsøkning (frekvensøkning). Og når den først ligger i 5. gir kan vi kanskje se enda høyere fart i nær fremtid. Manuelt girskift tar litt tid i US-and-A vet du. ;)

 

 

Uansett må vi kunne slå fast at turtallssperren på Phenom II X6 slår inn på 800 MHz. En utrolig viktig og sentral kunnskap. :D

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men jeg skal ha ny maskin snart og står mellom AMD og Intel, har litt lyst på å satse på AMD denne gangen, jeg skal jo ha en så og si gaming only maskin da. Intel ser ut til å vinne, men det spørs om man får så mye for pengene som man egentlig trenger, jeg har ikke noen erfaringer med AMD sine CPU siden 2004 og det er en stund siden :SValget ser interessant ut da i grunn, kunne tenkt meg å teste det ut, får nok sikkert mye for pengene her, spørsmålet er om det er optimalt for gaming over lengre perioder uten å måtte oppgradere CPU hver 6 måned.

 

Tviler på at noe spill kommer til å kvele en Phenom x6 de første årene, en overklokk til 4 GHz er ganske enkelt med nesten alle Phenom prosessorer (som lages nå), Det er skjermkortet\ene som spill kommer til å varme opp :p er jo noen spill som skiller seg ut som CPU avhengige, GTA4 og CIV5 feks. men slike spill støtter jo som regel mange tråder, så med 6 kjerner skulle ikke det være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...