Gå til innhold

Bedriftene velger XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

nå er det vel sånn at bedrifter må velge et OS når de bestiller maskiner. Det første man gjør med nye maskiner er å legge eget VLK OS på maskinen. Bedrifter velger da XP siden det er billigere enn W7.

Lenke til kommentar

nå er det vel sånn at bedrifter må velge et OS når de bestiller maskiner. Det første man gjør med nye maskiner er å legge eget VLK OS på maskinen. Bedrifter velger da XP siden det er billigere enn W7.

 

Og det som ofte legges inn er tragisk nok Windows 2000 :(

Ikke at Windows 2000 er dårlig, men det å jobbe på min egen windows 7 laptop er langt mer behagelig.

Lenke til kommentar

nå er det vel sånn at bedrifter må velge et OS når de bestiller maskiner. Det første man gjør med nye maskiner er å legge eget VLK OS på maskinen. Bedrifter velger da XP siden det er billigere enn W7.

En annen ting er det at mange bedrifter har egenproduserte løsninger som ikke er kompatible med nye OS. Det er dyrt å oppgradere dette.
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Maskiner selges ikke lenger med en ren Windows XP lisens. Man må kjøpe en lisens på Windows 7 og så nedgradere. Men hvorfor bedrifter fortsatt tviholder på Windows XP er for meg et mysterium. Dette er rett og slett uvitenhet fra bedriftenes side. Windows 7 kan fint erstatte Windows XP, Windows 7 har også vist seg som stabilt nok.

 

F.eks. vil en domenebruker med en sentral profil i et AD oppleve markant nedgang i tiden det tar å logge seg på systemet, særlig hvis profilen er av en viss størrelse. Jeg har selv gjennomført en oppgradering fra Windows XP til Windows 7 i en bedrift hvor det også er benyttet programvare som egentlig er skrevet for Windows 95. Denne programvaren fikk jeg til å kjøre i Windows 7 Professional, 64bits versjonen samt Windows Server 2008 R2, også 64bits. Og trenger man å kjøre et program i et XP-miljø har man jo alltids Windows XP Mode, som følger med Windows 7 Professional og høyere.

 

Jeg reinstallerte også min egen bærbare PC med Windows 7 for over et halvt år siden. XP kommer ikke inn på noen av mine maskiner igjen.

Lenke til kommentar

Har hatt W7/64 på jobben en siden Februar og et problem er at de fleste leverandørene av programmer vi bruker ikke har skikkelig støtte for W7 og heller ikke 64 bit. W7 emulerer jo 32 bit men ikke godt nok til alle programmer.

Og 64 bit programmer finnes ikke fra noen av programvareleverandører jeg bruker, og vi snakker om store internasjonele firmaer som leverer programvare til printkort layout, verktøy for å lage Windows programmer, verktøy for kontrollere (assemblere og C-kode). Kort sagt alle programmer som trengs for å lage elektronikkprodukter...

Lenke til kommentar

Jeg tror mange bedrifter tenker "If It's Not Broken, Don't Fix It". Dermed vil mange eksisterende maskiner ikke reinnstalleres med nytt OS. Selv om bedriften faser inn Windows 7 på nye maskiner så vil det alltid være en overgangsfase der gamle maskiner vil beholde XP enten til en bestemt dato eller på ubestemt tid.

Lenke til kommentar

Jeg tror mange bedrifter tenker "If It's Not Broken, Don't Fix It". Dermed vil mange eksisterende maskiner ikke reinnstalleres med nytt OS. Selv om bedriften faser inn Windows 7 på nye maskiner så vil det alltid være en overgangsfase der gamle maskiner vil beholde XP enten til en bestemt dato eller på ubestemt tid.

Da jeg satte igang prosjektet gjorde jeg det enkelt:

 

Jeg ga beskjed til de ansatte om at de skulle ta backup av det de ville beholde god tid i forveien. Og at det ikke på noen måter ville bli utsettelser. Det hjalp selvfølgelig at jeg hadde ledelsen i ryggen. Skiftet gikk ganske bra, det. Noe smårusk oppsto, men det må man regne med. I hvert fall ikke noe kritisk. Faktisk løste overgangen et par problemer som hadde vært der i lang tid før overgangen.

Lenke til kommentar

Problemet oppstår når supportstøtten for XP er definitivt forbi og ingen flere sikkerhetsfikser blir laget. Vil Microsoft da tilby et dyrere supportabonnement for dem som vil tviholde på XP? Hvis ikke må de jo skifte ut XP til noe annet.

 

Jeg er ikke sikker på at det isåfall blir Windows 7 (eller 8, når den kommer) de vil velge. Noen vil antagelig benytte anledningen til å restukturere hele IT-nettet sitt og kanskje velge Linux eller Chrome OS istedet.

 

Når applikasjonene nå etter hvert blir flere og flere i nettskyen, og det meste kan kjøres fra en nettleser, blir operativsystemet mindre viktig. Microsoft stiller sterkt med Azure-plattformen, men valgmulighetene hos kundene blir mer reelle enn før og derfor vil ikke Microsoft dominere slik de historisk har gjort. Innlåsingsfenomenet vil altså antagelig forsvinne, og Microsoft må bruke andre metoder for å få kunder.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

dyrt å skifte programvare

 

Vi har dualboot med xp og 98, fordi et av programmene vi bruker nekter å starte i xp

 

Så da er jo vitsen med å oppgradere veldi liten

 

Ikke bare er det dyrt å oppgrader OS, men blir jo svindyrt å oppgradere programvaren til alt annet

 

av de 2 programmene vi bruker så koster de 20k per stk i innkjøp

Lenke til kommentar

Jeg fikk ny laptop i høst - med bedriftens standard XP-installasjon. Vi kommer ikke til å switche til W7 før til neste år. Da vil mange av de eldste PC'ene være skiftet ut med maskiner som takler W7, IT-avd. vil ha fått testet W7 på "alle" de ulike HW-konfigurasjonene bedriften har og fått verifisert at nødvendige programmer er kompatible med W7 og seg i mellom. Slike ting tar tid ...

 

Vi kjørte vel Win2K til uti 2003 også, så vi ligger ikke noe "verre" an nå.

(Da ser jeg selvsagt helt bort fra at det kom ut en versjon mellom XP og W7.)

 

Terminal services / Citrix gjør OS på den enkelte klient PC relativt uinteressant.

Kun dersom man kan garantere nettilgang der man jobber - og kan man ikke det er det praktisk med lokalt installert OS, for å si det mildt.

Lenke til kommentar

dyrt å skifte programvare

 

Vi har dualboot med xp og 98, fordi et av programmene vi bruker nekter å starte i xp

 

Så da er jo vitsen med å oppgradere veldi liten

 

Ikke bare er det dyrt å oppgrader OS, men blir jo svindyrt å oppgradere programvaren til alt annet

 

av de 2 programmene vi bruker så koster de 20k per stk i innkjøp

 

 

Så de som lager de 2 programmene har ikke kommet med en update slik at det kan kjøres på OS som ikke er laget for snart 10 år siden? høres jo ekstremt merkelig ut, og kanskje lurt å bytte til et alternativ som følger med i tiden o.O

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Terminal services / Citrix gjør OS på den enkelte klient PC relativt uinteressant.

Kun dersom man kan garantere nettilgang der man jobber - og kan man ikke det er det praktisk med lokalt installert OS, for å si det mildt.

Finnes det bedrifter som har arbeidsplasser uten tilgang til nett (LAN) ?

Hvis så er tilfelle har man antagelig langt større problemer enn valg av OS på arbeidsplassen.

 

En større utfordring for en terminal server er arbeidsplasser med krav til sær programvare. Jeg har brukt en del timer på prøve/feile med slikt, himmel så mye rart utviklere egentlig gjør. Værst er det naturligvis med gamle ting som ikke har vært vedlikeholdt på aldri så lenge.

Det har hendt jeg har gitt opp og folk må benytte en egen PC for sånt. Det gir jo diverse utfordringer med ting som backup etc. Blir dyrt som f... å ha slikt kjørende.

(Jeg vet f.eks. om en PC som fortsatt booter MS-DOS, den styrer noe sær hardware via et ISA instikkskort. Når de greiene en gang ryker koster det vist rundt 1 mill for ny hardware)

Lenke til kommentar

Vi kjører Windows 7 64bit på jobben. Har gått smertefritt med unntak av 2 ting.

 

1. Printerdrivere fra Xerox (vi fikk endelig drivere nå i forrige uke - har ellers måttet printe ut via virtuell pc eller en gammel pc).

 

2. VPN-SecureClient fra Checkpoint. De leverer ikke noe som fungerer, så må kjøre virtuell pc med vista eller xp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...