Gå til innhold

NAS for hjemmebruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det å sette denne opp til å fungere over internett (bak NAT)?

 

Er det mulig å installere denne i to forskjellige hus og sørge for gjensidig backup (gjerne automatisk eller semi-automatisk)?

du kan bruke den over internett ja.

Og du kan ta backup mellom en eller flere synology bokser over internet.

Lenke til kommentar

Skuffende, hadde forventet det var noe faktisk nytt om en bra nas til bra pris eller noe faktisk nytt innenfor nas kommer etc.

 

går jo knapt en uke uten at det kommer en billig modell med ubrukelig ytelse på markedet, ser ikke helt nyheten i dette.

Kanskje foreslå synology kjøper bannervisninger isteden nestegang de vil ha reklame hos dere?

Lenke til kommentar

Wow, den HP boksen så bra ut, og billig! Har du plass til 4 disker, samtidig som man okkuperer alle PCI-slottene? Og skjerm kan man koble på også! Heftige saker!

Den ønsker jeg meg til jul, PM for adressen min.

 

Finnes det noe OS (til NAS) som kan slå på maskinen til gitte tider (som NAS'en i artikkelen hadde tidsplaner)?

 

Kan man få den uten den 160gig disken noe sted? Støtter den RAID, eller må jeg inn med en kontroller?

 

edit;

Ser den støtter Raid 0 og 1. Men LFF disker, må jeg har LFF disker? Aldri sett... 1TB LFF disk koster jo nesten 4000kr! Da vil jeg heller ha Synology boxen!

Endret av jale
Lenke til kommentar

Her er listen over kompatible harddisker.

 

Selv har jeg en full maskin på totalt 2,5 TB. Har vært på utkikk etter en passende nas en stund, men har vært litt tilbakeholden foreløpig. En 4-bay NAS med 4x 2TB disker i raid 5 er liksom minimum nå.

 

Men er det bare meg eller de fleste NAS'er kresne når det kommer til kompatible disker, særlig når det er oppe i størrelsesorden 2TB? Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar

Listen er bare harddiskene de har testet selv, ikke kun hva som funker.

Har satt opp flere nas med 1,5-2tb disker hvor de bare har hatt disker opp til 750gb på støttet listen, eller ikke har hatt merket jeg har brukt på listen i det heletatt.

 

alt av sata funker sålenge det ikke er noe veldig sært med de.

Lenke til kommentar

De har kun oppgradert fra 800mhz til 1.2ghz. Det var ikke rare greiene. Det er rammen som er viktigst.

 

 

Jeg er hvertfall knall fornøyd med min Synology :)

 

 

Her er listen over kompatible harddisker.

 

Selv har jeg en full maskin på totalt 2,5 TB. Har vært på utkikk etter en passende nas en stund, men har vært litt tilbakeholden foreløpig. En 4-bay NAS med 4x 2TB disker i raid 5 er liksom minimum nå.

 

Men er det bare meg eller de fleste NAS'er kresne når det kommer til kompatible disker, særlig når det er oppe i størrelsesorden 2TB? Hvorfor er det slik?

Grunnen til det er at WD lager mye dritt om dagen. Hold deg borte fra det. Samsungs nye F4 2tb disk kan varmt anbefales. Min NAS med disse to er mer eller mindre lydløs.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Grunnen til det er at WD lager mye dritt om dagen. Hold deg borte fra det. Samsungs nye F4 2tb disk kan varmt anbefales. Min NAS med disse to er mer eller mindre lydløs.

 

Kilde?

Rundt omkring på nettet. Brukte ca 4 uker på å bestemme meg for hvilken nas jeg skulle velge. Finkjemmet forumene til veldig mange produsenter. Leste tester osv. Gikk gjennom endel "Hardware kompatibilitet" lister og der var WD disker en gjengangere når det kommer til ustabile disker. Dette gjelder spesielt Green utgavene, de dyrere Black diskene skal jeg ikke uttale meg om. Det gikk mye på ustabilitet, slik som at de datt ut av raid, lagget under streaming osv.

 

I tillegg til min egen erfaring så styrer jeg unna WD generelt. Jeg legger heller i en 20kroner ekstra for Samsung eller Seagate. WD disker er det enste som har tatt kvelden hos meg hvertfall.

 

 

 

Kan også nevne at disker som ikke er nevnt i kompatibilitet lister ikke betyr at de er uegnet, det betyr at de ikke har blitt testet enda. Det å få en harddisk som godkjent i disse listene er ganske omfattende, hvertfall hos Synology. Harddisken skal gjennom en minimum 2 måneders testing i laboratorium under forskjellige situasjoner.

Lenke til kommentar

Ok, takk for utfyllende svar. Jeg kan ikke uttale meg om "forbruker"-disker i RAID siden jeg bare har erfaring fra jobben og der er det bare dyrere SCSI- og SAS-disker i bruk. Det er vel snakk om år mellom feil.

 

Jeg har hatt rundt 10 WD SATA-disker de siste årene og ikke hatt noen problemer, men nå har jeg ikke hatt de i RAID. Bytter dog ut diskene ca. hvert andre år for å slippe at de tryner. Det er tross alt såpass billig for disker. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...