Gå til innhold

Mamiya slipper "billig" mellomformatkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke det noe magisk med mellomformat?.. utrolig nok innbiller jeg meg det.

Et meget godt spørsmål. Mange er jo meget entusiastisk etter å ha gått fra crop til FF, og da det jo lett å tenke seg at det blir enda bedre å gå over til MF.

 

Jeg er dog ikke så sikker på om MF er så magisk. Det som ofte skjer når folk har gått fra crop til FF, er at de har oppgradert seg et par sensor-generasjoner, samtidig som de har oppgradert objektivparken til noe mer seriøst enn et billig kit-objektiv.

 

Jeg tro at hvis du spør de som har oppgradert, men holdt seg på crop, og samtidig oppgradert seg på objektivsiden; de vil også være rimelig entusiastisk. Sammenlign f.eks. EOS 350D med EF-S 18-55mm og EOS 7D med EF-S 15-85mm ...

Lenke til kommentar

De fleste priser i USA blir oppgitt uten taxes (moms) så må nok plusse på 25% (iallefall) før du nærmer deg norsk pris. Er uansett ganske grei pris i forhold til andre mellomformatkameraer.

 

Med mindre du har utstyr i RZ-serien fra før, vil det nok bli ganske dyrt å kjøpe seg dette kameraet uansett. Du får nok det du betaler for, men det spørs om du virkelig trenger det ;)

Lenke til kommentar

Nikon D3X vs Phase One P65. Nikon D3X = 53895 for huset, mens bare bakstykket Phase One P65 koster 233295kr takkskalduha!

 

Noen med mer peil må gjerne snakke om det som ikke kan måles :)

 

Som tidligere eier og nesten 1 års bruker av D3X må jeg si at D3X produserer fantastiske rå filer og har minst 2 stop ekstra i dynamisk omfang fra råfiler enn f.eks. vanlig D3. Men:

- 24mpx er ikke akkurat 65mpx

- D3X klarer forsatt kun 1/250 med blits (ikke 1/1600 flash-sync som hos P65)

- ISO 50 hos D3X er nærmere ISO 100

- ISO 1600 på D3X er for dårlig til å kunne brukes kommersielt.

 

D3X har oppløsning til noen av MF, men også hus og alle begrensinger til FF.

 

Edit: Det som fasinerer meg mest med MF er muligheten for fotografering med ISO 50 og 1/1600 med blits.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Er ikke det noe magisk med mellomformat?.. utrolig nok innbiller jeg meg det.

Et meget godt spørsmål. Mange er jo meget entusiastisk etter å ha gått fra crop til FF, og da det jo lett å tenke seg at det blir enda bedre å gå over til MF.

 

Jeg er dog ikke så sikker på om MF er så magisk. Det som ofte skjer når folk har gått fra crop til FF, er at de har oppgradert seg et par sensor-generasjoner, samtidig som de har oppgradert objektivparken til noe mer seriøst enn et billig kit-objektiv.

 

Jeg tro at hvis du spør de som har oppgradert, men holdt seg på crop, og samtidig oppgradert seg på objektivsiden; de vil også være rimelig entusiastisk. Sammenlign f.eks. EOS 350D med EF-S 18-55mm og EOS 7D med EF-S 15-85mm ...

 

Heh ja, mulig det er akkurat som du sier :) Men det er noe med større sensor som bare tiltrekker...

Edit: Men det kan godt hende det blir snart nødvendig med psykiatrisk hjelp:)

Lenke til kommentar

Det er noen kritiske røster til digital MF.

 

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1000&thread=36771742

For some reason, DPReview has not been open to have MF Digital added.

I think the "some reason" has something to do with a combination of...

  • A lack of interest by dpReview management, stemming from what they perceive as a general lack of interest among dpReview readers.
  • A reluctance by MF manufacturers to loan gear for a month (dpReview keeps repeating that they spend 4 weeks on each SLR review) to someone who is going to evaluate it objectively (actually measuring things like resolution and dynamic range) as well as subjectively in a way that involves side-by-side testing with competing technology such as FF. This isn't hard to believe, even without a rumor going around that P1 sent DXO a "cease and desist" letter for publishing less than flattering dynamic range numbers.

Lenke til kommentar

Heh ja, mulig det er akkurat som du sier :) Men det er noe med større sensor som bare tiltrekker...

Edit: Men det kan godt hende det blir snart nødvendig med psykiatrisk hjelp:)

Det er jo en ting som beviselig er forskjell mellom crop og FF. Og det er man får forskjellig utsnitt ut i fra en gitt brennvidde. Slik at for en gitt bildevinkel og samme brennvidde, så vil dybdeskarphetsegenskapene være forskjellige.

 

FF med få MPx (som Nikon D700/D3/D3s) har jo også en fordel ved ekstremt høye ISO verdier. Men klarer man seg med ISO 3200, så er stort sett alle crop-kameraene brukbare i dag. Forutsatt at man ikke er superallergisk på støy da. Eller kun ser på bilder i 100% crop.

Lenke til kommentar

Nja, i følge Pentax kommer 645D til å koste ca 100 000,- her til lands, i alle fall i følge infoen vi fikk på Photokina.

Jeg leste nok litt feil, forskjellen i dollar er ikke 2000, men 1500. Nok om det, til saka.

 

645D er lista på B&H til den nette sum av $ 9,995.95. Så hvis den ender opp i det prisleiet du har fått antyda, så brukes den gode gamle tigangen. Om samme kalkyle legges til grunn for Mamiya ender den på omtrent 115 000 kroner.

 

Men tigangens dager er nok heldigvis talte :) Pentax K-5 ligger på ca 1600 dollar på B&H, mens den foreløpig ligger på ca 11k i sammenlignbare butikker i norge. Så jeg er optimist og håper på gatepris et sted mellom 70 og 80k. Samme kalkyle for Maniya i så fall ende ett sted mellom 90 og 100k.

 

Dette er mitt prisresonnement, men jeg er åpen for at jeg kan ta feil.

 

Uansett er dette alt for mye penger for et kamera for undertegnede, så jeg forstår ikke helt hvorfor jeg engasjerer meg ;)

Lenke til kommentar

Hadde vært kult å se hvilken iso-støy en hadde fått med mellomformat og 12-16MP :p Hadde jo vært gøy å kunne skyte vanlige brukbare bilder med 102K ISO :p

Jeg tror at MF (uavhengig av oppløsning) "spisses" inn mot studio/landskap hvor man enten har nok av lys eller kan bruke lang lukkertid. Dvs at produsentene prioriterer ytelsen ved lav iso over høy iso.

 

http://www.dxomark.com/index.php/en/Camera-Sensor/Compare-sensors/(appareil1)/483%7C0/(appareil2)/668%7C0/(appareil3)/579%7C0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Pentax/(brand3)/Phase%20One

 

Jeg innbiller meg at MF ofte ikke har analog forsterkning mellom sensor og ADC, men heller simulerer iso vha digital gain. Det er isåfall god grunn for å holde seg til base-iso. Ikke skyt meg hvis jeg tar feil.

 

Det hadde vært interessant å se hvor bra et mellomformat kamera fra Canikon med deres ressurser kunne ha vært i forhold til FF og crop.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...