Gå til innhold

Enkel kobling mellom enheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer nok til å forandre litt på saker og ting i framtiden. Spesielt når man leser hva som skjer i forhold til fildeling i Frankrike: http://arstechnica.com/tech-policy/news/2010/10/french-three-strikes-agency-getting-25k-complaints-a-day.ars?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss

Det er forsåvidt ikke så mye teknisk som hindrer folk i å sette opp egne alternativer til internett for datakommnikasjon seg imellom ved bruk av trådløs utstyr i dag. Klart det vil praktisk og økonomisk sett være langt mer gjennomførbart i en by enn ute mellom berg og daler på bygda. En kommer langt med vanlige trådløse routere og gode direksjonale antenner. Med litt over middels koordinering kunne en gjort slikt på tvers av flere byer også. Så lenge antennene har høy nok directional gain så er det ikke store frekvensspekteret som skal til for å komme seg unna den verste interferensen. Største problemet blir vel uansett organiseringa.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Kaymeerah... Denne teknologien har eksistert siden XP, i hvert fall, når det kommer til laptops.

Opprett Ad-Hoc-nettverk og en-to-vips, så trenger du ikke bry deg om routere osv.

Flittig brukt i militæret, hvor det var dårlig med routere, mange bærbare PCer og stort ønske om å spille sammen.

Vet ikke hvor mange dette støtter på en gang, men vi var i hvert fall 16 stk på nettverket mitt.

 

Har ikke prøvd å koble til mobilen til et slikt nettverk, da. Men antar det blir akkurat likt som å koble den til routeren i forhold til fildeling og lignende.

Lenke til kommentar

Hei. Wifi Direct er omtrent for Adhoc som WPS er for infrastructure mode. Det legges på en del "discovery" funksjonalitet etc slik at det skal bli lett å bruke. Selve standarden involverer bla tillegg av nytt "information element" i luftrammene etc. Host'en vil i praksis kjøre en softAP, mens klienten kobler seg til vha Adhoc modus...

Lenke til kommentar

Jo, WiFi direct bruker ad-hoc protokollen, så strengt tatt er det vel akkurat det samme.

Eneste forskjellen er at den er gjort litt enklere å sette opp.

 

Har brukt ad-hoc en del selv en liten periode når jeg var i militæret, (slik som Leifen18) med veldig mange enheter tilkoblet, uten noe problem.

Mye bedre enn den billige trådløsruteren noen fant ut at de skulle kjøpe for formålet, som trynte hver gang 7 eller flere personer koblet seg til. :mrgreen:

 

Har noen foresten en formening om hva som var så vanskelig med ad-hoc?

Måtte krypteringsmetoden settes manuelt ved tilkobling eller noe?

Er en stund siden, så husker ikke helt hvordan det fungerte.

 

kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Direct

When a device enters the range of the Wi-Fi Direct host, it can connect to it using the existing ad-hoc protocol, and then gather setup information using a Protected Setup-style transfer.[3] Connection and setup is so simplified that some suggest it may replace Bluetooth in some situations.
Lenke til kommentar

Jo, WiFi direct bruker ad-hoc protokollen, så strengt tatt er det vel akkurat det samme.

Eneste forskjellen er at den er gjort litt enklere å sette opp.

 

Exactly, noe som gjør at jeg slipper å ha over 9000 folk som maser på meg hvis det er en del laptoper/maskiner som bruker trådløst nettverkskort. Når det gjelder kun 2stk, så var det vel mer rettet til at en venn av meg bruker Linux på laptopen, noe som gjør det mye vanskeligere å få til å funke når den andre er en Windows maskin.

 

Personlig har jeg bare en netbook som kjører Ubuntu Linux, skolemaskinen som kjører Win7 og en stasjoner med Win7 og Arch Linux, men det blir likevel alltid meg som må sette opp nettverk hvis folk har trådløst nettverkskort og ingen router. Er litt irriterende å bli ringt for å fikse slike ting når man må bruke 20 minutter med buss for å komme seg dit i tillegg; hvis jeg ikke er der selv.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Rent personlig synes jeg ikke dette er noe stort nytt. De fleste folk dog, vet ikke om og kan ikke bruke ad-hoc funksjonen. Dermed vil vel Wi-Fi Direct bli litt som bluetooth deling og gjøre deling enklere for ukyndige personer. Men dette eksisterer jo nå og har gjort dette lenge. Er det nyere firmware på disse kortene som støtter det såkalte "Wi-Fi Direct"? Ser ikke for meg at det er noe endring i maskinvaren da jeg har ad-hoc på mitt Wi-Fi kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...