Gå til innhold

Test: HP Envy 14


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elendig mus på denne. Konseptet er det samme som på Mac, men takket være dårlige drivere er den irriterende å bruke. Musa får en veldig ujevn bevegelse når man lener tommelen der man skal trykke. Det verste er at HjemmePC testet første versjon av Envy, som kom for over et år siden, og klaget på nøyaktig det samme...

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar

Er ikke så mye å være misunnet over dette. Man får tross alt HP DV6 som er billigere, bråker mindre og ser ikke så gal ut heller. Jeg vurderte også en Envy en stund, men gikk vekk fra det når jeg begynte å se folk som rapporterte at GPUen var underklokket med 50Mhz forhold til andre produsenter og deres egen maskin DV6.

 

Man får også Envy 14 med 1600x900 oppløsning, noe som ikke ble nevnt i testen. Denne koster nærmere 14 tusen, men på denne følger det med dette slice batteriet nevnt i artikkelen.

Lenke til kommentar

Det ser ut som en sprek laptop, men så lenge den ikke har SSD er jeg ikke misunnelig i det hele tatt.

Kan vi få en test der dere bytter ut harddisken med en x25-M, C300, eller SF-1200 SSD? Og muligens få innført dette som en standard ting ved review av laptopper, siden det er veldig relevant å oppgradere til SSD, og mange laptopper har tragisk ytelse fra disk-kontrolleren.

Lenke til kommentar

Dårlig touchpad er jo en dealbreaker på bærbare maskiner, for alle de av oss som bruker den i situasjoner hvor det å drasse med seg / frem en ekstern mus fort er upraktisk og uaktuelt så vil det være døden om touchpadden er horribel i bruk. Hadde dette problemet med en Asus UL60VT var det vell, husker ikke om det var akkurat den men noe i den duren hvertfall med en helt elendig touchpad og da hjalp det fint lite om spesifikasjonene og alt det andre er på plass når touchpadden irriterer deg grønn.

 

Dette er jo et klassisk eksempel på at du ikke kan lese deg blind på spesifikasjonene, maskinen må faktisk også levere i praksis hvor ting som folk tar for gitt som webkamera kvalitet, tastaturfølelse og layout, skjermpanel og bildekvalitet, samt høyttalere, generell byggekvalitet OG IKKE MINST touchpadden er nesten like viktig som innmaten i maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket over støyen. Jeg har en i7 i min Multicom W760 og den bruker vanvittig :(

 

Hvis venstre musetast er på selve touchpaden, hva er da poenget med å ha den i utgangspunktet? Det blir vel det samme som tap to click bare et seperat sted. Hvis det man liker er et seperat sted og ikke at det faktisk er en knapp så er det jo naturligvis greit.

Lenke til kommentar

Har hatt min Envy 14-1090eo i et par måneder, og det er utvilsomt den beste laptopen jeg har lagt fingrene på. Jeg prøvde mange før jeg endelig landa på denne. Alle andre feilet på ett viktig punkt: Skjerm. Radiance-skjermen på denne maskina er utvilsomt den beste skjermen jeg har sett på en laptop. 1600x900 piksler på en 14,5" er deilig, og lysstyrke, kontrast, fargespekter og innsynsvinkel er alle veldig imponerende, særlig med tanke på det makkverket som finnes i de aller fleste laptoper på markedet. Jeg skal ikke påstå at det ikke finnes noen som er like gode, men jeg tør påstå at det ikke finnes noe like bra på laptoper under 15 tommer. Skal jeg utsette noe på skjermen, må det være at den er 16:9, og ikke 16:10, men der er det vel ikke noe håp lenger. For øvrig skulle jeg ønske skjermen kunne vinkles litt lenger bakover.

 

Om lydsystemet: Jeg tror det først og fremst er lydbrikken som sitter i maskina de skryter av. Nå er ikke jeg noen audiofil, akkurat, men utifra hva jeg har lest, leverer denne maskina et veldig bra lydbilde og et renere lydsignal enn de fleste laptoper, gjennom lydutgangen, vel å merke. De skryter vel litt av høyttalerne også. De er riktignok bedre enn veldig mange andre laptophøyttalere, men ikke sååå mye bedre. Volumet i høyttalerne er for øvrig ganske lavt, men det kan fikses med litt tweaking i equalizeren. Mer info om det her. (Det som står der er for Envy 15, men det fungerer helt likedan på Envy 14.)

 

Min modell har en to-kjerners Core i5-450M i stedet for firekjerneren som sitter i den anmeldte modellen. I de aller fleste sammenhenger er dette tilstrekkelig, og i spill er det ofte en fordel, da det meg bekjent fortsatt er relativt få spill som er optimalisert for flere enn to kjerner. Da er det klokkefrekvens som teller. Når det gjelder temperaturer og støynivå har jeg ingenting å klage på, så det er sannsynlig at fire kjerner i den anmeldte modellen gir kjølesystemet litt mye å jobbe med. Jeg kan sitte med PC-en i fanget uten problemer, og jeg opplever PC-en som svært stillegående, riktignok ikke like stille som f.eks. Asus UL30VT, men langt ifra plagsom, og dette er en mye kraftigere maskin. En annen fordel med i5-prosessoren er at den har integrert Intel-grafikkbrikke, og man kan enkelt bytte mellom de to grafikkortene for å oppnå mest mulig batterilevetid eller best mulig ytelse.

 

Det omtalte "skive"-batteriet følger med Envy 14-1090eo. Det legger på en del vekt, og maskina ser ikke like slank og sexy ut med ekstrabatteriet på, men det er for så vidt kjekt å ha på lange bussturer og slikt. Nå ville jeg heller valgt å ta med meg et ekstra standardbatteri, ettersom det veier mye mindre enn skiva, men ekstra standardbatterier er foreløpig ikke å oppdrive, og jeg ble nå prakket på det skive-batteriet, siden jeg skulle ha den gode skjermen (som bare finnes på 1090eo i Norge). Jeg får ca 4 timers levetid ved normal, lett bruk med det vanlige batteriet. Setter jeg på skiva i tillegg, får jeg omtrent 8 timer.

 

Enig i at standard-driveren til touchpaden er irriterende dårlig, og det er ganske utrolig at HP ikke har klart å rette på dette siden forrige generasjon av Envy-maskiner. Touchpaden blir mye bedre hvis man bruker denne driveren, laget av en kar på notebookreview-forumet. Den gir bl.a. mye bedre to-finger-scrolling, inkl. støtte for intertial scrolling. Jeg bruker nesten aldri de fysiske museknappene i touchpaden. Det fungerer mye bedre å tappe med fingeren, og den nevnte driveren kan konfigurereres til å tolke tap med to fingre som høyreklikk. Det fungerer utmerket.

 

Ellers er det massevis av nyttig informasjon i den første posten her.

 

Den største ulempen er selvfølgelig prisen. For øyeblikket må man vel ut med 13700 spenn for denne modellen, og det er definitivt ikke småpenger.

Lenke til kommentar

Det avhenger desverre, da de leveres med flere forskjellige. Jeg var såpass heldig at jeg fikk en helt ok skjerm, flotte farger rett forfra, men insnynsvinkel og sortnivå er ikke mye å skryte av.

 

EDIT: I tillegg er aceren tynnere, støyer lite, og har lenger batteritid.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Nei det var nå noe knuslete skjerm det der.

For lav oppløsning. Er det ingen som kan lage god design, god ytelse

og levere gode skjermer? Åh jo det er sant(*host*Apple*host*).

Også så tung som den var her blir en jo skeiv i ryggen av å slepe rundt på sværingen.

2.38KG?

 

Når ble det en massiv vekt på en 14"?

Lenke til kommentar

I seg selv et fin anmeldelse, og fint at dere anmeldte maskina, men HVORFOR I ALL VERDEN ANMELDE UTGAVEN MED 1366X768 SKJERM OG i7?

 

i7-en moser batteritid og pumper ut varme, i tillegg til at man da er tvunget til å bruke det dedikerte grafikkkortet, som gjør den enda varmere enn nødvendig og gir enda dårligere batteritid. Og det er bare et ytterst fåtall som får bruk for en quad core i7 i en Envy 14, om man bruker den til det den er best til. Spilling funker fint med spill som ikke krever all verden (TF2 er flotters), men det går ikke på bekostning av noe annet når man ikke spiller, takket være det "byttbare grafikkkortet" (blir et litt rart uttrykk på norsk=. Vifta på min går ~aldri under lett bruk, og med SSD hører jeg ikke harddisken, heller. Får en litt rar lyd fra optisk drev ved oppstart, men det er stort sett det.

 

Hovedgrunnen til at jeg i utgangpunktet vurderte denne maskina var skjermen. Noe av det beste du kan få på <=14", om man ikke vil betale skjorta (Vaio Z ...). Om man ikke vil ha skjermen, gjør man etter min mening et bedre kjøp med en Acer TimelineX - bedre batteritid og samme ytelse for mindre penger. Og som vanlig er de norske prisene ran. Fikk min for under 1000 NOK med SSD, 1600x900, uten slice.

 

Touchpaden er ikke sammenliknbar med det man får på mac, men jeg har vent meg temmelig bra til den. Endra noe på innstillingene for å droppe sensitivitet, og lagt til two finger tap-høyreklikk med two finger scroll

http://code.google.com/p/two-finger-scroll/

 

 

Nei det var nå noe knuslete skjerm det der.

For lav oppløsning. Er det ingen som kan lage god design, god ytelse

og levere gode skjermer? Åh jo det er sant(*host*Apple*host*).

Også så tung som den var her blir en jo skeiv i ryggen av å slepe rundt på sværingen.

1280x800 på 13" MBP og MB sist jeg sjekka.

 

 

Nei det var nå noe knuslete skjerm det der.

For lav oppløsning. Er det ingen som kan lage god design, god ytelse

og levere gode skjermer? Åh jo det er sant(*host*Apple*host*).

Også så tung som den var her blir en jo skeiv i ryggen av å slepe rundt på sværingen.

HP og Sony ;)

 

 

Hp har mye veldig dårlige skjermer, samme gjelder sony.

 

Enkeltmodeller med gode skjermer finner man her og der, men jeg tror apple er eneste merket jeg har sett der skjermene "alltid" er over snitt.

 

Om jeg ikke tar feil, er det nettopp at enkeltmodeller er bra mrs.robinson mener med at HP og Sony kan lage skjermer. Ingen har påstått at de alltid er bra :)

 

 

Og til slutt. Reinstaller Windows før du gjør noe annet med denne maskina. Kommer som vanlig med en crapload av bloadware fra HP, og etter det er borte starter maskina kjappere, batteriet varer lenger, den bråker mindre, etc. PC decrapifier eller "minimal gjenoppretting" (kan finnes om du booter fra recovery-partisjonen) er to nesten like gode alternativer.

 

Og for oss som fatisk bruker F-knappene en del, er det mulig å sette disse til standard i BIOS (sånn at F5 er oppdater og fn+F5 er slå av/på bakgrunnsbelysningen på tastaturet).

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei det var nå noe knuslete skjerm det der.

For lav oppløsning. Er det ingen som kan lage god design, god ytelse

og levere gode skjermer? Åh jo det er sant(*host*Apple*host*).

Også så tung som den var her blir en jo skeiv i ryggen av å slepe rundt på sværingen.

JAAA. Også så flotte spill og nydelige blu-ray filmer du kan se på Makkværkene...I don't care...

Lenke til kommentar

 

2.38KG?

 

Når ble det en massiv vekt på en 14"?

 

For tung, dessuten trenger i allefall ikke jeg hverken dårlig skjerm eller I7 på laptop. Fryser jeg kan jeg skru opp varmen og alt over 1.5-1.6 er for tungt. Er jo ment å være for mobil bruk og da trenger jeg ikke ekstra vekt i form av en "diger" skjerm med elendig oppløsning, for å ikke snakke om ekstra batteri for det blir jo must her.

Dessuten så var det kraftig prispåslag for for å få real skjerm og HP har faktisk andre modeller som er vesentlig billigere med helt ok spec.

Nei jeg måtte nok gitt terningkast 2 om det var jeg som skulle gitt karakter. Og jeg ville gitt begge poengene for designet.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...