Gå til innhold

Antivirus for Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke slikt som er unødvendig da?

 

Ifølge de som har mac ihvertfall. :p

I stor grad, det samme gjelder nok også for Windows 7 og Linux om man er litt fornuftig og er flink til å oppdatere programvaren.

 

I motsetning til de som har Linux eller Windows 7 som sier at det er av stor nødvendighet om man er fornuftig?

 

Typisk konsekvens av suksess... Like greit at det kommer på plass før det blir krise. Skal tro når Linux og BSD kommer etter.

Nå er Apple sin programvare som blir hacket først under pwn2own hver gang. Både OS og nettleser, etter hva jeg kan huske, stort sett også kun igjennom deres egen programvare også.

 

Det ene året Linux var med, var det Linux som ble værende igjen uhacket. Det kan nok tenkes at det kun er snakk om et tidsspørsmål før det hadde skjedd, hadde vært morsommere om alle OS-ene ble værende til alle hadde blitt hacket for å se hvor lang tid det hadde tatt.

 

At plattformer blir mer utsatt for skadelig programvare når de blir mer populære er helt klart, og Linux-distribusjoner er ikke helt uten hull som kan utnyttes de også.

 

Når det eventuelt skjer (om Linux blir mer populært på skrivebordet, har stort sett høyere markedsandeler på alt annet fra mobiler til servere, til supermaskiner, osv), så vil nok spredning bli et større problem da hele markedet blir mer fragmentert mtp kjernen i OS-et, og medfølgende/brukt programvare, osv. vil være mye mer spredt, spesielt på Linux-distribusjoner da disse nesten kan variere like med hverandre mye som Windows sammenlignet med Mac OS.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Man trenger jo ikke antivirus på Mac! DET ER JO INGEN VIRUS DER JO !!!!11oNE!!1

 

/sarcasm

 

Typisk konsekvens av suksess... Like greit at det kommer på plass før det blir krise. Skal tro når Linux og BSD kommer etter.

 

Linux og BSD er mye sikrere enn Mac er, selv om det finnes hull, men de blir tettet. Det er Open Source, noe som gjør at utvikling kan ofte gå mye fortere en Closed Source, spesielt innenfor sikkerhetshull.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så mye vanskeligere å hacke Firefox på BSD og Linux enn MAC og MSW. Folk som tror Linux og BSD er immune er bare dårlig informert. Stort sett eneste årsaken til at de ikke er angrepet er at de brukes lite på desktopen.

 

Har forøvrig så godt som transformert min PC bruk fra MSW til OSX, BSD og Linux nå fordi jeg vet dette er tryggere og ikke minst raskere i dagens situasjon, men med IT som fagfelt føler jeg det blir for dumt å gå rundt å messe om at noen OS er trygge "by design". Det er bare pisspreik. Det er mulig SourceT havner i denne kategorien, men for det første er det ingen som bruker det på PC og for det andre er problematikken i økende grad fyttet til applikasjonene slik at alle OS i større eller mindre grad kan utnyttes.

 

PS å påstå at OSX er vesentlig tryggere enn BSD blir litt søkt... Flere kjente feil, ja. Det er en grunn til at de er kjent..

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Det er vel ikke så mye vanskeligere å hacke Firefox på BSD og Linux enn MAC og MSW. Folk som tror Linux og BSD er immune er bare dårlig informert. Stort sett eneste årsaken til at de ikke er angrepet er at de brukes lite på desktopen.

 

Har forøvrig så godt som transformert min PC bruk fra MSW til OSX, BSD og Linux nå fordi jeg vet dette er tryggere og ikke minst raskere i dagens situasjon, men med IT som fagfelt føler jeg det blir for dumt å gå rundt å messe om at noen OS er trygge "by design". Det er bare pisspreik. Det er mulig SourceT havner i denne kategorien, men for det første er det ingen som bruker det på PC og for det andre er problematikken i økende grad fyttet til applikasjonene slik at alle OS i større eller mindre grad kan utnyttes.

 

PS å påstå at OSX er vesentlig tryggere enn BSD blir litt søkt... Flere kjente feil, ja. Det er en grunn til at de er kjent..

Hovedårsaken til at virus vil få det vanskelig på GNU/Linux er at GNU/Linux er fri programvare og brukerne er vanligvis mer opplyste om hva fri programvare er og hvorfor man burde bruke kun fri programvare. Samtidig distribueres programmer på GNU/Linux på en mye sikrere måte enn på proprietære systemer, slik som Windows eller Mac OSX.

 

Virus og/eller malware vil alltid finnes til proprietære systemer. Men så er det heldigvis også bare et problem som hører med vanene til folk som bruker proprietære systemer/programmer.

 

Det er nok heller ytterst sjelden at malware sniker seg inn en bakdør på firefox uten at det egentlig er nettvanene til brukeren som har skylden. De aller fleste virus spres helt sikkert fordi folk kopierer proprietær programvare.

Lenke til kommentar

Det er bare utviklingen. Det har med at Apple aldri har giddet å tette sikkerhetshull de vet har vært der hele tiden, fordi nesten ingen gadd å programmere skadelig programvare til Mac før.

Rart det der, men vi som har brukt Mac i noen år vet hvor dum den påstanden er. Det har ikke akkurat manglet på sikkerhetspatcher fra Apple de siste årene, til tross for at ingen har hørt om utnyttelse av de aller, aller fleste av de mulige sikkerhetshullene som har blitt tettet. ;)

Lenke til kommentar

Rart det der, men vi som har brukt Mac i noen år vet hvor dum den påstanden er. Det har ikke akkurat manglet på sikkerhetspatcher fra Apple de siste årene, til tross for at ingen har hørt om utnyttelse av de aller, aller fleste av de mulige sikkerhetshullene som har blitt tettet. ;)

 

En venn av meg har Mac, så klapp igjen om akkurat det der. :tease:

 

Jeg vet at det finnes en god del sikkerhetshull i Mac OSX.

Lenke til kommentar

Firefox er da ingen offisiel Linux nettleser, er det?

*snip*

 

Jeg håper det var et dårlig forsøk på sarkasme eller ironi?

 

Det er ingen som sier at du trenger å bruke Firefox, du står fritt frem for å kunne bruke Chromium, konqueror, Opera, akkurat som i Windows.

 

Forøvrig så finnes det faktisk en god del virus til Mac. http://antivirus.about.com/od/macintoshresource/tp/macvirusfaqs.htm

Lenke til kommentar

Firefox er da ingen offisiel Linux nettleser, er det?

*snip*

 

Jeg håper det var et dårlig forsøk på sarkasme eller ironi?

 

Det er ingen som sier at du trenger å bruke Firefox, du står fritt frem for å kunne bruke Chromium, konqueror, Opera, akkurat som i Windows.

 

Forøvrig så finnes det faktisk en god del virus til Mac. http://antivirus.about.com/od/macintoshresource/tp/macvirusfaqs.htm

 

Tror jeg sier "why would anyone do that?!":

*til punkt 6.

Og generelt til hele artikkelen: Det er feildimensionerte kommentarer.

Siden det er ingen kjente hull som står upatchet, eller mangel på grunnlegende sikkerhet liggende rundt omkring, så eksisterer omtrent ikke faren.

Merk kontrasten.

Og ikke glem dette gullkornet:

Jailbroken devices are more susceptible than Apple-approved devices and there have been instances of malware for jailbroken iPhones. If you plan to jailbreak your iPhone, the heightened malware risk is something to consider.

Ved å roote opp så glemmer de fleste å forandre ting de brukte for å få låst opp iPhonen, derfor er de utsatt.

Ergo, hele artikkelen er FUD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...