Gå til innhold

Kjempe fra Western Digital


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har det ikke vært endel tull med Western Digital Green Power i NAS og nettverks-lagring sammenheng?

Q-Nap gikk vell ut og advarte mot Green Power i Q-Nap NAS etter at det viste seg at med mye kontinuerlig belastning så tok disse kvelden usannsynlig fort?

 

Helt siden jeg leste mye ymse rundt dette på både Q-Nap forumet og jeg mener jeg også leste det i en melding direkte fra Q-Nap (mulig jeg husker feil) og etter det så byttet jeg rett fra Green Power til alternative disker i frykt fra at 4TB med datalagring skulle gå duken helt ut av det blå.

 

 

Mulig dette dog gjaldt de første WDxxEADS modellene og kanskje ikke de nyere WDxxEARS?

Lenke til kommentar

Med dagens kurs + avgifter tipper jeg rundt 2000 kr.

På en annen side vil vel dette presse ned prisene på 2 TB diskene og nedover?

 

Jeg tror store deler av dette presset allerede har kommet. 2TB-diskene har nesten blitt halvert i pris det siste halve året.

 

Jeg er storforbruker av disker, så jeg ville selvfølgelig blitt hysterisk glad hvis 2TB-diskene faller ned mot 4-500,- i løpet av året, men jeg tror det vil ta litt lenger tid.

Lenke til kommentar
Western Digital utvider grensene, og lanserer intern harddisk på 3 TB.

Hvilke grenser?

 

Dette har Arsæll allerede skrevet om.

 

Disken bruker WD Greenpower-teknologi som skal være energisparende, og skal operere med mindre støy.

Andre kaller det mindre fancy for 5400 rpm.

 

Wester Digital

Det mangler en n.

 

Disken støtter både Windows Vista og Windows 7.

Feil. Det er OS som støtter disker, ikke omvendt. Listen over OS som støtter 3 TB disker er forsåvidt mye lengre enn det du skriver her.

 

Har det ikke vært endel tull med Western Digital Green Power i NAS og nettverks-lagring sammenheng?

Jepp, det har vært problemer med ytelsen på grunn av "fake" 4k sektorer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Har det ikke vært endel tull med Western Digital Green Power i NAS og nettverks-lagring sammenheng?

Jepp, det har vært problemer med ytelsen på grunn av "fake" 4k sektorer.

 

Omvendt, vel. 4kB sektorene er ekte nok, det er 512byte sektorene de påstår de har, som fakes.

 

(i hvert fall på WD EARS-diskene (og sannsynligvis også disse EZRS-diskene) og Samsung F4. Seagate kommer også med tilsvarende disker, men jeg vet ikke hvilke modeller dette gjelder)

Lenke til kommentar

Det er gode nyheter, selv om jeg føler jeg vet dette fra før. :p Lagring er fantastisk billig, noe det egentlig "alltid" har vært. Ser ikke bort i fra at jeg slenger inn en slik en i den stasjonære neste gang det går i pluss i lommeboken.

 

Forresten, jeg leste for lenge siden når 2TB var det "nye store" at du skulle være litt forsiktig med disse(2TB på den tiden) i startfasen med tanke på påliteligheten. Kan noen bekrefte eller avbekrefte dette? :p I så fall måtte det være når de presser tettheten ytterligere. Jeg hadde dog ikke vært bekymret om jeg gikk i innkjøp av en 3TB disk nå.

 

Med dagens kurs + avgifter tipper jeg rundt 2000 kr.

På en annen side vil vel dette presse ned prisene på 2 TB diskene og nedover?

Nå får du jo 2TB harddisker for 748kr. Jeg tipper at prisen blir litt under 2000kr. Jeg synes egentlig ikke prisenene trenger å bli lavere for å være helt ærlig. Prisen på 2TB lagring er allerede latterlig lav, noe som gjør oss ganske bortkjemte etter hvert.

 

Jeg er storforbruker av disker, så jeg ville selvfølgelig blitt hysterisk glad hvis 2TB-diskene faller ned mot 4-500,- i løpet av året, men jeg tror det vil ta litt lenger tid.

1TB diskene ligger i dette prisnivået. 2TB får du for 0,37 kr per GB, noe som uten tvil er upåklagelig bra. ;) Ser ingen grunn til slike drastiske prisfall. Synes enda at det er fantastisk at du får 2TB for 748kr, endog det er Green varianten.

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Siden en kan få nesten 2 stk 2T disker for prisen av 1 stk 3T blir vel ikke denne en slager akkurat, ikke før prisen går ned.

Uansett ville jeg sagt at slike disker passer bedre til en NAS server eller vanlig server. Så om noen vet om NAS servere som støtter slike disker, eventuelt har ny firmware som gjør det ?

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Er bare så synd at disse Green-diskene ikke virker noe bra med software-raid. Prøvde å utvide mitt 3x 1,5 tb samsung-raid 5 med en WD Green-disk, men den faller jo ut av raidet samme dag. Samsungs energisparende lagringsdisker er det ikke noe problemer med i raid.

Endret av andybb
Lenke til kommentar
Videre er disken utstyrt med Advanced Host Controller Interface (AHCI)-tilpasset Host Bus Adapter (HBA), som ifølge Western Digital skal gjøre Windows i stand til å bruke lagringsplass over 2,19 TB.

Makan til teknisk innsikt.

 

In the meantime, however, Western Digital has a quick solution for consumers to immediately take advantage of its new ultra high-capacity hard drives. The company bundles the new WD Caviar Green 2.5TB and 3TB hard drives with an Advanced Host Controller Interface (AHCI)-compliant Host Bus Adapter (HBA), in the form of a PCI Express add-in card.

 

At its core, this card is an SATA storage controller that, apart from support SATA hard drives, enables the operating system to use proper software driver to correctly support large capacity drives. This allows computers that run Windows 7 and Vista, both 64-bit and 32-bit, to use the new hard drives, at their full capacity, as secondary drives, as long as they are formatted using GPT. Windows XP is still out of the game as it only support MBR.

 

Artikkelen i sin helhet: http://news.cnet.com/8301-17938_105-20019961-1.html

Her er forøvrig litt mer om WDs løsninger for store disker: http://wdc.com/en/solutions/Greaterthan22.asp

Et litt mer fyldig notat: http://www.wdc.com/wdproducts/library/Flyer/ENG/2579-771501.pdf

Lenke til kommentar

Har tre 2 TB EARS disker i home server 2003, man må sette en jumper på pin 7 og 8 for å gjøre den kompatibel med xp og WHS 2003, eller kjøre WD align. Microsoft er klar over problemene og kommer kanskje med en fix til neste år når alle leverandørene av harddisker går over til samme 4K sektor system.

 

Anbefales ikke som systemdisk for xp og OS tidligere enn vista.

 

http://www.anandtech.com/show/2888

Endret av doofus
Lenke til kommentar

Også vært endel problemer med NAS og Home Server pga "parkering" av lese/skrivehodet. Denne er satt til 8 sekunders inaktivitet, så parkeres hodet. På Nas-servere og i Home Server kjøres det ofte sjekk mot diskene, gjerne etter intervaller på 20 sekunder eller deromkring. Det fører til høyt tall for "park/unpark". Diskene skal tåle minst 300.000 slike parkeringer, normalt ligger man på under 200 iløpet av 6 mnd, men pga "feilen" kommer disker fort over 200.000 på kortere tid.

 

Man kan rekonfigurere diskene til å parkeres etter lengre tidsintervaller, eller slå av parkering totalt, ved software.

 

WD kaller det en "feature", og mener feilen ligger i OS, spesielt Linux er rammet her.

 

I tillegg er diskene disablet for kjøring i HW-raid. Tidligere kunne man gjøre en endring på Firmware setting, men nå er den "hardkodet", mest sannsynlig for å gi WD påskudd for å kunne selge black-serien dyrere enn ellers. Enkelte påstår dessuten at eneste forskjellen mellom green og black, er firmware og klistremerke, og selvsagt garantien...

Lenke til kommentar

Interessant innlegg Snowleopard. Parkering av lesehodene regner jeg med er for å spare strøm, noe alle er tjent med. På NAS-boksene skal det være mulig å konfigurere hvor ofte man kjører sjekk mot diskene, i tillegg til at man kan velge å kjøre denne når disken ikke er i sleep/standby. Det burde løse dette problemet fint.

 

Når det gjelder black-serien er vel denne 7200 RPM, altså ikke helt den samme? Det var i alle fall derfor jeg kjøpte Green-serien og ikke black-serien for en tid tilbake, fordi jeg ville ha disker som gikk på lavest mulig "hastighet" (pga støy, slitasje og strømforbruk).

Lenke til kommentar

Innmaten i WD Black og Green er ikke den samme nei, og rotasjonshastigheten er ulik.

 

Uansett så skal du ha fryktelig mange disker før effektforbruket til WD Black gjør målbart utslag på strømregningen, og husk at om maskinen står i et oppvarmet rom så blir det en del av oppvarmingen og dermed ikke koster mer i praksis. Hvis du er ute etter å spare strøm i huset så finnes det mengder av tiltak som gir større utslag, og den dagen disken i PCen blir ansett som et problem så har du enten verdens beste hus eller er fanatisk opptatt av uvesentlige bagateller.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...