Gå til innhold

PC-markedet vokser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener vell heller at "vanlige" forretninger tar inn for lite Asus og Lenovo PC-er?

Nå skal det jo sies at alle produsentene har nokså vag kvalitet på sine low-end consumer modeller, dette gjelder også Lenovo med sin IdeaPad serie.

 

Problemet og grunnen til at butikker og forretninger ikke fører mye Lenovo osv.. Er jo fordi brukermassene i dag på død og liv skal ha "über PC-er" til det de ser på som lave priser, for forventer alt for mye av PC-er i 2'500kr - 6'000kr klassen idag iforhold til hva som er realistisk og ettersom dette er det som selger så tvinger det produsenter til å pøse ut med rimelige maskiner men folk er jo ikke stokk dumme heller så de ser jo på spesifikasjoner så de kan ikke slenge rundt seg med maskiner med dårlige spesifikasjoner og dermed ender vi opp med maskiner med heller dårlig byggekvalitet og fullstendig uten kvalitet sikring som fører til maskiner som overoppheter, har diverse barnesykdommer som aldri ble luket ut ved produksjon og maskiner så går i tusen biter så fort som de får seg et lite sammenstøt med bakken.

 

 

Både Asus og Lenovo produserer stort sett PC-er i prisklassen over 6'000 - 7'000kr (stort sett, det finnes unntak) og derfor ser du ikke mye av disse i butikkhyllene fordi folk som handler i butikk skal ha en kjempe god maskin til toppen 6'000kr, som de i utgangspunktet mener er dyrt for en bærbar-PC.

 

Det er jo smått tragikomisk å se på hvordan markedet og kundene er idag sammenlignet med hvordan det var for bare noen få år tilbake, nå forventes det og forlanges det problemfrie og samtidig kraftige og godt spesifiserte maskiner til et par tusen kroner.. For bare noen år tilbake så var jo alt av PC-er under 10'000kr sett på som rimelig og da endte du gjerne opp med noe av de svakere modellene, bærbare PC-er for bare noen år tilbake måtte du jo gjerne ut med litt over 10'000kr for å få noe som var brukanes og ikke ble klassifisert som "slepbar".

 

 

 

Produsentene må nesten produsere utifra hva markedet og kundemassene krever og forventer, og skal de på død og liv ha PC-er med i3 / i5 og dedikert skjermkort til toppen 6'000kr så må det spares penger i selve produksjonen, noe som går utover den generelle kvaliteten på produktene, produsentene skal tross alt tjene penger de også.

 

Ingen som forstår hvorfor ThinkPad maskiner, og diverse Asus modeller osv.. Koster litt ekstra sammenlignet med "tilsvarende" Acer maskin.. Det de ikke klarer å forstå er hvor mye ekstra det blir lagt ned i kvalitetsikringen av maskinene, i byggekvaliteten og det rundt maskinvaren og ikke minst i ting som folk generelt ikke ser ut til å tenke på som LCD-panel, kontroller kort osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

+1 RamGuy, jeg irriterer meg også over dette.

Jeg har bygd og hjulpet til å spesifisere en del datamaskiner de siste 5 årene, og har merket denne trenden. Selv legger jeg ned veto mot bærbare og stasjonære til under 5000kr (skjerm og perifere enheter inkludert), og for de fleste anbefaler 6500-10.000kr området.

Av mine egne maskiner har jeg en laptop jeg ga 10.000kr for (med frakt) for 3 år siden, som jeg oppgraderte med en SSD til 1300kr for litt over et år siden, og den holder koken ennå til studier og casual gaming når jeg ikke gidder drasse med min stasjonære. (jeg regner med å ha den 2-3 år til)

 

Det som overrasker meg mest er manglen av dual 2,5" slots med SSD (os+prog) + HDD kombo for laptopper over 10.000kr i 13" og oppover. Og undervurderingen av nytten av SSD til boot drive for stasjonære maskiner.

 

Jeg valgte nylig ut en bærbar maskin til lillesøsteren min for skolesammenheng, og endte på en Acer Aspire 4820T (TimelineX var desverre utsolgt) til ca 6500kr, og den er VELDIG treg sammenlignet med min 3 år gamle laptop oppgradert med en Barefoot SSD (selv om 4820T har bedre specs), men har til gjengjeld 2-3x lenger batteritid.

 

Jeg skal muligens bygge en stasjonær til min andre lillesøster snart, og vurderer da en Athlon x4 620, 4GB DDR3 valueram, HK med 4xxx IGP, en av mine overleggs SSDer, og en 1TB WD GP.

Lenke til kommentar

RamGuys kommentar er PERFEKT.

 

Folk skjønner ikke at deres 5000kr acer ikke kan sammenlignes med lenovoer til over 10K med samme CPU og større harddisk. Ofte merker man heller ikke forskjellen de første månedene, men når det nærmer seg et år, begynner aceren å halte, da angrer man på at man ikke kjøpte kvalitet...

Lenke til kommentar

Jeg er overraskende godt fornøyd med min 3000-kroners netbook med Atom + ION (+ Win7 starter, men den kjører linux nå). Den er helt fin til det formålet den ble kjøpt inn (og bygget) for, men den duger selvsagt ikke til mye annet. Nå skal den inn til garantirep nummer to etter bare halvannet år, men til den prisen er det ikke annet enn forventet at noe streiker.

 

En kvalitets ARM + ION 2-kombo til å erstatte den når den takker for seg?

JA TAKK!

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar

Dunsay, problemet er at til forskjell fra deg og oss andre som kommenterer her skjønner ikke de fleste som kjøper bærbare maskiner hva de kjøper og betaler for, og har helt gale forventninger.

 

Jegersnutsen, om du liker innleggene til noen veldig godt, så finnes det en + knapp for å gi innlegget bedre rating nederst til høyre, rett over svar og multisitat. Denne har eksistert en stund, og jeg har brukt den siden jeg oppdaget den. Jeg synes dette er en så kjekk funksjon at jeg har til og med lagt det til nederst i signaturen.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dunsay, problemet er at til forskjell fra deg og oss andre som kommenterer her skjønner ikke de fleste som kjøper bærbare maskiner hva de kjøper og betaler for, og har helt gale forventninger.

Det er jeg fullt klar over, og er (selvsagt?) derfor også helt enig i. Jeg skrev bare mine personlige tanker, hverken mer eller mindre. :)

Lenke til kommentar

vel nå er 10 000 kroner fortsatt mye penger for mange og spesielt noe jeg er lite villig til å punge ut for noe jeg drar meg meg rundt overalt. det er fryktlig lett å ødelegge en bærbar pc og det er det uansett hvor dyr pc-en er. Om man da ikke kjøper en Toughbook eller tilsvarende (som da koster ekstremt mye mer og har dårlig ytelse pga kjøling er vanskligere på de tette bærbare pc-ene).

 

Bedre å kjøpe noe som er billigere å erstatte. Og ja vet folk kommer til å si "ta bedre vare på tingene dine da dummen". Men uhell kan skje alle. Og man sier jo at forsikring ikke er verdt det. Billigere å bare kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...