Gå til innhold

Guide: Mer lys på mindre plass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går greit å ta denne av og på også, men det viktigste i vår lille guide var at den skulle være billigm enkel og rask å lage, så det er klart man kan legge litt mere penger og tid i det og få en bedre løsning. Men å betale $45 for det er imidlertid fullstendig unødvendig.

Lenke til kommentar

Det kommer mer an på blitsen enn sugerørene, tror jeg. Eldre blitser utvikler mer varme enn nyere, og vår gamle EX540 blir så varm at man kjenner varmen fra hvert blink dersom man holder hånden foran, selv første gang man fyrer. Mine egne nyere blitser er ikke i nærheten.

 

Dessuten vil vel sugerørene fungere som en slags kjølevifte, siden overflaten er så stor, men det vil komme an på plastens spesifikke varmekapasitet og en del andre ting.

Lenke til kommentar

Lite, skulle jeg tro, siden det meste er ca hvitt anyway, og siden hele poenget er at lyset skal gå på langs av rørene. Som jeg skriver er nok svart det beste, da man da vil få mindre fargepåvirkning av lyset (og kanskje få total refleksjon også?), men vi hadde bare ett eneste svart sugerør tilgjengelig, og det er dessuten øremerket et annet prosjekt.

 

Uansett, dersom man er redd for fargepåvirtkning fra stripene, kan man jo sørge for at de er fordelt RGGB, som i et Bayer-filter. ;)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Lite, skulle jeg tro, siden det meste er ca hvitt anyway, og siden hele poenget er at lyset skal gå på langs av rørene. Som jeg skriver er nok svart det beste, da man da vil få mindre fargepåvirkning av lyset (og kanskje få total refleksjon også?), men vi hadde bare ett eneste svart sugerør tilgjengelig, og det er dessuten øremerket et annet prosjekt.

 

Uansett, dersom man er redd for fargepåvirtkning fra stripene, kan man jo sørge for at de er fordelt RGGB, som i et Bayer-filter. ;)

 

Hvis det er totalrefleksjon man vil prøve å oppnå, er det ikke hvitt man skal gå etter?

 

Svart absorberer lys, mens hvit reflekterer det?

I så fall er min hypotese at blitsfeltet blir sterkere belyst med hvite sugerør framfor svarte.

Lenke til kommentar

Hvis det er totalrefleksjon man vil prøve å oppnå, er det ikke hvitt man skal gå etter?

Vel - hvis det ikke er totalrefleksjon, så vil jeg anta at hvitt reflekterer mer enn svart. Hvis det er totalrefleksjon, så er det samme pokker hva slags farge rørene har - så blir alt lyset reflektert uansett.

 

Tviler på at det er noen for for totalrefleksjon her - tror ikke på. Men - tror heller ikke at så veldig mye lys blir absorbert - det meste reflekteres og samles - som det snoot det er.

 

Man kan også få forskjellige effekter avhengig av lengden på snooten.

Lenke til kommentar

Varme er ikke noe problem. Bruker selv sorte rør til dette, og det er jo ikke noe problem, selv når de brukes på en shoot i studio.

 

(Dersom du trenger full-styrke fra en slik gjennom en hel photoshoot, mener jeg det er noe seriøst galt med oppsettet ditt...)

 

Slik DIY som dette er jo utrolig gøy. Selv skal jeg snart i gang å mekke honeycomb til den ene softboxen min.

Lenke til kommentar

Selv skal jeg snart i gang å mekke honeycomb til den ene softboxen min.

 

Hæh? Det er det jo ingen vits i, siden de essensielt gjør det motsatte av hverandre.

 

En snoot/honeycomb gjør lyskilden liten og ensretter lyset (dvs gjør det hardere).

En softbox gjør lyskilden stor og gjør dermed lyset bløtere.

Lenke til kommentar

Genial artikkel da.

Vi vil ha flere slike :yes:

 

 

Lærte dette for noen år siden av en fotograf i USA.

Han brukte imidlertid papp (cardboard) i stedet for de to første remsene med gaffateip.

 

Han hadde flere forskjellige med forskjellig lengder for å få ulik størrelse på lysområdet.

 

Lengre rør = mindre lysområde.

 

Blanke sugerør kan brukes for å jevne ut slik at området ikke blir så markant som på bildet i artikkelen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...