Gå til innhold

Angriper Openoffice.org


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Agurknytt igjen... Selvsagt vil ikke MS at man skal kjøre det åpne alternativet...

Men jeg kan si det slik, MS ble det krøll med lisensen etter at CD / DVD leseren min fallt ut opptil flere ganger og ville aktivere.

Dette var døden for MS office hos meg og de ble kastet på dør.

Etter overgangen til OpenOffice har jeg ikke hatt noen særlige problemer, god stabilitet og ytelse også.

Lenke til kommentar

Jeg så videoen i går. Patetisk å prøve å sverte konkurrenten i stedet for å reklamere med sine egne produkters fortreffelighet. Jeg tipper Oracle går til rettslige skritt mot Microsofts misbruk av merkenavnet OpenOffice.org.

 

På den andre siden viser dette at Microsoft er alvorlig bekymret for økningen i antall OOo-brukere.

 

Konkurranse er bra for oss forbrukere, derfor håper jeg at begge alternativene (og gjerne flere) har betydelige markedsandeler i overskuelig framtid.

Lenke til kommentar

Dette er direkte propaganda og feilinformasjon. Det er ingen problem å finne fanboys den ene eller andre veien. Det er ingen tvil om at OpenOffice.org har ulemper og kunne f.eks. hatt god kontroll av grammatikk, men har åpenbare fordeler både i bred støtte av formater, god integrasjon mellom verktøyene, et godt verktøy for formler, kan eksportere direkte til PDF og har en layout som er veldig lik den klassiske layouten til Microsoft Office. OpenOffice.org er ikke bare gratis, men er også åpent. I praksis innebærer dette at feil blir generelt en god del raskere fikset og ofte blir ny funksjonalitet implementert raskt. For en bedrift er ingen løsning gratis, men det er likevel store midler som kan spares når det ikke kreves lisenspenger og OpenOffice.org er såpass likt Microsoft Office 2000 at de fleste trenger ingen omskolering, etter maksimalt et par dager vil de aller fleste lært seg de små endringene som er innenfor vanlig bruksområde, det er de som bruker mer avansert funksjonalitet som eventuelt vil trenge omskolering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil altid være slik at en måte å bruke en gitt software på vil være mer kostbar, eller gi problemer, opp mot alternativet. Det er ikke gitt at linux/open office/friprog/etc altid vil være bedre enn MS, og omvendt.

 

Syns det er greit å belyse at open office ikke er en silver bullet som mange hardnakket får det til å fremstå slik som 007CD.

 

Det er overkill å kjøpe MS Office, kun for å lage handleliste i word, og regne ekstremt simple regnestykker i xl. På samme måte så har ikke open office løsning for alt heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele skolen vår bruker OpenOffice. Det har alltid funket fint og vi har nesten aldri hatt problemer med det.

 

Kritikken av Openoffice.org går blant annet ut på påstått manglende eller dyrere kundestøtte, pluss dårligere interoperatibilitet, pålitelighet og ytelse, sammenlignet med Microsoft Office[/Quote]

 

Ærlig talt, hva kan man forvente av en GRATIS kontorpakke? Microsoft office koster peeenger, og da forventer man jo bedre support og kompatibilitet. :hrm:

Endret av Vaffeltryne
Lenke til kommentar

efikkan: Nå har riktignok MS Office omsider fått direkte eksport til PDF (fra og med 2007 SP1?). Rett skal være rett :)

Jeg bare listet opp faktorer der OpenOffice.org er like bra eller bedre enn MS Office, har ikke sagt at MS Office har vært direkte dårlig på enkeltpunkter. Eksport til PDF har vært tilgjengelig som plugin i MS Office en stund.

 

 

Hodet mitt ynker seg hver gang jeg starter OO og ser Oracle sin logo på et gratis og åpent produkt. Strange times!

Oracle har nå allerede drept OpenSolaris og muligens noe mer, og med begrunnelsen som ble gitt er det tydelig at de ikke har forstått fordelene av åpen og fri programvare. Miljøet har allerede splittet seg til LibreOffice som muligens svekker Oracles lyst til å fortsette med OpenOffice.org på sikt. Jeg frykter for fremtiden til OpenOffice.org, det er først nå det virkelig begynner å få fotfeste og blir stadig mer utbredelse. Hvis Oracle dreper/svekker OpenOffice.org vil dette svekke markedets tiltro til fri programvare. OpenOffice.org har til nå dratt nytte av delingen med tidligere Star Office (som nå heter Oracle OpenOffice for å skape mer forvirring) som er et kommersielt produkt. Om Oracle nå slutter med å tilføre funksjonalitet fra Oracle OpenOffice til OpenOffice.org vil kanskje OpenOffice.org bli dårligere sammenlignet med fremtidige versjoner av MS Office.
Lenke til kommentar

efikkan: Nå har riktignok MS Office omsider fått direkte eksport til PDF (fra og med 2007 SP1?). Rett skal være rett :)

Jeg bare listet opp faktorer der OpenOffice.org er like bra eller bedre enn MS Office, har ikke sagt at MS Office har vært direkte dårlig på enkeltpunkter. Eksport til PDF har vært tilgjengelig som plugin i MS Office en stund.

Men det er ikke plugin nå lengre.

Lenke til kommentar

En hel del av "feilene" som blir påpekt er jo også direkte resultat av "de-facto"-monopolet til MS Office.

 

Har ikke sans for svertekampanjer.

 

Ja, det er endel merkelige "feil" der, og også noen underligheter (hvem gir folk fårligere karakter på grunn av formateringen på et dokument på lavere skolenivå?). Samtidig er det i mine øyne liten tvil om at MS office er et bedre produkt enn openoffice. (ihvertfall om man ser bort ifra prisen)

 

AtW

Lenke til kommentar

Personlig har jeg godt over til å bruke OpenOffice.org på min Mac - selv om jeg kan få både iWorks og Office 2011 gjennom jobben. Jeg syns at OOo på Mac er både raskere, mer pålitelig, støtter alle formater og har fin blanding av Office/Mac interface.

 

Men samtidig så hadde det vært fint med betalt utgave av OOo i tillegg til gratis alternativet. Som kanskje bedre støtte for proprietære standarter og formtarer. Samt bedre support og kanskje Outlook alternativ.

Lenke til kommentar

Må si jeg ble litt svett av denne. Jeg selv synes openoffice er ENKLERE enn word. Det har muligens noe med at jeg aldri ble spesielt kjent i word før jeg gikk over til openoffice. Som det var sagt ovenfor: Hvorfor kjøre en svertekampanje istedenfor å reklamere for hvor bra eget produkt er. Og det skal microsoft ha, de lager gode produkter for det meste.

Lenke til kommentar

For noe propagandagreier! De bruker fargene til Ubuntu som er den mest kjente distribusjonen, militære som får det hele til å se diktatorisk ut (som ikke er tilfellet i det hele tatt, og i tillegg har MS og Apple større muligheter til å diktere markedet), og disser kjent programvare som mange trives med.

 

Dette er tragisk. Det kan nok sikkert være tilfellet i mange sammenhenger, men hold iallefall budskapet på et seriøst nivå! Her snakkes det jo stort sett drit om konkurrenten fremfor å fremme deres produkt. Det eneste de har gjort her er å finne quotes fra forskjellige selskaper som har gått tilbake fra OOo til Office, er nok mange som også har taklet overgangen fra Office til OOo fint.

 

Det var MS sin markedsføring og en del beslutninger jeg ikke likte som fikk meg til å gå over til Linux, blir ikke noe mindre glad for at jeg gjorde det når jeg ser slike videoer.

 

Om en distribusjon kommer med en lignende video rettet mot MS eller at annet selskap, så forsvinner det fra maskinen min. Slik markedsføring er patetisk :thumbdown:

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Oracle har nå allerede drept OpenSolaris og muligens noe mer, og med begrunnelsen som ble gitt er det tydelig at de ikke har forstått fordelene av åpen og fri programvare. Miljøet har allerede splittet seg til LibreOffice som muligens svekker Oracles lyst til å fortsette med OpenOffice.org på sikt. Jeg frykter for fremtiden til OpenOffice.org, det er først nå det virkelig begynner å få fotfeste og blir stadig mer utbredelse. Hvis Oracle dreper/svekker OpenOffice.org vil dette svekke markedets tiltro til fri programvare. OpenOffice.org har til nå dratt nytte av delingen med tidligere Star Office (som nå heter Oracle OpenOffice for å skape mer forvirring) som er et kommersielt produkt. Om Oracle nå slutter med å tilføre funksjonalitet fra Oracle OpenOffice til OpenOffice.org vil kanskje OpenOffice.org bli dårligere sammenlignet med fremtidige versjoner av MS Office.

 

Oracle er opptatt av inntjening. De som ikke kan tjene penger blir da kastet ut.

Så må vi huske på at Oracle har en stor portefølje av produkter som er mer eller mindre tilnærmet like med det Sun hadde. Det er ikke vits å ha 2 av alt. Spesielt på Javasiden så det mye dobbelt opp, og det er her de største endringene har/vil komme.

 

Oracle har beholdt de gratisproduktene der de har et kommersielt alternativ som oppgradering. Mysql -> Oracle DB, Open Office -> Oracle Open Office.

Små bedrifter og små prosjekter er ikke villig til store dyre løsninger. Da er open source et godt alternativ. Når de så blir større så trenger de noe bedre, og her er det ingen som banker Oracle. Oracle DB er definitivt det aller beste, godt over alt annet.

 

Oracle har definitivt forstått fordelene med open source, men de driver ikke med uhjelp/kunstig åndedrett/snillisme slik mange open source tilhengere mener at det bør drives. "Det er greit at dem tar betalt, bare jeg får alt gratis og fritt".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

MSOffice = ~500$ (pr installasjon og for hver ny versjon de produserer)

OpenOffice = 0$

 

Dette ene punktet gjør all annen sammenligning i prinsippet meningsløs sålenge begge produkter fungerer tilfredstillende.

Når OpenOffice i tillegg er alene om å kjøre på "kostnadsfrie" plattformer er MS office nærmest hektet av økonomisk før sammenligningen starter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...