Gå til innhold

XFX bytter beite


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når XFX inngikk samarbeid burde Nvidia besinnet seg og satset ennå hardere på forholdet til XFX slik at de ikke mistet dem. Men temperamentet styrte vel og da blir dette resultatet. Ikke spesielt synd for oss kunder egentlig siden konkurransen er rimelig god i markedet likevel. Det er mye verre når 1-2 aktører har til sammen 70+ % av markedet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå må dere ikke glemme at XFX var en av de aktørene som for halvannet år risikerte å bli dumpet av NVIDIA da de skulle kutte ned på antall partnere fordi XFX var blant de mindre.

 

Med bakrunn i dette ser jeg ikke helt hvem som skulle bry seg om denne "nyheten".

 

Jeg var "XFX-fan" i gamle dager og hadde både 8800 ULTRA fra de og gamepad.

Lenke til kommentar

Haha. Enda en spiker i kista på nVidia.

 

Dette har de vel bare godt av når de prøver å dra en Intel ("Bare selg våre produkter, så er du inne i varmen!")

 

Edit: Trykkleif

 

 

Hva mener du med enda en spiker i kista for nVIDIA?

Selv om de på ingen måte er der de var med 8xxx serien så går nå hjulet rundt for nVIDIA og GT4xx til bærbare ser ut til å bli et veldig godt produkt, som også vil kunne få en mer sammentett kombinasjon av workstation GPU og desktop GPU løsninger på bærbare.. For første gang vil vi vell se ThinkPad T og W modeller med skjermkort løsninger som er brukanes både for CAD og profesjonelt brukt så vell som spilling osv.. Som er en drøm for de av oss som ønsker business grade Lenovo kvalitet på våre bærbare maskiner uten at vi faktisk har tenkt til å bruke den i profesjonelt sammenheng.

 

Og AMD vil ALDRI klare å få noe voldsomt tak på markedet før de klarer å rydde opp i driverne sine, jobber selv i dataforretning og bare denne uken har jeg hatt et titalls kunder som har migrert over fra HD5850 og HD5870 over til GTX460 og GTX480 på grunn av driverproblematikk med AMD / ATI Radeon skjermkortene, og morsommere er det jo når enkelte kommer tilbake i butikken for å takke ikke fordi GTX460 gir noe ytelse boots sammenlignet med HD5850, ei heller gir GTX480 det sammenlignet med HD5870 men fordi driver hverdagen deres har blitt nærmest knirkefri og mye mindre problematisk.

 

Jeg har ikke noe imot AMD / ATI skjermkort, jeg går alltid for det som gir meg den ytelsen jeg føler at jeg trenger på det gitte tidspunktet men både HD4870 i sin tid og HD5870 hadde jeg kun i få uker på grunn av tilfeldige driver krasj og andre merkelige bugs i Radeon driverne.. Inntil AMD klarer å få orden på dette så er det vanskelig for meg å anbefale Radeon kort.

 

Vi er fire fastansatte der jeg jobber, og vi hadde alle Radeon HD5xxx kort, jeg hadde HD5870, samme hadde en kollega, tredje hadde HD5850 og siste har 2x HD5770 i Crossfire og vi alle opplevde problemer, jeg byttet til GTX480 og har ikke lengre noen problemer, han andre med HD5870 har nå byttet til 2x GTX460 i SLi uten problemer, tredje har gått over til GTX460 uten problemer og sistemann holder seg til 2x HD5770 fordi han er en pure AMD mann.

 

 

 

 

Trist og trist, det er jo plenti med produsenter som pøser ut skjermkort til begge leirene så ser jeg ikke noe større problem med det, uansett så syntes jeg XFX har falt i kvalitet de senere årene og EVGA har hvertfall for min del seilt opp som det soleklare førstevalget nærmest uansett hva jeg velger av maskinvare for tiden, i hard kamp med ASUS men jeg føler sistnevnte har begynt å bite over for mye på engang og falt i kvalitet de også over de siste årene.

 

Folk flest bryr seg jo uansett nada om hvilket klistremerket det er på skjermkortet, de velger hvilket skjermkort de skal ha og går for det billigste de finner, noe som forsåvidt er helt greit her i landet da vi er dekket av lovbestemte garanti og reklamasjons-regler uansett som gjør om du skulle være så uheldig å treffe på et mandagskort så blir jo det ordnet opp i uten noe større dilldall uansett.

 

I andre land derimot, spesielt da USA så er jo både EVGA og ASUS vannvittig populære på grunn av veldige gode garantigrunnlag fra produsenten, som nærmest har nada å si her i Norge på grunn av lovverket uansett.

 

 

Det er jo XFX som står igjen som de store taperne her, de vil nå selge færre skjermkort enn tidligere samtidig som nVIDIA neppe vil merke noen store forandringer på salgs tallene sine på grunn av dette.

Lenke til kommentar

Om historien framstår riktig, så synes jeg det er litt urettferdig at XFX ikke skal få lov av nVidia å få selge AMD-kort slik mange av de andre likevel får lov til, og det kun fordi de er en for liten aktør, som nVidia kan få vippet av pinnen kun for det de kan.

 

Selv om XFX vil tjene noen slanter mindre, så er det nVidia som får den dårlige PR.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i denne "problematikken" du snakker om.

 

Har hatt mye Nvidia kort tidligere da de ga det beste tilbudet pris/ytelse og stort sett vært fornøyd. Den senere tid har det vært Radeon. Har ikke hatt noe som helst problemer med Radeon kortet mitt. Ei heller de av vennene mine som har Radeon.

 

Har dog et nvidia kort i laptop'en min og på den maskina detter skjermdrivern ut hele tiden. Har også et GTS250 kort som står å folder i en annen maskin. Der også slutter driveren å fungere en gang i blandt.

Lenke til kommentar

Om historien framstår riktig, så synes jeg det er litt urettferdig at XFX ikke skal få lov av nVidia å få selge AMD-kort slik mange av de andre likevel får lov til, og det kun fordi de er en for liten aktør, som nVidia kan få vippet av pinnen kun for det de kan.

 

Selv om XFX vil tjene noen slanter mindre, så er det nVidia som får den dårlige PR.

 

 

Enig. Dette minner ganske mye om Intel tyranni. Mange husker sikkert hvordan Intel oppførte seg mot hovedkort produsentene når AMD lanserte K7.. Aldri lest makan til ondskap.

Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri opplevd særlige problemer med ATI-skjermkort. Nå har jeg hatt ett Radeon 8500 som jeg forsøkte å spille Red Alert Generals på. Det gikk heller dårlig, men det kan like gjerne være EA Games sin dårlige måte å kode spill på som er synderen.

 

Jeg spiller ikke så mye dataspill, så sånn sett er jeg kanskje en dårlig referanse.

Lenke til kommentar

RamGuy:

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det du skriver, heller tvert imot. Jeg hadde et 8800GT for et par år siden, og driverne til det var ikke så greit å skjønne seg på. Den offisielle driveren var et halvt år gammel, og ga elendig ytelse. Det var et hav av forskjellige betadrivere tilgjengelig, og jeg måtte lese en del rundt på nettet for å finne ut hvilken jeg skulle bruke. Da jeg fant riktig driver fungerte den relativt smertefritt, dog.

 

Da jeg et par måneder senere byttet til HD 4870, lastet jeg ned siste offisielle driver som var under en måned gammel, funket knirkefritt og ga god ytelse. Jeg bruker fortsatt HD 4870, og har ikke hatt et eneste problem med drivere.

 

Alt i alt synes jeg AMDs skjermkort er mye lettere å forstå seg på. Driverne har logiske navn som referer til når de ble gitt ut, mens Nvidias drivernavn virker veldig kryptiske, og det samme kan sies om kortnavnene, der Nvidia riktig nok har blitt bedre i det siste, men AMDs navnsetting er mye mer logisk.

 

Hm... jeg høres jo nesten ut som en fanboy nå. Men jeg har fint lite mot Nvidia, og ville ikke nølt med å kjøpe et Nvidiakort hvis jeg skulle ha nytt skjermkort, og Nvidia ga mest for pengene.

Lenke til kommentar

Hva mener du med enda en spiker i kista for nVIDIA?

OK, kanskje det er litt tidlig å proklamere nVidia for dødt, men det var ikke lenge siden de hadde store problemer, bl.a. med kostnader og yield, hvis jeg ikke husker helt feil. Hvis de fortsatt har disse problemene, må jeg innrømme at jeg godter meg ettersom de må bruke slike metoder for å beholde markedsandeler.

 

På sikt vil det nok være best for alle forbrukere om nVidia også kommer seg inn i prosessormarkedet, slik at vi får tre store, istedet for bare to som vi har idag.

 

Og AMD vil ALDRI klare å få noe voldsomt tak på markedet før de klarer å rydde opp i driverne sine

Jeg skjønner ikke hvorfor folk klager på driverne til ATI. Jeg har hatt 4 ATI-kort på rad nå: 9700, X1950Pro, HD3870, HD5850. Jeg har aldri hatt noen problemer med drivere på noen av disse kortene. (Eneste fartsdumpen jeg har hatt var når jeg kjørte HD5850 og HD3870 i maskinen samtidig, som krevde litt ekstra driverknoting for å få til)

 

Jeg blir faktisk mektig provosert når betjeningen i databutikker prøver å prakke på meg nVidia-kort. Sist gang var når jeg lurte på om det gikk an å kjøpe en 120Hz LCD uten nVidia 3D-stashet: Da mente selgeren jeg burde bytte ut mitt HD5850 med et GTX460 :whistle:

 

Jeg har ikke noe imot AMD / ATI skjermkort, jeg går alltid for det som gir meg den ytelsen jeg føler at jeg trenger på det gitte tidspunktet men både HD4870 i sin tid og HD5870 hadde jeg kun i få uker på grunn av tilfeldige driver krasj og andre merkelige bugs i Radeon driverne.. Inntil AMD klarer å få orden på dette så er det vanskelig for meg å anbefale Radeon kort.

Etter min erfaring hører jeg like mye om problemer med driverne til nVidia som ATI, er bare avhengig av tilfeldigheter og hvem man spør. Personlig har jeg hatt mer problemer med nVidia-kort, sist gang var vel et GForce3 Ti200, hvor jeg hadde endel trøbbel med drivere.

 

Vi er fire fastansatte der jeg jobber, og vi hadde alle Radeon HD5xxx kort, jeg hadde HD5870, samme hadde en kollega, tredje hadde HD5850 og siste har 2x HD5770 i Crossfire og vi alle opplevde problemer, jeg byttet til GTX480 og har ikke lengre noen problemer, han andre med HD5870 har nå byttet til 2x GTX460 i SLi uten problemer, tredje har gått over til GTX460 uten problemer og sistemann holder seg til 2x HD5770 fordi han er en pure AMD mann.

Kanskje sistemann faktisk vet hvordan man skal vedlikeholde en PC? :tease:

 

Neida, det er vanskelig å si hva grunnen kan være, men jeg synes det høres rart ut at 75% av dere skulle ha problemer med ATI-kort, synes heller det høres ut som en liten bias, og ikke rasjonell analyse av hva som er feil. Syng i kor: "Blame ATI!"

 

En annen ting med nVidia er jo at de ofte samarbeider med spillprodusenter om utvikling (Les: "The way it's meant to be played"). Det kan være både positivt og negativt. Det positive er jo at man antakelig får bedre utnyttelse av hardware på den måten. Det negative kan kanskje være at man "overser" ting som kan skape problemer for konkurrenten ATI.

 

Det er jo XFX som står igjen som de store taperne her, de vil nå selge færre skjermkort enn tidligere samtidig som nVIDIA neppe vil merke noen store forandringer på salgs tallene sine på grunn av dette.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at nVidia også vil tape på dette. Noe av nVidias tidligere styrke lå jo nettopp i at de hadde eksklusive "entusiastmerker" på sin side. Når så "entusiasten" tar et offentlig valg på denne måten sender det et signal ut i markedet om at nå er det ATI som er best for entusiasten.

Lenke til kommentar

Jeg har selv nettopp gått over til Nvidia. Var veldig fornøyd med HD 4XXX serien til ATI/AMD, og har vel alltid foretrekt ATI før, selv om det har vært nvidia innimellom.

 

Men på 5000 Serien til ATI har jeg gitt helt opp. Driverne ligner ikke grisen mer, og den ene nye drivern etter den andre innfører flere bugs. Har det siste året hatt 3 stk 5000 serie kort. Ikke en eneste driver har fungert optimalt (og nå snakker jeg bare om bugs på helt vanlig 2D osv, ikke feil og optimalisering i spill). Jeg gav opp helt når til og med underscan settinga fikk en bugs i det siste nå. Så etter en haug med bedritne drivere, og en gpu som gikk føyken, fikk jeg nok.

 

Det betyr ikke at Nvidia ikke har bugs, men ATI/AMD må jo ha en helt ubrukelig driverutviklere. Den månedlige lanseringen er for ofte. De får ikke tid til å teste ut, og halvparten av tiden går med til whql testing. Så det blir lenge til det blir nytt ATI/AMD kort på meg. Hjelper ikke om de skulle yte mer heller når du irriterer deg grønn over driverne.

Lenke til kommentar

I nesten hver artikkel om ati/nvidia nevnes det driver problemer med ati. Jeg mistenker enkelte til å skylde på ATI for at spillprodusenter selger spill som er 98% ferdige. Som om noen skulle skylde på microsoft for at et tredjeparts program i beta har feil. Man kan ta borderlands spillet som et eksempel. Dette har Nvidia "the way it's meant to be played" logo hvor gearbox selv modifiserte unreal 3 motoren uten å teste og optimalisere skikkelig med ATI kort, før de gav ut spillet. Et Radeon 5870 kan ha 200 fps på et sted i spillet og så beveger du deg 1 millimeter til høyre og plutselig har du bare 40, selv om du fortsatt ser rett inn i en fjellvegg som dekker hele skjermen din. Virkelige feil i ati sine drivere blir rettet opp ofte, men jeg synes det ikke er rett å legge skylda på ati for alle problemer dere har og jeg kjenner meg ikke igjen i disse bugsa som hele tiden blir nevnt. Jeg kjører 5870 i crossfire.

Endret av Albatraum
Lenke til kommentar

Haha. Enda en spiker i kista på nVidia.

 

Dette har de vel bare godt av når de prøver å dra en Intel ("Bare selg våre produkter, så er du inne i varmen!")

 

Edit: Trykkleif

 

 

Hva mener du med enda en spiker i kista for nVIDIA?

Selv om de på ingen måte er der de var med 8xxx serien så går nå hjulet rundt for nVIDIA og GT4xx til bærbare ser ut til å bli et veldig godt produkt, som også vil kunne få en mer sammentett kombinasjon av workstation GPU og desktop GPU løsninger på bærbare.. For første gang vil vi vell se ThinkPad T og W modeller med skjermkort løsninger som er brukanes både for CAD og profesjonelt brukt så vell som spilling osv.. Som er en drøm for de av oss som ønsker business grade Lenovo kvalitet på våre bærbare maskiner uten at vi faktisk har tenkt til å bruke den i profesjonelt sammenheng.

 

Og AMD vil ALDRI klare å få noe voldsomt tak på markedet før de klarer å rydde opp i driverne sine, jobber selv i dataforretning og bare denne uken har jeg hatt et titalls kunder som har migrert over fra HD5850 og HD5870 over til GTX460 og GTX480 på grunn av driverproblematikk med AMD / ATI Radeon skjermkortene, og morsommere er det jo når enkelte kommer tilbake i butikken for å takke ikke fordi GTX460 gir noe ytelse boots sammenlignet med HD5850, ei heller gir GTX480 det sammenlignet med HD5870 men fordi driver hverdagen deres har blitt nærmest knirkefri og mye mindre problematisk.

 

Jeg har ikke noe imot AMD / ATI skjermkort, jeg går alltid for det som gir meg den ytelsen jeg føler at jeg trenger på det gitte tidspunktet men både HD4870 i sin tid og HD5870 hadde jeg kun i få uker på grunn av tilfeldige driver krasj og andre merkelige bugs i Radeon driverne.. Inntil AMD klarer å få orden på dette så er det vanskelig for meg å anbefale Radeon kort.

 

Vi er fire fastansatte der jeg jobber, og vi hadde alle Radeon HD5xxx kort, jeg hadde HD5870, samme hadde en kollega, tredje hadde HD5850 og siste har 2x HD5770 i Crossfire og vi alle opplevde problemer, jeg byttet til GTX480 og har ikke lengre noen problemer, han andre med HD5870 har nå byttet til 2x GTX460 i SLi uten problemer, tredje har gått over til GTX460 uten problemer og sistemann holder seg til 2x HD5770 fordi han er en pure AMD mann.

 

 

 

 

Trist og trist, det er jo plenti med produsenter som pøser ut skjermkort til begge leirene så ser jeg ikke noe større problem med det, uansett så syntes jeg XFX har falt i kvalitet de senere årene og EVGA har hvertfall for min del seilt opp som det soleklare førstevalget nærmest uansett hva jeg velger av maskinvare for tiden, i hard kamp med ASUS men jeg føler sistnevnte har begynt å bite over for mye på engang og falt i kvalitet de også over de siste årene.

 

Folk flest bryr seg jo uansett nada om hvilket klistremerket det er på skjermkortet, de velger hvilket skjermkort de skal ha og går for det billigste de finner, noe som forsåvidt er helt greit her i landet da vi er dekket av lovbestemte garanti og reklamasjons-regler uansett som gjør om du skulle være så uheldig å treffe på et mandagskort så blir jo det ordnet opp i uten noe større dilldall uansett.

 

I andre land derimot, spesielt da USA så er jo både EVGA og ASUS vannvittig populære på grunn av veldige gode garantigrunnlag fra produsenten, som nærmest har nada å si her i Norge på grunn av lovverket uansett.

 

 

Det er jo XFX som står igjen som de store taperne her, de vil nå selge færre skjermkort enn tidligere samtidig som nVIDIA neppe vil merke noen store forandringer på salgs tallene sine på grunn av dette.

 

 

Vel den driver problematikken du prater om her kan jeg ikke skjønne. for det første har hatt ett amd 4870 nå siden det ble sluppet, og jeg har ikke hatt en eneste driver feil, kortet er bytta kjøler på og så har jeg bytta bios og lagt til en mild overklokk på ca 100 mhz på kjernen og 50 (200mhz effektivt) på rammen, og låst kjerne frekvensen til 850. grunnen til at jeg har låst den fast til 850 er fordi radeon kort er veldig glade i å stille frekvensen ned og opp hele tiden for å spare strøm og derfor "krasjer" driveren noen ganger. men om du låser frekvensen fast til det du har lyst å kjøre den på så tror jeg du får en bedre hverdag med radeon kort. jeg har hatt en del nvidia kort også og noen ganger gir nvidia ut drivere som absolutt ikke er noe å skryte av. men vanligvis er driverne dems fine. jeg har drøssevis av kompiser som har problemer med både nvidia og radeon driverene og som regel er det brukerfeil som skyldes krasj. om du opplever så mye krasjing av radeon driverene tror jeg du må prøve å finne kilden til krasjen, om du ikke bare skriver det innlegget ditt om radeon fordi du er en "skap nvidia fanboy" noe som godt kan tenkes at du er. jeg skal ikke si at hverken amd eller nvidia er best på drivere for begge to har fullt fungerende drivere om du vet åssen man setter opp en maskin både hardware messig og software messig. kan du for eksempel nevne ett spesifikt problem du har hatt med radeon driverne? eller er det "de problemene" alle nvidia fanboys har hatt med sine radeon kort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...