Gå til innhold

Chrome OS snart klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hva med de som ønsker feks Spotify?"

 

Tragisk at de ikke har laget en versjon for nettleseren. Men svaret er at du ikke får kjørt Spotify i Chrome OS - på lik linje med alle andre programmer som må installeres lokalt. Nå er det webapps som gjelder.

 

Kanskje vil Chrome OS støtte Android-apps på et tidspunkt...?

Lenke til kommentar

Google OS er et interessant konsept, og de vil nok lykkes i å få en viss markedsandel på sikt. Men et sånt OS vil ikke kunne erstatte lokale OS og programmer på mange bruksområder.

I et forbrukermiljø så tviler jeg litt. Det kunne hatt en mening i bedriftsmarkedet, men da må OS'et komme med systemer til bedrifter for å styre/kontrollere dette slik Windows har.

 

Det er mulig at man kan klare seg med kun en browser. Men jeg tipper støtten for Flash og Silverlight er noe laber i og med at denne støtten på linux fra før av åpenbart har gitt litt ymse opplevelser for brukerne. Google er ganske anti flash/sl pga at det er umulig å indeksere for søk, og dermed gjør Google Søk til en verdiløs tjeneste om dette får fotfeste.

 

Men det finnes jo en mulighet for at det finnes støtte for droid-apps oppi dette. Det kan også hende at Google ser for seg at man utvikler webapps og benytter "googles egne api for sin tolkning av html5 og hva som burde være i html5".

 

Tynnklienter er forsøkt før, og det har aldri kommet ut av sin lille nisje nettopp pga store begrensninger. Men vi får se.

Lenke til kommentar

Kanskje dette vil være midt i blinken for noen - men har vanskelig for å se for meg at jeg dropper muligheten til å installere vilkårlig programvarefunksjoner og gjøre som jeg vil for fordelen med å kunne starte litt raskere og lage ting remote.

 

Det eneste jeg ser dette som nyttig på måtte være en maskin dedikert til nettop bare internett i ny og ne - en rolle som sikkert mange atom maskiner på stuebordet gjør i dag. Forhåpentligvis ville det være mulig å kunne kjøre dette på enda lettere hardware også slik at det blir enda billigere.

 

Jeg bare ser for meg at det vil være et stort irritasjonsmoment å bli betydelig mer begrenset. Jeg vil gjøre X, men æsj, det kan jeg ikke gjøre på dette OSet pga. det ikke støtter programmet typ... Kanskje mer vanlige folk med lang lavere krav til fleksibilitet enn meg ikke vil se på dette som noe problem dog.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Google OS er et interessant konsept, og de vil nok lykkes i å få en viss markedsandel på sikt. Men et sånt OS vil ikke kunne erstatte lokale OS og programmer på mange bruksområder.

 

Google OS må jo være en perfekt kandidat til dual-boot.

Umiddelbar oppstart når du ikke trenger applikasjoner som kjøres lokalt. Men likevel frihet til å kjøre det du måtte ønske av applikasjoner lokalt. Dessuten så vil du helt sikkert kunne kjøre share slik at du kan lagre ting lokalt på shared slik at det blir tilgjengelig når du booter linux/windows.

Lenke til kommentar

De forklarer jo ganske godt i videoen at Google OS bare passer for de som bruker all tiden foran PCen på nett.

 

Jeg vil ha muligheten til å bruke PC offline så det er ikke noe for meg, men jeg kommer sikkert til å prøve det likevel. Jeg kan godt tenke meg at det er en del mennesker som aldri bruker PCen offline og liker tanken på å ha alt eksternt lagret. Dersom OSet blir populært kan jeg se for meg at det vil yte press for flere trådløse soner og rimeligere datatrafikk via 3G/4G. I den grad man kan spå så langt fram som 10 år så kan jeg se for meg at Google OS har potensiale for 20-30% markedsandel.

Lenke til kommentar

Jupp jeg vet de forklarer det, jeg bare stiller spørsmålet til bruksnytten av et slikt konsept. Selv om det ikke ofte er brudd selv på en ADSL forbindelse så skjer det alikevel når det passer dårlig.

 

Slik jeg ser det kan denne være brukbar som en surfepad og lite annet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Man kan jo gjøre mye mer enn å surfe på nett. Google docs er et eksempel på det. Det samme er Photoshop Express. Google legger opp til at man skal gjøre alt og mere til via nettet.

 

Jepp, man står bom fast når nettet faller ut så det er ikke for kritiske "lokale" oppgaver. Selv liker jeg å pusle med foto og video når nettet faller ut, så det er ikke noe for meg. Google OS er for de som kan godta å sette seg foran TVen i stedet for PCen de gangene nettet faller ut.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Google OS må jo være en perfekt kandidat til dual-boot.

Enig. Jeg ser på Chrome OS som omtrent det samme som GNU Screen. For de som ikke vet hva denne fantastiske applikasjonen er så er normal bruk som dette:

 

-Du kobler til en ekstern server. (f.eks med SSH)

-Du starter en applikasjon i en screen.

-Du detacher screen.

-Du kobler fra serveren.

Senere fra samme eller en annen lokasjon:

-Du kobler til den eksterne serveren.

-Du attacher screen og får opp applikasjonen akkurat slik du forlot den.

 

Jeg ser for meg at mange vil bruke Chrome OS til det samme. Start opp et par browsere og noe annet av applikasjoner du ofte bruker i Chrome OS, og når du er ute på tur kan du lett fra hjemme, kontoret, skolen, laptopen eller fra en hvilken som helst annen maskin ved å boote fra en minnepinne på nøkkelknippet koble til samme desktop og fortsette surfingen slik du forlot den.

Lenke til kommentar

ChromeOS kan bli en variant av "quickstart" som enkelte hovedkort for PC har fått via BIOS. Enkelte avanserte TV apparater i dag har jo også slike "quickstarts" og har nettkabel/forbindelse osv. Det kunne vært interessant å få ChromeOS funksjonaliteten inn i en TVs "Quickstart".

 

Det hadde vært veldig flott om jeg bare kunne slå på flatskjerm TVen for å gjøre internett relaterte ting på en vesentlig mer fleksibel måte enn de tillater i dag.

 

Så ChromeOS som "quickstart app" i min PS50C7705, gjerne! :thumbup:.

Full internett opplevelse via kun flatskjerm TV hadde vært en naturlig utvikling slik jeg ser det.

 

TVen min støtter allerede å spille av over 50 formater direkte fra en minnepinne eller usb harddisk så da begynner man å snakke om en komplett HTPC/SURF innebygd i TVen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...